Gazeta.pl > Motocykle >  Uzywane

Yamaha Drag Star 1100. Cruiser z tradycjami

Tekst Dariusz Dobosz
20.05.2005 11:00
A A A Drukuj
Drag Star w wersji chopper opierał się trendom aż do 2003 roku. Teraz w produkcji pozostał tylko cruiser.

Drag Star w wersji chopper opierał się trendom aż do 2003 roku. Teraz w produkcji pozostał tylko cruiser. (Fot. Yamaha)

Model XVS 1100 Drag Star, chociaż postrzegany jest jako następca słynnej XV 1100 Virago, otworzył w 1999 r. zupełnie nowy rozdział w segmencie klasyków Yamahy. To cruiser nowej generacji, który mimo upływu lat prezentuje się nader atrakcyjnie.
Na fali sukcesów

Wprowadzenie Drag Stara 1100 na rynek nie było marketingowym strzałem w próżnię i zbieraniem zupełnie nowych doświadczeń. Yamaha dokładnie wiedziała, jaki oddźwięk wywołała wśród odbiorców nowa stylizacja zainicjowana w Drag Star 650. Odbiór był bardzo dobry, motocykl oceniano bardzo wysoko. Ostatecznym potwierdzeniem tego stanu rzeczy były liczby dotyczące sprzedaży. Wersja 1100 stanowiła niemal kopię sześćsetpięćdziesiątki, musiała więc trafić w gusta kupujących. Różnice w wyglądzie między nowym modelem a Virago były tak znaczące, że dla wielu osób wiązanie nowego modelu z legendarnym poprzednikiem nie miało wręcz sensu. Tym bardziej że wtedy mieliśmy do czynienia z japońskim soft-chopperem, a Drag Star 1100 był raczej cruiserem. A jednak podobieństwa są, i to znaczące. Głównie dotyczy to silnika. Jednostka napędowa pamięta czasy Yamahy TR 1, a potem była montowana w XV 1000 i XV 1100. Po latach została gruntownie zmodernizowana i rozpoczęła kolejny rozdział w swojej historii. Jedną z cech, która może nie przystaje do naszych czasów, jest powietrzny system chłodzenia. Za to konstruktorzy nie musieli projektować atrap żeber chłodzących. Są one w pełni autentyczne i naprawdę odbierają nadmiar ciepła z cylindrów.

Przewaga zalet

Legenda Virago z pewnością pomogła modelowi XVS 1100 Drag Star w pozyskaniu sympatii. Ale nawet najlepsze pochodzenie byłoby niczym, gdyby konstrukcja okazała się niedopracowana. Tymczasem XVS 1100, chociaż niepozbawiona wad, oferowała szeroką gamę pozytywnych cech. Dlatego oceniano ją bardzo wysoko. Uwagę zwracał przede wszystkim niezwykle elastyczny silnik. Kierowca dysponował potężnym momentem obrotowym już w zakresie niskich obrotów. Jednostka napędowa pracowała spokojnie i bardzo spontanicznie reagowała na otwarcie przepustnicy. Siodło zamontowano nisko, wsiadało się łatwo i przyjemnie. Pozycja za kierownicą była wygodna, dźwignia sprzęgła pracowała lekko, skuteczność hamulców nie budziła żadnych zastrzeżeń. Przyjemność jazdy była naprawdę duża. Nietrudno było pogodzić się z niedogodnościami, typowymi zresztą dla tego rodzaju jednośladów. Konstrukcja motocykla mocno ograniczała pochylenia boczne, a miejsce dla pasażera zwymiarowano niezwykle skromnie. Problematyczne było także mocowanie bagażu. Tylny błotnik wręcz zachęcał do zaczepiania ekspanderów, ale wtedy trzeba się było liczyć z uszkodzeniami lakieru.

Starszy brat

W połowie lat 90. rysowała się już tendencja do tworzenia potężnych cruiserów z silnikami o pojemnościach dochodzących do 1,5 litra przez firmy, które nie miały wcześniej takich konstrukcji. Z pewnością nie bez znaczenia był tutaj duży wzrost zainteresowania maszynami Harleya-Davidsona oraz wprowadzenie do europejskiej oferty gigantycznego amerykańskiego Boss Hossa. Yamaha już w 1995 r. wprowadziła do sprzedaży model Royal Star 1300. Kiedy w 1997 r. pojawił się w sprzedaży Drag Star 650, jedynym pośrednikiem między średnim i dużym cruiserem była stara, wysłużona Yamaha Virago 1100. Wprowadzenie w jej miejsce motocykla nowej generacji stało się naturalną potrzebą. Na Drag Stara 1100, młodszego brata sześćsetpięćdziesiątki, trzeba było poczekać dwa lata, do 1999 r. Ci, którzy zaczekali jeszcze rok, mogli sprawić sobie wersję Classic z grubą przednią oponą osadzoną na 16-calowej obręczy (normalnie 18 cali), głębokim błotnikiem przednim, podestami zamiast podnóżków, wygodniejszymi siedzeniami, obudowami widelca teleskopowego, szerszą kierownicą, zmienionymi wskaźnikami i tablicą rejestracyjną ponad tylną lampą. W 2001 r. XVS 1100 doczekał się pierwszej modernizacji. Silnik otrzymał system dopalania spalin (zmniejszenie emisji toksycznych składników w spalinach), zmieniono przednie przewody hamulcowe i reflektor. Od 2003 r. oferowana jest tylko wersja Classic, w której wprowadzono pewne modyfikacje. Dzięki zmianom w gaźnikach i zastosowaniu katalizatora motocykl może podołać normie czystości spalin Euro 2. Seryjnie zaczęto montować także od 2003 r. światła awaryjne i przeciwkradzieżową blokadę zapłonu.

