Gazeta.pl > Motocykle >  Uzywane

Honda XL 1000 V Varadero - opinie Świata Motocykli

Dariusz Dobosz
15.01.2013 15:04
A A A Drukuj
Honda Varadero 1999: Pierwsze wcielenie XL 1000V Varadero miało zbyt miękko zestrojone podwozie

Honda Varadero 1999: Pierwsze wcielenie XL 1000V Varadero miało zbyt miękko zestrojone podwozie (Fot. Honda)

Jeśli motocykl ma nazwę największego na Karaibach kurortu, to musi być mistrzem wielkiej turystyki. Tak jak Honda Varadero.

Honda już pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku miała w swej ofercie motocykl, po który z powodzeniem sięgali miłośnicy wielkiej turystyki, niekoniecznie tej szosowej. Model Africa Twin, który narodził się z rajdu Paryż-Dakar, jednoznacznie kojarzył się z długimi podróżami po drogach każdego rodzaju. Także tych najpodlejszych.motocykle używane, motocykl używany, Honda, Varadero

Taki dwukołowy globtroter cieszył się powodzeniem szerokiej rzeszy miłośników dużych enduro, a z czasem dorobił się statusu motocykla wręcz kultowego. Nie wszyscy jednak marzyli o jednośladzie tak mocno przygotowanym do pokonywania terenu, a przez to mniej doskonałym na asfaltach.

Zmiana preferencji

Producenci zauważyli, że coraz większa rzesza nabywców chce jeździć jednośladem uterenowionym, zapewniającym dużą funkcjonalność i wygodną pozycję za kierownicą, ale nie po bezdrożach. Solidna konstrukcja i duże skoki zawieszeń miały być atutem na ulicach miast, pełnych krawężników, torów tramwajowych i studzienek kanalizacyjnych, a także na szosach z kiepską nawierzchnią.

Honda Varadero>>>

To był proces podobny jak w przemyśle samochodowym. Powodzenie spartańskich terenówek zaczęło spadać, pojawił się za to pęd ku autom rekreacyjnym. Proponując motocykl o rekreacyjnym charakterze należało zatem utrzymać niektóre cechy enduro, wprowadzając jednocześnie elementy sprzyjające bardziej dynamicznej jeździe szosowej. Tak narodził się model XL 1000 V Varadero, którego prezentacja odbyła się pod koniec 1998 r.

Dynamika i komfort

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Honda nosząca nazwę największego, kubańskiego kąpieliska ma sporo wspólnego z enduro. To błędne wrażenie. Oprócz dużych skoków zawieszeń i sporego prześwitu Varadero nie ma praktycznie żadnych terenowych atrybutów. Z założenia jest to motocykl typowo szosowy i to z górnej półki.motocykle używane, motocykl używany, Honda, Varadero

Nie może być inaczej, skoro dwucylindrowy, widlasty silnik przejęto ze sportowej VTR 1000 F Firestorm, a trójszprychowych obręczy z lekkich stopów i zintegrowanego układu hamulcowego nie powstydziłyby się najszybsze bolidy. Dzięki zmodyfikowanej charakterystyce jednostka napędowa imponowała nie tylko dynamiką, ale również elastycznością i spokojną pracą.

O rekreacyjnym charakterze Varadero decydowała przede wszystkim wygoda jazdy. Zawieszenia i szeroka kanapa zapewniały wysoki komfort, podobnie jak obszerna owiewka, skutecznie chroniąca przed naporem powietrza i opadami. Z komfortem nawet nieco przesadzono. Podwozie na początku zestrojono zbyt miękko, co można było w nieprzyjemny sposób odczuć podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Tę wadę wyeliminowano w 2001 r. Wówczas wprowadzono też antykradzieżową blokadę zapłonu.

Słabym punktem Varadero jest duża masa własna, która w połączeniu z dużą wysokością mocno utrudnia prowadzenie przy małych prędkościach. Problem narasta na luźnych nawierzchniach. Jeśli kierowca nie ma wystarczającego doświadczenia, to o upadek nietrudno.

