BMW R80 G/S | Komandos

BMW R80 G/S | fot. Bartosz Biesaga

BMW R80 G/S | fot. Bartosz Biesaga (BMW R80 G/S | fot. Bartosz Biesaga)

Przed debiutem modelu BMW R80 G/S nie by這 znane poj璚ie turystycznego enduro.

Najwa積iejsz zalet nowego motocykla z Bawarii by豉 oferowana przez maszyn mo磧iwo嗆 nieskr瘼owanej swobody w wyborze trasy, bo by to pierwszy motocykl, którym mo積a pojecha tam, "gdzie oczy ponios".

Nowe BMW zaprezentowano w 1980 roku. W jego oznaczeniu G/S, G oznacza這 w j瞛yku niemieckim Gelände, czyli off-road, a S - Strasse, czyli ulic. Jako uniwersalny sprz皻 charakteryzowa si stosunkowo niewielk mas rz璠u 186 kg i du膨 豉downo軼i. Jego silnik o pojemno軼i niespe軟a 800 ccm rekomendowany jako nieprzeci皻nie 篡wotny, zapewnia mia du瞠 przebiegi i niemal bezawaryjn eksploatacj. Do tego wszystkiego zaoferowano bezobs逝gowy nap璠 wa趾iem. Dzi瘯i temu rozwi您aniu, jego obudowa stanowi豉 element jednostronnego wahacza i zb璠ny okaza si jeden z amortyzatorów.

Patrz帷 na sylwetk BMW R80 G/S, od razu wida charakterystyczny minimalizm motocykla, BMW R80 G/S | fot. Bartosz Biesagaktóry w po陰czeniu z niegdy nowoczesn konstrukcj pozwoli mu zaw豉dn望 rynkiem pojazdów enduro. Wspomniany powy瞠j wahacz o nazwie monolever, sprawia wra瞠nie filigranowego i chocia by o ponad 2 kg l瞠jszy od konwencjonalnego, charakteryzowa si wy窺z o 30 procent odporno軼i na si造 skr皻ne. W rzeczywisto軼i chyba nie ma to wi瘯szego znaczenia podczas codziennej eksploatacji. O wiele wa積iejsze jest to, 瞠 dzi瘯i takiemu rozwi您aniu mo積a dokona demonta簑 ko豉 w sposób podobny do tego w samochodzie. Ale poniewa by豉 to nowinka techniczna zastosowana po raz pierwszy w tego typu motocyklach, wcze郾iej nale瘸這 si upora z kilkoma przeszkodami natury technicznej. Przede wszystkim wzmocniono 這篡skowanie ko豉 talerzowego, przyjmuj帷ego moment obrotowy od wa逝 nap璠owego, co pozwoli這 na monta piasty.

Elektryzuj帷o prezentowa豉 si pojedyncza tarcza z zaciskiem Brembo przy przednim kole, a pod silnikiem zainstalowano solidn blach os這now. Elektroniczny zap這n kontrolowa cykle pracy silnika, a lekkie ko這 zamachowe poprawia這 dynamik silnika i jego reakcj na gaz w ka盥ym zakresie obrotów. Z ciekawego wyposa瞠nia nale篡 wymieni cho熲y elektryczny rozrusznik, w razie potrzeby zast瘼owany mechanicznym kickstarterem. W teorii odpalenie z kopa nie wymaga這 du瞠j si造 mimo stosunkowo du瞠j pojemno軼i silnika. Dodatkowe uchwyty pod siedzeniem okazywa造 si przydatne nie tylko podczas stawiania motocykla na centralnej stopce, ale równie w wydostawaniu maszyny z terenowej opresji.

Pionier

Nowy wizerunek motocykla nie przypomina 瘸dnego z konkurentów, których wtedy po prostu nie by這. Stanowisko dowodzenia by這 sparta雟kie, cho nie mo積a mu zarzuci braku 瘸dnego z istotnych instrumentów. Siedzi si w sposób klasyczny, operuj帷 do嗆 szerok kierownic. Stabilno嗆 motocykla nie jest od razu wyczuwalna - maszyna wydaje si by topornym urz康zeniem. Przy ca貫j swej archaiczno軼i, skrzynia biegów nawet dzi w prezentowanym egzemplarzu pracuje precyzyjnie we wspó逍racy z suchym, jednotarczowym sprz璕貫m. Jej poszczególne prze這瞠nia do嗆 ciasno zestopniowano.

Jednak jad帷 na tym motocyklu daje si odczu, 瞠 to inna, zapomniana ju epoka. Zawieszenie pracuje zaskakuj帷o twardo. Ze wzgl璠u na to mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 przystosowane zosta這 raczej do pokonywania niewielkich nierówno軼i na drodze, a nie kraterów na bezdro瘸ch. Do jazdy po polskich drogach tak mo瞠 zosta, ale jak na terenowe wertepy wed逝g wspó販zesnych standardów oferuje zbyt ma這. Wstrz御y wywo豉ne ka盥 wi瘯sz terenow przeszkod wprawiaj ca陰 konstrukcj w chybotanie.

Bez po酥iechu

Jazda tym motocyklem po zwyk造ch, pokrytych asfaltem drogach nie rzuca na kolana. Dos這wnie i w przeno郾i. Maszyna prowadzi si poprawnie, ale nie sportowo, ani nawet niezbyt komfortowo. Mimo 瞠 osi庵aj帷 ponad 160 km/h, by to pierwszy tak szybki motocykl terenowy, jego bokserowi daleko do sztormowych przy酥iesze, erupcji d德i瘯ów, a elastyczna praca zniech璚a do niepotrzebnych, gwa速ownych zmian biegów, tak popularnych w ka盥ym innym motocyklu. Wskazówka malutkiego obrotomierza niech皻nie, wr璚z leniwie wychyla si w obszary wy窺zych partii.

Reakcja dwucylindrowego boksera na gaz w niczym nie przypomina motocyklowej spontaniczno軼i, a jego brzmienie to nie鄉ia貫 terkotanie przeplataj帷e si z niema造mi wibracjami ca這軼i. Ka盥e dodanie gazu ko造sze motocyklem na boki w sposób charakterystyczny dla wszystkich motocykli, których wa korbowy umieszczono wzd逝 ich osi. Spr篹yny zawieszenia, charakterystyka silnika, twardo嗆 siedzenia - wszystko wydaje si skalibrowane bardziej jak w motocyklu drogowym, ni terenowym. Podczas jazdy odruchowo szukam wybojów do omini璚ia w poczuciu, 瞠 nast瘼ny wstrz御 mo瞠 przemiesza wn皻rzno軼i. Jazda dziurawymi ulicami na granicy bólu nie pozostawia z逝dze - jeszcze gorzej b璠zie w terenie.

Stworzony do terenu

Ale tam, gdzie ko鎍zy si asfalt, a zaczyna terenowa przygoda, stare BMW jednak o篡wa, BMW R80 G/S | fot. Bartosz Biesaga zbiera si do tego, do czego zosta這 stworzone. Staje si motocyklem lepszym, ni do tej chwili s康zi貫m. Przedni widelec z szerok kierownic sprawia, 瞠 dobrze czu, jak 21-calowe ko這 przednie wgryza si w pod這瞠 na zakr璚ie, stanowczo chwytaj帷 przyczepno嗆 i 豉godz帷 wstrz御y. Kierownica jest nieco zbyt niska do jazdy na stoj帷o - szybko zaczynaj bole nadgarstki i przez naturalne pochylenie sylwetki wymusza doci捫enie przodu. Zawieszenie tylne Monolever ma pe軟e r璚e roboty, kiedy 豉godna na szosie, ale nieust瘼liwie mocna praca silnika w terenie, przy ka盥ych obrotach pulsuje poprzez ko這 momentem obrotowym zarzucaj帷 ty貫m motocykla na boki. Wej軼ie w zakr皻 z mocnym dohamowaniem i ma造m z這瞠niem, a potem ponownym odwini璚iem rollgazu powoduje nie鄉ia造 po郵izg od dawki mocy. Wszystko przy terkoc帷ym zawsze 豉godnie na t sam nut bokserze.

Spokojna charakterystyka silnika na ni窺zych obrotach okazuje si wielce przydatna - nie豉two jest straci przyczepno嗆 i przez to ugrz瞛n望 w b這cie. Te zaledwie pi耩dziesi徠 mechanicznych koni nie ma ci篹kiej pracy przy stosunkowo niewielkiej wadze motocykla. Ale niewielka waga to nie wszystko. Bardziej chodzi tu o roz這瞠nie masy w taki sposób, aby nie zdestabilizowa zachowania maszyny. W d逝godystansowym motocyklu terenowym jest to o tyle trudne, 瞠 cz瘰to bywa on obci捫ony baga瘸mi. Dlatego tak wa積a przy tym jest przewidywalna, 豉godna reakcja silnika na otwarcie przepustnicy w sposób u豉twiaj帷y pokonywanie terenowych wyzwa. I to wszystko uda這 si uzyska in篡nierom z Bawarii.