Tanio nie jest...

O wysokiej pozycji rynkowej modelu XVS 1100 Drag Star decyduje wiele czynników. Motocykl łączy w bardzo udany sposób atrakcyjny wygląd i znakomitą dynamikę, w której decydujący udział ma nie moc, ale wysoki moment obrotowy uzyskiwany przy niskich obrotach. Skuteczne hamulce i niezłe podwozie pozwalają w pełni wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Silnik nie jest kłopotliwy, a wał napędowy ogranicza w znaczący sposób czynności obsługowe. Motocykl nie ma żadnych typowych wad mechanicznych. Podczas zakupu oprócz tradycyjnych punktów pojazdu należy jedynie sprawdzić stan szprych w kołach i punkty mocowania przedniego błotnika (możliwość pęknięć). W tej klasie pojazdów bardzo liczy się estetyka, ale także tutaj "duży" Drag Star ma sporo do zaoferowania. Chromowane detale, wskaźniki na zbiorniku paliwa, tylne zawieszenie stylizowane na "sztywny układ", podwójny tłumik wydechu - oto detale, które dla fanów klasycznych jednośladów mają zasadnicze znaczenie. To wszystko decyduje o powodzeniu maszyny i wyjaśnia, dlaczego XVS 1100 stał się godnym następcą Virago 1100. Nie należy się jednak spodziewać, że Drag Stara 1100 uda się kupić tanio. Egzemplarze w dobrym stanie są wysoko cenione.

Dane techniczne





Silnik.
Typ:czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ:V2, 75°
Rozrząd:OHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa:1063 cm3
Średnica x skok tłoka:95 x 75 mm
Stopień sprężania:8,3 : 1
Moc maksymalna:45 kW (62 KM) przy 5750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:85 Nm przy 2500 obr/min
Zasilanie:2 gaźniki Mikuni 37 mm
Rozruch:elektryczny
Alternator:350 W
Akumulator:12 V 12 Ah
Zapłon:bezstykowy
Przeniesienie napędu.
Silnik-skrzynia biegów:koła zębate
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów:pięciostopniowa
Przełożenia:. 1:2,35; 2:1,67; 3:1,29; 4:1,03; 5:0,05
Napęd tylnego koła:wałem Cardana
Podwozie.
Rama:zamknięta, podwójna, stalowa
Zawieszenie przednie:teleskopowe, 41 mm, skok 140 mm
Zawieszenie tylne:wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym, skok 113 mm
Hamulec przedni:tarczowy, podwójny, 298 mm, zaciski pływające, dwutłoczkowe
Hamulec tylny:tarczowy, 282 mm
Opony przód/ tył:110/90-18 / 170/80-15
Wysokość siedzenia:680 mm
Rozstaw osi:1640 mm
Kąt pochylenia główki ramy:57°
Masa pojazdu gotowego do jazdy:277 kg
Dopuszczalna masa całkowita:475 kg
Zbiornik paliwa:17 dm3
Osiągi.
Prędkość maksymalna:168 km/h
Zużycie paliwa:5,6 dm3/100 km
Przyspieszenia:0-100 km/h 5,3 s




ZaletyWady
Mocny i bardzo elastyczny silnikTwarde zawieszenie tylne
Dobre hamulceUtrudnione przewożenie bagażu
Atrakcyjny wyglądSkromne miejsce dla pasażera
Wygodna pozycja za kierownicąMocno ograniczone przechyły boczne
Ograniczone czynności obsługowe.
Ważne daty i zakres modernizacji





RokWydarzenia i zakres modyfikacji
1999Wprowadzenie do sprzedaży
2000Wersja Classic (koło przednie 16 cali, głęboki błotnik przedni, podesty, szersza kierownica, obudowy widelca teleskopowego, zmienione wskaźniki, wygodniejsze siedzenia, tablica rejestracyjna nad tylną lampą)
2001System dopalania spalin, nowe przewody hamulcowe z przodu, nowy reflektor
2003W ofercie tylko wersja Classic. Nowe gaźniki, katalizator, światła awaryjne, przeciwkradzieżowa blokada zapłonu
Orientacyjne ceny egzemplarzy używanych w tys. zł





Rocznik199920002001200220032004
Cena29,030,032,034,037,040,0