Dojrzały trzynastolatek

Pod koniec 2002 r. w historii modelu otwarto nowy rozdział. Pokazano wówczas mocno zmodernizowaną Hondę Varadero, przygotowaną na sezon 2003. Miała wtrysk paliwa przejęty z VTR 1000 F SP2, wielofunkcyjny katalizator, nową owiewkę, sześciobiegową skrzynię (wcześniej pięciobiegową), wzmocnioną w tylnej części ramę, jeszcze bardziej usztywnione zawieszenia i nową deskę rozdzielczą ze wskaźnikiem zużycia paliwa. Przekazywane przez niego informacje były aktualizowane co 3 sekundy. Zmiana układu zasilania pozwoliła wyeliminować paliwożerność, poważną wadę wytykaną zarówno przez fachowców z branży, jak i użytkowników.

motocykle używane, motocykl używany, Honda, VaraderoWażny dla tego modelu był również rok 2004. Wówczas wprowadzono do układu hamulcowego system przeciwpoślizgowy Dual Combined ABS oraz nowe elementy regulacyjne do przedniego i tylnego zawieszenia. Trzy lata później przeprowadzono bardziej zaawansowaną modernizację, zmieniając głównie stylizację. Wprowadzono nowe osłony boczne, zmieniono kształt kanapy i bagażnika, przeprojektowano tablicę rozdzielczą. Osłona silnika zyskała mniej masywny wygląd, zwiększono też rozmiary tłumika wydechu.

W kolejnych latach nie wprowadzano już istotnych poprawek do XL 1000 V Varadero, zwanego pieszczotliwie „wiadrem”.

Znają wartość

Varadero to dobrze wykonany, dynamiczny i komfortowy motocykl, ze skutecznymi hamulcami i dobrze (choć nie idealnie) zaprojektowaną owiewką. Jego atutami są również niezawodność i trwałość.

Zalety
+ Mocny i elastyczny silnik
+ Stabilne podwozie (od 2003 r.)
+ Skuteczne hamulce
+ Wysoki komfort jazdy

Ten model nie ma typowych, słabych punktów. Co prawda w pierwszej, skierowanej do sprzedaży serii zdarzały się problemy z prowadzeniem łańcucha rozrządu, ale Honda zajmowała się tym problemem w ramach gwarancji. Tego typu awarie później nie powtarzały się.

Warto zainteresować się, czy poprzedni właściciel egzemplarza sprzed 2003 r. zmienił zestaw dysz w gaźnikach. Bez tego gaźnikowe Varadero po prostu pustoszy portfel. Nie wolno pominąć oględzin pod kątem uszkodzeń spowodowanych upadkiem motocykla. W Varadero sporo jest takich przypadków. Powstają często, gdy mało doświadczony użytkownik zdecyduje się wjechać w teren. Ten motocykl po prostu się do tego nie nadaje.

Wady
- Wysokie zużycie paliwa (do 2002 r.)
- Zbyt miękkie zawieszenia (do 2002 r.)
- Duża masa własna
- Słabe własności terenowe
- Wysoka cena

Kto chce jeździć spokojnie, może z powodzeniem zaufać fabrycznym zawieszeniom, nawet w egzemplarzach sprzed 2003 r. Jeśli jednak w grę wchodzi dynamiczna, ostra jazda, to lepiej zainwestować w usztywnienie podwozia.

Wysoka trwałość i niezawodność sprawiają, że użytkownicy niechętnie rozstają się z tym modelem. Produkowanych od początku w Hiszpanii, a od 2011 r. również we Włoszech Hond Varadero jest mało na rynku wtórnym, a sprzedający żądają wysokich sum przy odsprzedaży. Dobrze wiedzą, jaką wartość ma te n motocykl.

