SFM Junak - motocykl kultowy

Wzorowany między innymi na ówczesnych konstrukcjach angielskich Junak miał być odpowiedzią na wszystkie potrzeby rodzimych motocyklistów.

Sama konstrukcja motocykla powstała w latach 1951-1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego. W latach 1956-1965 w SFM wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli. Polscy kierowcy dostali do dyspozycji najpierw model M07. Powstawały także rajdowe maszyny typu M07-R, czy crossowe M07-C. Na nasze drogi wyjechało także 2500 trójkołowców typu B20 (model dostawczy ze skrzynią plus plandeka) oraz 8500 wózków bocznych oznaczonych WB1 i W03. Co ciekawe silniki typu S03 do Junaków nie były produkowane w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, a w Zakładach Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi. W 1956 do sprzedaży trafił Junak M10.

Junaki były używane w policji jako motocykle pościgowe. Jeździły też w rajdach terenowych i zawodach motocrossowych. W 1959 Franciszek Stachewicz ustanowił na specjalnie przystosowanym Junaku polski rekord prędkości motocykla. Junak rozpędził się do 149,3 km/h.

Motocykle Junak zostały docenione nie tylko w Polsce. Jednoślady były eksportowane do wielu krajów, w tym do: Bułgarii, Turcji czy na Kubę. Niestety dla naszej rodzimej myśli technicznej ówczesne realia nie pozwoliły na rozwinięcie skrzydeł. Planowano co prawda usprawnienia, produkcję nowocześniejszych silników i następcy dla Junaka. Okazało się to jednak niemożliwe. Do ogólnych problemów doszła też dość wysoka cena motocykla. Ostatecznie w 1965 zakończono produkcję.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
  • WFM Osa WFM Osa - legenda polskich szos
  • MZ ETS MZ ETS 250 Eskort, 1975 | Wspomnienie minionego systemu
  • Indian Powerplus i żołnierze US Army. 100 lat temu | Motocykle w I wojnie światowej
Komentarze (4)
SFM Junak - motocykl kultowy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Konrad

    Oceniono 5 razy 5

    Junak jest typowym zabytkowym pojazdem. Kiedyś o te pojazdy dbało się inaczej niż teraz. Każdy wymagał częstej obsługi i sporo wiedzy. Ja mam Junaka od 30 lat i jeździ bez problemu. Zawsze odpala i nie sprawia kłopotu ale trzeba pamiętać o kilku sprawach a przede wszystkim o tym, że elektryka wymaga obsługi. Przerywacz, iskrownik, kable świeca itd. Jeśli się to rozumie i potrafi o to zadbać to nie ma żadnego problemu.
    Mam dwa motocykle Junak M10 z 1961 roku oraz BMW F650GS TWIN z 2011 roku. Oba świetnie się sprawują i dają bardzo dużo frajdy. Chociaż komfort jazdy na nowym BMW jest oczywiście większy niż na starym Junaku. To tak jak komfort jazdy mercedesem z lat 30tych znacznie odbiega od komfortu jazdy mercedesem z lat 2000. To są po prostu zupełnie inne konstrukcje.

  • Gość: Adam

    Oceniono 1 raz 1

    Pani Anno. Proszę czasem sięgać do źródeł lub chociaż do wikipedii.
    Model M10 wszedł oficjalnie do produkcji w 1959 roku. W załączonym filmie pojawia się również nieścisłość. Nie było założeń konstrukcyjnych odnośnie pojemności 500 cc.
    Silniki we własnym zakresie były modyfikowane przez kluby sportowe i samych zawodników.

  • Gość: Adam

    Oceniono 1 raz 1

    Pani Anno.Proszę czasem sięgnąć do tekstów źródłowych albo chociaż do wikipedii.
    Do produkcji M10 weszły oficjalnie w 1959 r. W załączonym filmie też podana jest nieprawda ponieważ nie istnieją żadne założenia o możliwości zastosowania silnika 500 cc.
    Silniki 350 cc były modyfikowane przez kluby sportowe we własnym zakresie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy