Kawasaki Z1000 - opinie 安iata Motocykli

Mocn stron Z1000 jest nie tylko atrakcyjny wygl康, ale r闚nie znakomita dynamika. Zw豉szcza przy酥ieszenia

Mocn stron Z1000 jest nie tylko atrakcyjny wygl康, ale r闚nie znakomita dynamika. Zw豉szcza przy酥ieszenia (Fot. Kawasaki)

Zar闚no czterdzie軼i, jak i dziesi耩 lat temu Kawasaki Z1000 powsta這 jako lekka, szybka, sportowa maszyna, tylko bez ?kombinezonu? sportowych owiewek.

Wed逝g polskiej strony wielkiej, internetowej encyklopedii, Kawasaki Z1000 pojawi si dopiero w 2003 r. Tymczasem model o tej nazwie to prawdziwa legenda w鈔ód motocykli, "golas" z dziada pradziada, pami皻aj帷y lata siedemdziesi徠e, który histori nieobudowanych maszyn koncernu Kawasaki w klasie wy窺zej zacz掖 tworzy 40 lat temu. Wtedy jeszcze nie by這 Internetu...

D逝窺za historia

Z1000 powsta na bazie s造nnego Z1, który w 1972 r. by odpowiedzi Kawasaki na Hond CB 750 Four. Tak zacz掖 si trwaj帷y do dzisiaj wy軼ig zbroje mi璠zy firmami japo雟kimi.

Z1 górowa nad Hond pojemno軼i silnika (903 ccm), dwoma wa趾ami rozrz康u w g這wicy (CB 750 Four mia豉 jeden wa貫k) oraz osi庵ami, które zapewnia 82-konny silnik. W 1977 r. pojemno嗆 silnika wzros豉 z 903 do 1015 ccm, a moc maksymalna si璕n窸a 83 KM.

Kawasaki Z1000>>>

Pionierski Z1000, prowadzony przez Rega Pridmore'a zapisa si w historii motocyklizmu wygran w niezwykle presti穎wych, ameryka雟kich wy軼igach. By pierwszym japo雟kim motocyklem, który zwyci篹y w serii AMA Superbike.

W 1979 r. Z1000 mia ju 93 KM, a w 1981 r. - 102 KM. Historia tamtych motocykli sko鎍zy豉 si w po這wie lat osiemdziesi徠ych na modelu Z1000 GP, którego czterocylindrowiec mia 1089 ccm i 108 KM.

Zobacz tak瞠: Yamaha XJR 1300 - opinie 安iata Motocykli

Do koncepcji nieobudowanej maszyny klasy 1000 ccm z bardzo mocn jednostk nap璠ow Kawasaki wróci這 dok豉dnie 30 lat po premierze Z1. W 2002 r. zaprezentowano kontynuatora pi瘯nej tradycji "golasów" koncernu z Akashi, czyli wspó販zesn wersj Z1000.

Kulturysta z biglemmotocykle, motocykle u篡wane, Kawasaki, Z1000

Motocykl, który przygotowano na sezon 2003 nazwano "Hyper Naked Bike". Pod tym mianem kry豉 si lekka i szybka, ekstremalnie sportowa maszyna z bardzo stabilnym podwoziem.

To w豉郾ie uk豉d no郾y, zapewniaj帷y pewne prowadzenie przy ka盥ej pr璠ko軼i, odró積ia nowego Z1000 od poprzedników sprzed lat. W tamtych jedno郵adach zawieszenia nie sprzyja造 pe軟emu wykorzystaniu potencja逝 silników. Robili to tylko najodwa積iejsi, podejmuj帷y wyzwanie kierowcy, sporo przy tym ryzykuj帷.

Filigranowy wygl康 ramy nowego Z1000 nie wzbudza zaufania, ale pozory myli造. Stalowa konstrukcja w po陰czeniu z solidnym, aluminiowym wahaczem, pot篹nym widelcem typu upside-down oraz silnikiem pe軟i帷ym funkcj no郾 tworzy豉 sztywny uk豉d. Hamulce przej皻o ze sportowego ZX-9R, dlatego poskramianie temperamentu nagiego potwora nie sprawia這 problemu. A by這 co poskramia, bo równie silnik przej皻o z ZX-9R.

motocykle, motocykle u篡wane, Kawasaki, Z1000

Poddano go licznym modyfikacjom, by dostosowa do jedno郵adu o zupe軟ie innym charakterze. Zmieniono konstrukcj g這wicy i wa趾i rozrz康u, uzyskuj帷 wi瘯szy moment obrotowy przy 鈔ednich obrotach. Zwi瘯szono te pojemno嗆 skokow. W uk豉dzie zasilania znalaz si wtrysk paliwa z podwójnymi przepustnicami. Moc maksymalna si璕n窸a 127 KM. By podo豉 ówczesnym normom emisji spalin, zastosowano system dopalania gazów wydechowych oraz wielofunkcyjny katalizator. Kompletnie przekonstruowano skrzyni biegów.

Z pomoc designera aut

Buduj帷 wspó販zesnego Z1000 Kawasaki, skopiowa這 co prawda ide jedno郵adów sprzed lat, tworz帷 naprawd ostrego "golasa" z napr篹onymi musku豉mi, ale w 瘸dnym calu nie nawi您a豉 do tamtych konstrukcji od strony technicznej czy estetycznej. Jedynym elementem, który w jaki sposób przywodzi na my郵 Z1 i Z1000 z lat siedemdziesi徠ych by uk豉d wydechowy z czterema t逝mikami. Poza tym - same nowe kszta速y, w陰cznie z zestawem wska幡ików przej皻ym z ZX-9R.motocykle, motocykle u篡wane, Kawasaki, Z1000

Model Z1000 zaprojektowano bardzo nowocze郾ie i oryginalnie, wykorzystuj帷 ostre linie i ciekawe w kszta速ach detale. Dla dobrego efektu si璕ni皻o po specjalist z bran篡 samochodowej. Twórc stylizacji, cho nie ca貫j, by Marc Jordan, który w po這wie lat osiemdziesi徠ych rysowa nadwozie przebojowej Mazdy MX5/Miata, sprzedanej w milionach egzemplarzy na ca造m 鈍iecie i produkowanej do dzisiaj. To on dopasowa kszta速y elementów przedniej i centralnej cz窷ci motocykla do "ogona", uformowanego niemal identycznie jak w ZX-6R.

D捫enie do idea逝

Pierwsz modernizacj Z1000 przeprowadzono w 2005 r. Zmodyfikowano wówczas alternator, ko豉 z瑿ate skrzyni biegów i pomp paliwa. Zmieniono te charakterystyk zawiesze i wprowadzono przeciwkradzie穎w blokad zap這nu.

Znacznie wi瘯szy zakres zmian przewidziano na sezon 2007. Przede wszystkim zmieni豉 si stylizacja, której najbardziej charakterystycznym elementem sta造 si przednie kierunkowskazy wbudowane w boczne obudowy ch這dnicy. Przeprojektowano owiewk przy kierownicy i zmieniono kszta速 reflektora.

motocykle, motocykle u篡wane, Kawasaki, Z1000W uk豉dzie wydechowym pozostawiono uk豉d czterech t逝mików ko鎍owych, ale kompletnie zmieni si ich kszta速. Do wydechu wprowadzono zawór steruj帷y, którego zadaniem by豉 poprawa dynamiki w zakresie 鈔ednich obrotów. Temu samemu celowi s逝篡這 zmniejszenie o 0,5 mm 鈔ednicy zaworów, zmniejszenie 鈔ednicy dolotu, zmiana profilu krzywek wa趾ów rozrz康u oraz podwy窺zenie o 7 procent masy przeciwwag na wale korbowym.

Moc maksymalna silnika spad豉 do 125 KM, ale motocykl nie straci na dynamice dzi瘯i poprawkom w skrzyni biegów ("krótsze" prze這瞠nia).

Dla zredukowania wibracji, które by造 wcze郾iej sporym problemem Z 1000, przekonstruowano ram, zmniejszaj帷 nawet nieco jej sztywno嗆. Inaczej rozmieszczono te punkty mocowania silnika. Nowy by wahacz, centralna kolumna resoruj帷o-t逝mi帷a tylnego zawieszenia i "odchudzony" widelec teleskopowy. Radialne zaciski hamulcowe przy przednich tarczach dodatkowo poprawi造 skuteczno嗆 i tak bardzo dobrze dzia豉j帷ych hamulców.

Osi貫k i turysta

Sezon 2010 to istotna data w historii modelu. Pojemno嗆 silnika Z1000 przekroczy豉 1000 ccm. Z jej podniesienia do 1043 ccm w zasadzie nie wynik造 zmiany parametrów, jedynie reakcje silnika na polecenia kierowcy sta造 si bardziej precyzyjne, co dodatkowo zwi瘯szy這 przyjemno嗆 z jazdy.motocykle, motocykle u篡wane, Kawasaki, Z1000

Zmieni si jednak wygl康 motocykla. Modyfikacje nie by造 rewolucyjne, ale widoczne na pierwszy rzut oka, zw豉szcza w uk豉dzie wydechowym. Wci捫 mia on cztery t逝miki, ale wyra幡ie skrócone i bardziej tubalne.

Spor niespodziank Kawasaki przygotowa這 na sezon 2011, prezentuj帷 nie jednego, a dwa ró積e Z 1000. Podstawowy praktycznie nie zmieni si, lecz drugi, z dodatkowym oznaczeniem SX, opracowano z my郵 o mi這郾ikach d逝窺zych podró篡. Ale ani pe軟a obudowa, ani szyba o regulowanej wysoko軼i nie zapewnia造 skutecznej ochrony przed naporem wiatru. Komfort jazdy by oczywi軼ie nieco wy窺zy, ale mówienie o wersji turystycznej to lekka przesada. Zreszt Z1000SX bardziej przypomina sportowy bolid, ni d逝godystansowego po瞠racza kilometrów.

Mocny i trwa造

Z1000 to motocykl niemal wzorowy pod wzgl璠em jako軼i. W pierwszych egzemplarzach zdarza造 si co prawda problemy ze skrzyni biegów, zw豉szcza z szóstym prze這瞠niem, ale w 2005 r. przek豉dni poprawiono.

Wady:
- dokuczliwe wibracje (do 2007 r.)
- wysoka cena

Po typowych ogl璠zinach najwa積iejszych punktów jedno郵adu warto sprawdzi pow這k lakiernicz przy gówce ramy. Pod jej ubytkami mo瞠 pojawi si korozja. Problemem Z 1000 s wibracje silnika, przenosz帷e si na ca造 motocykl. Powoduj nie tylko dr瞠nie lusterek, ale równie p瘯anie bolców mocuj帷ych elementy z plastiku.

Zobacz tak瞠: Suzuki GSX 1300R Hayabusa - opinie 安iata Motocykli

Zakup Z1000 mo積a poleci ka盥emu, kto poszukuje naprawd mocnej maszyny z dusz streetfightera, potrafi帷ej wycisn望 najg喚biej ukryte pok豉dy adrenaliny. "Hyper Naked Bike" spod znaku Kawasaki cieszy oko, daje ogromn frajd z jazdy. Jego silnik to prawdziwy mistrz elastyczno軼i, daj帷y sobie 鈍ietnie rad od 1500 obr/min, a od 6000 obr/min pokazuj帷y swój niepohamowany temperament.

Zalety:
+ mocny i elastyczny silnik
+ umiarkowane zu篡cie paliwa
+ stabilne podwozie
+ skuteczne hamulce
+ atrakcyjna stylizacja
+ ma豉 awaryjno嗆

Co wa積e, Z1000 nie jest cz瘰tym go軼iem warsztatów. Jego najwi瘯sz wad stanowi wysoka cena. Ale trzeba pami皻a, 瞠 to prawdziwie sportowy bolid, który po za這瞠niu owiewek zakasowa豚y niejeden motocykl klasy supersport.

Tekst Dariusz Dobosz | Zdj璚ia Kawasaki

Publikacja w numerze 12/2012 安iata Motocykli.

ZOBACZ TE WIDEO

Zobacz tak瞠
  • Kawasaki ZZ-R 600 - udane po陰czenie sportu i turystyki Kawasaki ZZ-R 600 - opinie 安iata Motocykli
  • Ninja ZX-6R nie boi si kr皻ych dr鏬 Kawasaki Ninja ZX-6R [zdj璚ia]
  • Nowy Kawasaki Z800 Kawasaki Z800 | Nowy "supernaked" wagi 鈔edniej
Skomentuj:
Kawasaki Z1000 - opinie 安iata Motocykli
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Polecamy