Kawasaki GTR 1000/1400 | Opinie 安iata Motocykli

Kawasaki GTR 1400

Kawasaki GTR 1400 (Fot. Kawasaki)

Wygoda, stabilno嗆 podwozia, mocny silnik, niezawodno嗆, trwa這嗆 - oto cechy dobrego motocykla turystycznego. Kawasaki GTR ma je wszystkie.

Uwa積y fan dwóch kó貫k zapyta jednak, o którym modelu serii GTR mowa. Czy o GTR 1400, obecnym na rynku od 2007 r., czy o jego poprzedniku, GTR 1000, produkowanym do 2006 r. Oczywi軼ie, chodzi o obie wersje, bowiem tak samo dobrze spe軟iaj one wymagania stawiane szosowym motocyklom d逝godystansowym.

I nie ma przy tym znaczenia fakt, 瞠 prezentuj zupe軟ie inne poziomy techniki, komfortu, osi庵ów i cen. To jedno郵ady z ró積ych epok, zaprojektowane i wykonane wed逝g innych standardów, chocia przygotowane do tych samych zada i maj帷e bardzo podobne walory u篡tkowe. Dla rynku wtórnego ma to ogromne znaczenie, bowiem GTR pozostaj帷y w produkcji od 27 lat dost瘼ny jest dla nabywców o bardzo ró積ej zasobno軼i portfela.

Pierwsza generacja

D逝ga historia Kawasaki GTR rozpocz窸a si wraz z prezentacj i pocz徠kiem sprzeda篡 modelu klasy 1000 ccm w 1986 r. Wa膨cy ponad 300 kg motocykl by zupe軟ie now konstrukcj, w której wykorzystano jednak znane i sprawdzone podzespo造. Silnik zapo篡czono ze sportowego GPZ 1000 RX i zmodyfikowano na potrzeby typowo turystycznej maszyny. Moc maksymalna spad豉 ze 125 do 112 KM, ale poprawi豉 si elastyczno嗆 jednostki nap璠owej.

Uk豉d no郾y z centraln ram grzbietow przypomina ten z modelu GPZ 900R i by wyj徠kowo stabilny. 安ietnie spisywa造 si te hamulce (droga hamowania 39,8 m z pr璠ko軼i 100 km/h). Oczywi軼ie, pojawi造 si te elementy typowe dla jedno郵adów spod znaku wielkiej turystyki - obszerna obudowa, wygodna kanapa, funkcjonalne schowki i uchwyty, kufry baga穎we, du篡 zbiornik paliwa i wa kardana w nap璠zie tylnego ko豉. W豉軼iwie motocykl mia wszystko, czego potrzebuje kierowca podró簑j帷y na d逝gich dystansach, a przy tym by stosunkowo prosty.

Wygodniej i oszcz璠niej

Kawasaki

Ju w pierwszym roku eksploatacji wychwycono s豉be punkty nowej konstrukcji i wprowadzono pierwsze poprawki. W 1987 r. GTR 1000 otrzyma wy窺z kierownic, ni窺z szyb owiewki, wi瘯szy akumulator (18 zamiast 14 Ah), masywniejszy napinacz 豉鎍ucha rozrz康u i zmodernizowane kana造 olejowe w g這wicy. Zmieniono równie uk豉d wlotów powietrza w obudowie.

W豉軼iciele wersji sprzed modernizacji ch皻nie si璕ali po nowe, wy窺ze kierownice mimo wysokiej ceny tego elementu, bo pozycja kierowcy by豉 dzi瘯i niej wygodniejsza. Skrócenie szyby by這 niezrozumia貫. W豉軼iciele nowszych egzemplarzy kupowali wy窺ze szyby rocznika 1986.

Od 1990 r. na wielu rynkach europejskich moc silnika GTR 1000 spad豉 o 8 KM. Nieznacznie zmniejszy si równie moment obrotowy. By to efekt wprowadzenia rygorystycznych norm ha豉su i czysto軼i spalin. Gorsza dynamika silnika sprzyja豉 ograniczeniu zu篡cia paliwa. Spad這 ono z 8,5 do 7,9 l/100 km.

Kolejnych modyfikacji dokonano w 1994 r. Poprawiono charakterystyk widelca, zastosowano wygodniejsz kanap i wzbogacono zestaw wska幡ików. Dwa lata pó幡iej zmieniono zestrojenie ga幡ików i modu逝 zap這nowego. Silnik zyska 6 KM i zacz掖 spokojniej pracowa.

Ods這na druga

Debiut modelu GTR 1400 nast徙i co prawda w 2007 r., ale motocykl by dost瘼ny dopiero od sezonu 2008. Wcze郾iejsza premiera mia豉 na celu zebranie opinii o nowym jedno郵adzie Kawasaki.

Od strony konstrukcyjnej by bardzo ciekawy. Zamiast ramy zastosowano przestrzenn struktur skorupow (monocoque). Pe軟i豉 ona jednocze郾ie rol "airboksu". Silnik zapo篡czono co prawda z ZZ-R 1400, ale zmieniono jego konstrukcj. By podwy窺zy warto嗆 momentu obrotowego w zakresie niskich i 鈔ednich obrotów, zastosowano mechanizm zmiennych faz rozrz康u na wa趾u wspó逍racuj帷ym z zaworami ss帷ymi.