Tekst Dariusz Dobosz | Zdjęcia Honda

Dane techniczne (model 2007)

Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: V2 90?
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 996 ccm
Średnica x skok tłoka: 98 x 66 mm
Stopień sprężania: 9,8 : 1
Moc maksymalna: 69 kW (95 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 98 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie: wtrysk paliwa PGM-FI, 42 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 434 W
Zapłon: sterowany komputerowo

Przeniesienie napędu
Silnik-skrzynia biegów: koła zębate, 1,682
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Przełożenia: I-2,571; II-1,684; III-1,292; IV-1,100; V-0,969; VI-0,853
Napęd tylnego koła: łańcuchem rolkowym typu o-ring, 2,938

Podwozie
Rama: grzbietowa, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe, 43 mm, skok 155 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco - tłumiąca, skok 145 mm
Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, 296 mm, pływające zaciski trzytłoczkowe, system zintegrowany
Hamulec tylny: tarczowy, 256 mm, pływający zacisk trzytłoczkowy, system zintegrowany
Opony przód/ tył: 110/80 R 19 M/C / 150/70 R 17 M/C

Wymiary i masy
Długość: 2300 mm
Szerokość: 930 mm
Wysokość: 1465 mm
Prześwit: 181 mm
Wysokość siedzenia: 838 mm
Rozstaw osi: 1560 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 62,5?
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 268,7 kg (wersja z ABS 276,7 kg)
Dopuszczalna masa całkowita: 469,7 kg (wersja z ABS 477,7 kg)
Zbiornik paliwa: 25 l

Osiągi
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h 3,5 s; 60-140 km/h 10,3 s

Dane obsługowe i eksploatacyjne
Przegląd techniczny: co 6000 km
Wymiana oleju: co 12 000 km
Olej silnikowy: 10 W 40 (3,6 l z filtrem)
Olej teleskopowy: SAE 10 W
Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,13-0,19 mm, zawory wydechowe 0,28 - 0,34 mm
Akumulator: 12V 8Ah
Świece zapłonowe: NGK IJR 8B9
Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8 - 0,9 mm
Płyn hamulcowy: DOT 4
Pojemność układu chłodzenia: 3,3 l
Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,5 bar, z tyłu 2,5 bar (z pasażerem 2,8 bar)

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik199920002001200220032004200520062007200820092010
9,510,511,512,513,515,517,018,522,024,026,029,0
Zobacz także

Komentarze (1)
Zaloguj się
  • Gość: Koxi

    Oceniono 1 raz -1

    This is straight from the Orbitz webstie:Here's an idea about what to expect with each star rating: * 5 Stars Luxury hotels: Treat yourself well with first-class services and accommodations. The hotel decor usually creates an elegant ambiance from the lobby to each individual guest room or suite. Hotel restaurants are often renown for their famous chefs and delectable dishes and are usually located in the most desirable locations in major cities and resort areas. Other amenities include: valet parking, concierge service, room service, well-equipped fitness centers and state-of-the-art business centers. * 4 Stars Deluxe/upscale hotels: Find comfort, class and quality that you can count on. These hotels will usually be in a prime location and other amenities may include: proximity to desirable shopping areas and restaurants, valet parking, concierge service, room service, well-equipped fitness centers and state-of-the-art business centers. These properties may be newly constructed or recently renovated, and offer tasteful decor in each room or suite. * 3 Stars Mid-scale hotels: Discover convenience and comfort in the city or in the suburbs where many of these properties are located. Amenities that may be available include: swimming pools, fitness centers, room service, concierge service and parking. Often you'll find these properties located near highways and office complexes. Rooms and lobbies are nicely furnished, and restaurants are usually located at the property. * 2 Stars Value Properties: Get back to basics with these comfortable properties that offer affordable prices. These properties are often located near office parks, airports, and shopping and retail areas. Rooms are comfortably decorated but not overly elegant. Usually, these properties do not have restaurants or room service, but offer free parking and sometimes, swimming pools. Transportation is occasionally offered to nearby airports. * 1 Star Economy Hotels Motels: Stay in simple accommodations that typically are located near major highways and transportation. Amenities include free parking, local calls and cable television. Restaurants are often located nearby, and room service is usually not available. Some economy hotels and motels have swimming pools located on the property.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX