Technika

  • Koła motocyklowe | Dobrana para

    Koła w motocyklu nie tylko biorą udział w zmianach kierunku jazdy, zapewniają ruch i przenoszą moment hamujący. Zapewniają również utrzymanie równowagi poprzez efekt żyroskopowy, przez co są bardziej istotne niż koła w pojazdach wielośladowych.

  • Polskie prototypy motocykli - stracone szanse

    Prototyp - wizjonerska próba wyprzedzenia epoki. Innowacyjne, łamiące dotychczasowe standardy. Często zapomniane i niedocenione. Dzisiaj przedstawiamy Wam konstrukcje, których autorami są Polacy. Niestety nie zobaczycie ich na drogach. Większość z...

  • Niezwykle trwały drążek

    Motocyklowe kierownice i układy kierownicze doczekały się wielu rozmaitych rozwiązań, które tworzono na potrzeby różnych konstrukcji.

  • Waga prawdę powie

    To, ile waży motocykl i gdzie położony jest środek ciężkości, jest dla odczuć i wrażeń kierującego nim tak samo istotne jak moc silnika czy rozstaw osi.

  • Mechaniczny mózg

    Jeśli układ korbowy silnika porównamy do ludzkiego serca a układ zasilania do płuc, to głowica jest rodzajem mechanicznego mózgu.

  • Bohater drugiego planu. Podwozie - jak to działa?

    Podwozie nie jest tak skomplikowane mechanicznie jak silnik, ale w jego poprawny projekt trzeba włożyć wiele pracy. A choć to bohater "drugiego planu", bez jego kunsztu nie byłoby dobrej jazdy.

  • Norma Euro4 - czyściej, bezpieczniej, drożej

    Od 1 stycznia 2016 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w zakresie normy czystości spalin, hałasu, diagnostyki pojazdu i bezpieczeństwa. Co to oznacza dla rynku?

  • Oleje przekładniowe i amortyzatorowe

    W motocyklu olej pracuje nie tylko w silniku. Jest też w przekładniach i - o czym łatwo zapomnieć - teleskopach. Używane tam środki smarne to produkty wyjątkowo wyrafinowanej chemii. Warto wiedzieć o nich coś więcej, niż tylko kiedy je...

  • Paliwo | Benzyna pod lupą

    Silniki motocyklowe - nieco inaczej aut - "karmione" są głównie benzyną. Diesle to w jednośladach margines. Lecz i benzyna nie od razu zdominowała rynek paliw do tego typu pojazdów. To, jak się zmieniały jej cechy, wpływało też na budowę a nawet na...

  • Układy wydechowe cz.2

    Zawory i zmienna średnica przepływu wydawały się kiedyś szczytem "wydechowej" techniki. Czas pokazał, że to dopiero początek komplikacji układów wydechowych.

  • Układy wydechowe cz. 1

    Na początku wystarczył kawałek rurki. Dzisiaj motocyklowy układ wydechowy to skomplikowany system pełniący wiele różnych funkcji. Dla inżynierów jest nie lada wyzwaniem.

  • Historia hamowania cz.2

    Gdy wyczerpał się potencjał układów hamulcowych z bębnami, na arenę - by zapewnić skuteczne wytracanie szybkości coraz mocniejszych motocykli - musiało wkroczyć nowe rozwiązanie. Tarcze hamulcowe to podstawowe wyposażenie współczesnych jednośladów,...

  • Historia hamowania

    Czy pojazdy, nieważne - jedno czy wielośladowe - są po to, by się rozpędzać czy też zatrzymywać? Może kiedyś, gdy przyspieszenia aut i motocykli nie były piorunujące, nie trzeba było także za bardzo zwalniać. Lecz dziś nie sposób wyobrazić sobie...

  • Labirynt pod napięciem

    Liczba elektrycznych komponentów, które pojawiły się w jednośladach na przestrzeni lat, przyprawia o zawrót głowy. To efekt bitwy o klientów.

  • Sterowanie układem zasilania | Silnikowy menedżer

    Pierwszy motocykl z kompleksowym zarządzaniem funkcjami silnika pojawił się 37 lat temu. Dzisiaj "engine management" to standard. Jeszcze pod koniec XIX w. silnik spalinowy został wyposażony w układ zasilania, jaki wciąż stosuje się w...

  • Tablica rozdzielcza motocykla | Zegarologia

    Tylko pierwsi motocykliści przy prowadzeniu swych stalowych rumaków nie korzystali z jakichś szczególnych informacji. Wszystko, czego potrzebowali, po prostu widzieli. Ten "dziewiczy" stan trwał krótko. Dziś kierowca - chce czy nie - ma przed sobą...

  • Ramy motocyklowe | Woda z ogniem

    Wciąż nie ma recepty na optymalną strukturę nośną dla motocykli. Konstruktorzy wykorzystują bardzo różne rozwiązania, a każde ma swoje lepsze i gorsze strony. Rama, jako zasadniczy element konstrukcyjny motocykla, zapewnia odpowiednią sztywność...

  • Doładowanie silników | Ciśnienie rośnie

    Dzisiaj trudno jeszcze wyrokować, czy mamy do czynienia z początkiem ery doładowanych motocykli, bo jak mówi dobrze znane przysłowie "jedna jaskółka wiosny nie czyni". Jednak zwiastun w postaci modeli H2 i H2R dowodzi, że w poszukiwaniu nowych...

  • Zmienne fazy rozrządu | Zmienność popłaca

    Sterowanie rozrządem, powszechne w silnikach samochodowych, bardzo wolno wkracza do motocykli. Ale wkrótce może się to zmienić. Tłokowe silniki spalinowe są maszynami dalekimi od doskonałości. Ogromna część energii, dostarczana im podczas pracy w...

  • Kontrola trakcji i hamulców | Elektroniczni strażnicy

    Elektroniki w motocyklu jest coraz więcej. I dobrze, bo dzięki niej możemy jeździć coraz bezpieczniej. Nie każdy kierowca lubi być wspomagany przez systemy, które załączają się automatycznie, a potem ingerują w poczynania prowadzącego. W grę...

  • Junak radzi | Jak wyregulować gaźnik?

    Czynnością, która dość często jest zlecana w warsztatach motocyklowych jest czyszczenie i regulacja gaźnika. Przyznam, że niewiele osób potrafi uzasadnić potrzebę tak częstej ingerencji w układ zasilania motocykla. Wiele czynności przy silniku...