Jeszcze jedn ciekawostk by system monitorowania ci郾ienia w ogumieniu. Stanowi on jeden z elementów ca貫go pakietu bezpiecze雟twa, obejmuj帷ego uk豉d przeciwpo郵izgowy ABS, system kontroli trakcji oraz sprz璕這 antyhoppingowe.

Kawasaki

Nap璠 tylnego ko豉 powierzono wa趾owi. Odpowiednio poprowadzone dr捫ki reakcyjne dba造 o niwelowanie nieprzyjemnych efektów przy zmianie obci捫e w uk豉dzie nap璠owym. W przednim zawieszeniu zastosowano widelec typu "upside-down", a w uk豉dzie hamulcowym zaciski radialne.

W wyposa瞠niu znalaz造 si boczne kufry baga穎we, ka盥y o pojemno軼i 35 l oraz wysoka szyba o regulowanej wysoko軼i. Swoist kropk nad "i" by bezkluczykowy system uruchamiania.

Sportowy duch

Nowy GTR 1400 od pocz徠ku zbiera dobre recenzje. Podkre郵ano, 瞠 mimo swojego typowo turystycznego charakteru ma on osi庵i i zachowania motocykla sportowego. Mo積a nim je寮zi nie tylko daleko, ale równie szybko. Podoba si mo瞠 dynamika silnika, mo磧iwo嗆 du篡ch pochyle bocznych, lekko i precyzyjnie pracuj帷a skrzynia biegów. Stosunkowo sztywno zestrojone podwozie co prawda zapewnia przeci皻ny komfort jazdy na gorszych nawierzchniach, ale tam, gdzie jest równo, spisuje si znakomicie. Nerwowe zachowania motocykla pojawiaj si dopiero przy pr璠ko軼i 230 km/h, a to du穎 powy瞠j pr璠ko軼i typowych dla zwyk貫j eksploatacji.

Rozczarowuje nieco system zmiennych faz rozrz康u. Elastyczno嗆 silnika nie budzi entuzjazmu. Ma on wci捫 bardziej sportow ni turystyczn charakterystyk, co nie ka盥emu mo瞠 si podoba.

Gdy GTR 1400 wchodzi na rynek, nie by w stanie dorówna w przy酥ieszeniach od 60 do 100 km/h, od 60 do 140 km/h i od 140 do 180 km/h 瘸dnemu ze swych bezpo鈔ednich konkurentów. By w tym gorszy od BMW K 1200GT, Hondy ST 1300 Pan European i Yamahy FJR 1300A, cho w przy酥ieszeniach ze startu zatrzymanego bi na g這w tych samych rywali.

Jeszcze bezpieczniej

Kawasaki GTR 1400 by obecny na rynku przez wiele lat i doczeka si tylko jednej, wi瘯szej modernizacji w 2010 r. Oprócz drobnych zmian stylistycznych, szyby ochronnej podwy窺zonej o 7 cm, o 4 cm wy窺zych lusterek i nowego uk豉du wydechowego z krótszym t逝mikiem, wprowadzono te sprawniejszy system ABS (dwa tryby pracy - solo lub z pasa瞠rem), zintegrowany uk豉d hamulcowy i elektroniczny system kontroli trakcji (z mo磧iwo軼i wy陰czania). Przyby這 te kilka drobiazgów: termometr temperatury zewn皻rznej i mocowania do torby na zbiorniku paliwa. Istotn zmian by這 podwy窺zenie 豉downo軼i ze 195 do 228 kg.

Solidni kumple

Pod wzgl璠em niezawodno軼i i trwa這軼i GTR 1000 prezentuje si znakomicie. Nie ma typowych wad i nale篡 do motocykli bardzo trwa造ch. Zdarzaj si przypadki wybitych gniazd zaworowych po przebiegu 40 000-50 000 km i awarie napinacza 豉鎍ucha rozrz康u, nawet w egzemplarzach ze zmodernizowanym napinaczem. Podczas zakupu warto zwraca uwag na ewentualne ha豉sy z nap璠u rozrz康u oraz na równomierno嗆 pracy silnika, zw豉szcza na biegu ja這wym. Wybite gniazda zaworowe mog by odpowiedzialne równie za spadek dynamiki silnika i wy窺ze zu篡cie paliwa.

Zalety
+  mocny silnik
+  znakomite osi庵i
+  stabilne podwozie
+  skuteczne hamulce
+  dobre wyposa瞠nie
+  niska awaryjno嗆

Koniecznie trzeba sprawdza stan elementów obudowy. Zdarza si, 瞠 p瘯a i luzuje si w punktach mocowania. Cz瘰to pojawiaj si wycieki z widelca teleskopowego. W przypadku GTR 1000 trzeba pami皻a, 瞠 egzemplarze z najstarszych roczników to ju praktycznie youngtimery, motocykle traktowane jak okazy kolekcjonerskie, do嗆 kosztowne przy odsprzeda篡. Powszechnie dost瘼ne na rynku wtórnym GTR 1000 pochodz najcz窷ciej z drugiej po這wy lat dziewi耩dziesi徠ych.