Tak, ten model BMW je寮zi jednak zdecydowanie lepiej ni wygl康a. Tak jak moc jest niczym bez kontroli, tak i niska masa jest niczym przy w豉軼iwej proporcji roz這瞠nia na ko豉. Dla przeci皻nego u篡tkownika zrozumienie istoty skuteczno軼i dzia豉nia BMW R80 przyjdzie zapewne dopiero po wielu setkach kilometrów w terenie, daleko od cywilizacji. Kiedy w ciszy stygn帷ego silnika i ch這dzie nadchodz帷ej nocy, podczas ca貫go dnia jazdy w ró積ych warunkach oka瞠 si, 瞠 G/S nie zafa連zowa ani jednej nuty, b璠帷 ca造 czas gotowym, skupionym, zawsze w doskona貫j formie.

Owszem problemy techniczne te wyst瘼owa造. Niektórzy u篡tkownicy skar篡li si na wadliwe dzia豉nie suchego sprz璕豉. Nieobce by造 równie k這poty z korozj zw豉szcza uk豉dów wydechowych, na szcz窷cie zamienniki ze stali nierdzewnej s nadal dost瘼ne. Odmawia造 pos逝sze雟twa regulatory napi璚ia i alternatory, co bywa這 ju bardziej k這potliwe. A prawd mówi帷, przy s豉bym akumulatorze nasz testowy egzemplarz nie chcia wspó逍racowa nawet od solidnego kopa w starter w lekkim terenie, a co dopiero utyt豉ny po b這tniki w b這cie... A jednak to model R 80 G/S jest protoplast dzisiejszych modeli GS, które nie ust瘼uj pola licznej konkurencji, a nawet s wzorem w klasie. Trzydzie軼i lat po ukazaniu si na rynku, wiele "osiemdziesi徠ek" wci捫 jest na chodzie. Cz瘰to osi庵aj przebiegi rz璠u 200 tys. km, co przy tak legendarnej niezawodno軼i nie powinno dziwi.

Dane techniczne

BMW R80 G/S 1980 rok

SILNIK

Typ: czterosuwowy, ch這dzony powietrzem

Uk豉d: dwucylindrowy, bokser

Pojemno嗆 skokowa: 798 ccm

字ednica cylindra x skok t這ka: 84.8 x 70.6 mm

Stopie spr篹ania: 8,2:1

Moc maksymalna: 50 KM przy 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 56 Nm

przy 5000 obr./min

Zasilanie: podwójny ga幡ik Bing 32mm

Rozruch: elektryczny rozrusznik/no積y rozrusznik

Zap這n: elektroniczny

PRZENIESIENIE NAP犵U

Sprz璕這: jednotarczowe, suche

Skrzynia biegów: pi璚iostopniowa

Nap璠 tylnego ko豉: wa nap璠owy

PODWOZIE

Rama: stalowa

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy

Zawieszenie tylne: jednostronny wahacz monolever; pojedynczy amortyzator, regulacja napi璚ia wst瘼nego spr篹yny skok 170 mm

Hamulec przedni: tarczowy 260mm

Hamulec tylny: b瑿nowy 200 mm

Opony przód/ ty: 3,00x21/ 3,50x18

WYMIARY I MASY

D逝go嗆: 2230 mm

Szeroko嗆: 820 mm

Wysoko嗆: 1150 mm

Wysoko嗆 siedzenia: 860 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 186 kg

Pojemno嗆 zbiornika paliwa: 19,5l

DANE EKSPLOATACYJNE

Pr璠ko嗆 maksymalna: 160 km/h

Zu篡cie paliwa: 5,5 l/100 km

Tekst i zdj璚ia Bartosz Biesaga

ZOBACZ TAK浩:

BMW R4 1936 r.

Harley-Davidson Panhead Hydra Glide z 1949 roku

Motocykle - og這szenia

ZOBACZ TE WIDEO

Skomentuj:
BMW R80 G/S | Komandos
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Polecamy