KawasakiFot. Kawasaki

W przypadku GTR 1400 w ogóle nie ma mowy o s豉bych punktach. Ten model nie ma 瘸dnych, typowych, powtarzaj帷ych si usterek. Zaraz po wprowadzeniu do produkcji, producent wykry kilka wadliwych elementów (regulacja reflektora, peda hamulca, mocowanie kufrów baga穎wych), ale poprawiono je w ramach serwisowych akcji naprawczych. Czasami zdarzaj si problemy, cho raczej drobne, z link "gazu", zamkami kufrów albo czujnikami ci郾ienia w ogumieniu.

Wady
- ma這 elastyczny silnik
- du瘸 masa w豉sna

Kawasaki GTR to ciekawa propozycja dla mi這郾ików motocyklowej turystyki. Pierwsza generacja kusi przede wszystkim atrakcyjnymi cenami, druga znacznie lepszymi osi庵ami, atrakcyjniejszym wygl康em oraz wy窺zym poziomem bezpiecze雟twa i komfortem jazdy. W obu przypadkach nie ma problemów z awaryjno軼i i trwa這軼i. Tego typu maszyny eksploatowane s gównie na d逝gich trasach, a taki rodzaj jazdy sprzyja utrzymaniu w dobrej kondycji silnika i podwozia.

Dane techniczne Kawasaki GTR 1000/1400

Silnik

Typ: czterosuwowy, ch這dzony ciecz
Uk豉d: czterocylindrowy, rz璠owy
Rozrz康: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemno嗆 skokowa: 997 (1352) ccm
字ednica x skok t這ka: 74 (84) x 58 (61) mm
Stopie spr篹ania: 10,2 (10,7): 1
Moc maksymalna: 100 (155) KM przy 9000 (8800) obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 90 (136) Nm przy 6500 (6200) obr/min
Zasilanie: 4 ga幡iki Keihin 32 mm (wtrysk paliwa, 40 mm)
Smarowanie: z mokr misk olejow
Rozruch: elektryczny
Alternator: 400 (490) W
Zap這n: bezstykowy, tranzystorowy (bezstykowy, cyfrowy)

Przeniesienie nap璠u

Silnik-skrzynia biegów: ko豉 z瑿ate, 1,73 (1,556)
Sprz璕這: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: sze軼iostopniowa
Prze這瞠nia: I-3,07 (3,333); II-2,06 (2,412); III-1,59 (1,900); IV-1,33 (1,545); V-1,15 (1,292); VI-0,97 (1,074)
Nap璠 tylnego ko豉: wa貫m Kardana, 2,71 (2,036)

Podwozie

Rama: otwarta, grzbietowa, z rur stalowych (otwarta, skorupowa, aluminiowa)
Zawieszenie przednie: teleskopowe, 41 (43) mm, skok 140 (113) mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, centralna kolumna resoruj帷o-t逝mi帷a, skok 140 (146) mm
Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, 270 (310) mm, zaciski p造waj帷e jednot這czkowe (sta貫, czterot這czkowe)
Hamulec tylny: tarczowy, 280 (270) mm, zacisk p造waj帷y jednot這czkowy (sta造, dwut這czkowy)
Opony przód/ ty: 110/80 VR 18 (120/70 ZR17)/ 150/80 VR 16 (190/50 ZR17)

Wymiary i masy

D./Szer./Wys.: 2290 (2230)/780 (790)/1415 (1465) mm
Wysoko嗆 siedzenia: 815 (820) mm
Rozstaw osi: 1555 (1520) mm
K徠 pochylenia gówki ramy: 61,5 (63,9) st.
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 307 (313) kg
Dopuszczalna masa ca趾owita: 485 (508) kg
Zbiornik paliwa: 28,5 (22) l

Osi庵i

Pr璠ko嗆 maksymalna: 196 (255) km/h
字ednie zu篡cie paliwa: 8,5 (4,9) l/100 km
Przy酥ieszenia: 0-100 km/h 3,9 (3,2)

ZOBACZ TE WIDEO

Zobacz tak瞠
  • W Niemczech te motocykle wci捫 nie s traktowane jak oldtimery. Cz瘰to s逝膨 na co dzie i maj przebiegi nawet po 200 tys. km BMW R 80RT - opinie 安iata Motocykli
  • KTM 990 Adventure - motocykl ten podobno dzieli kierowc闚 na dwie grupy: tych, kt鏎zy go kochaj i tych, kt鏎zy si do tego nie przyznaj KTM 990 Adventure | Opinie 安iata Motocykli
  • Suzuki Suzuki GSF 600/650 Bandit | Opinie 安iata Motocykli
Skomentuj:
Kawasaki GTR 1000/1400 | Opinie 安iata Motocykli
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Polecamy