Gazeta.pl > Motocykle >  AA-Motocykle

Motocykl Sokół - reaktywacja?

Lech Potyński
17.10.2012 22:43
A A A Drukuj
Motocykl Sokół - reaktywacja

Motocykl Sokół - reaktywacja (SILVA)

Jak dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej, zorganizowanej przez grupę kapitałową SILVA w VIP-owskich lożach stadionu Legii, pojawiła się spora szansa na reaktywację legendarnej polskiej marki motocyklowej Sokół

To wcale nie prima-aprilisowy żart, bo do kwietnia jeszcze bardzo daleko. Grupa Silva ma pakiet 20 proc. akcji Prywatnych Zakładów Inżynieryjnych Sokół Motocykle S.A., które podjęły ambitne zadanie reaktywacji kultowej przedwojennej marki. Motocykl ma być produkowany w Polsce i bazować na założeniach technicznych Sokoła 1000.

Podstawowy element - rama, będzie niemal dokładną kopią pierwowzoru. Co ciekawsze, będzie to rama typu „sztywnego” czyli bez amortyzacji tylnego koła. Rolę amortyzatora ma przejąć układ sprężyn siodła - tego typu konstrukcje spotykamy często w motocyklach typu custom.

Konstruktorzy zaprojektowali dwie jednostki napędowe 1300 i 1800 ccm, przy czym mniejsza ma być ewenementem na skalę europejską, będzie to silnik z rozrządem SV, czyli dolnozaworowy, dysponujący mocą między 60 a 80 KM. Większy, górnozaworowy silnik będzie generował między 120 a 180 KM, a obie jednostki mają być produkowane w USA. Pozostałe elementy jak zbiorniki paliwa, ramy, błotniki wykonywane będą na miejscu.

Ambitne plany firmy przewidują rozpoczęcie budowy prototypowych egzemplarzy jeszcze w tym roku, a pierwsze jazdy testowe obiecano nam na wrzesień przyszłego roku. Założenia konstrukcyjne, jak i produkcyjne wydają się sensowne, bo PZI Sokół planuje roczną produkcję na 30 sztuk motocykli, czyli miej więcej tyle, ile wytwarzają średniej wielkości firmy customowe w USA. Przy tak niewielkiej produkcji da się jeszcze uniknąć konieczności uzyskiwania homologacji na typ pojazdu, a motocykle będą rejestrowane jako SAM.

Pamiętajmy, że przedwojenne Centralne Warsztaty Samochodowe (notabene również jak PZI ulokowane w Ursusie) w pierwszej fazie rozwoju wytwarzały motocykle metodą rzemieślniczą, a nie taśmową, a większość elementów wykonywana były ręcznie. Czemu więc reaktywowany Sokół nie mógłby powtórzyć tych metod przy tak niewielkich planach produkcyjnych?

Redakcja mocno trzyma kciuki za ambitny projekt, bo byłaby to pierwsza od wielu lat w pełni  krajowa konstrukcja motoryzacyjna produkowana w Polsce.

Zobacz także:

Chopin we mgle, czyli wyprawa w Alpy

U stóp dachu świata

Komentarze (41)
Zaloguj się
  • Gość: sokolarz

    Oceniono 45 razy 27

    Jeżeli ten motocykl powstanie i rzeczywiście będzie polskiej produkcji to go kupię, choćbym miał zadłużyć się na lata to go kupię!!!!

  • Gość: drake mc

    Oceniono 15 razy 11

    co to jest za kupa?? czy to jest bober? czy zabrakło surowców na błotniki? czy tak miało być tylko komuś nie wyszło? Lamy spójrzcie na projekty chłopaków z Kiwi Indian! Może ta grupa kapitałowa powinna zlecić produkcje Sokoła właśnie im, przynajmniej zachowany byłby klimat a nie taka kupa niespójności stylistycznej. Widać tu pracę jakiegoś leminga na kompie a nie grupy konstruktorów ( na ramie skopiowanej z przedwojennego motocykla widać brakujące elementy, jakieś uchwyty do niczego..co to jest za dno?!?!) Czy ktoś to firmuje swoim nazwiskiem? Chciałbym poznać nazwisko i dorobek tego inżyniera od siedmiu boleści, bo nie sądzę aby nad tym projektem pracowała jakaś grupa, widać od razu, że to sen jakiegoś garażowego partacza...na szczęście to tylko sen i legenda nie zostanie zniszczona.Nie wierzę, że sprzedadzą chociaż jeden motor! Akurat motocykliści znają się na rzeczy i wiedzą czego chcą-są wyczuleni na takie PR zagrywki. I jeszcze ta cena z kosmosu-hahahahaha. Naciągacze na super nowoczesne siodełko do motocykla. Super nowoczesne bo z amortyzatorkiem za 50 zeta. Moc 160 i sztywny tył.To następnym pomysł rodem z XXI wieku-jezusiu to maszyna do zabijania, która będzie tylko czekać aby odebrać ci życie. Zaden zlot nie dojdzie do skutku, bo wszyscy nie dojadą, najwyżej na oddziały szpitali po drodze. Katastrofa, to powinno być zabronione ! Już wiemy dlaczego to będzie SAM a nie markowy produkt-nie przeszedłby żadnych badań technicznych, koniecznych do wydania certyfikatu, SAM-y nie muszą ich przechodzić.Chyba, że chodzi o pompowanie kasy z frajerów i pasjonatów, tu tylko ma to sens, więc śmiało kupujcie akcje tej firmy i połóżcie w sejfie tuż obok tych z amber gold. Biura maklerskie polecają wyjątkowo te tranzakcje. Szerokiej drogi!

  • Gość: Fan

    Oceniono 24 razy 10

    Kurcze. Gdyby to rzeczywiście miało się zrealizować. Kurcze. Ale fajnie. Choć zupełnie nie mój klimat, to trzymam kciuki! mam nadzieję, że będziecie o tym pisać?

  • Gość: zasd

    Oceniono 14 razy 10

    "Redakcja mocno trzyma kciuki za ambitny projekt, bo byłaby to pierwsza od wielu lat w pełni krajowa konstrukcja motoryzacyjna produkowana w Polsce."
    No jak w pełni polska konstrukcja jak silniki z USA? ;)

  • Gość: nikiel gorzów

    Oceniono 8 razy 8

    Ogólnie rzecz biorąc to w kryzysie proponować cenę na poziomie 200 000 to tak jakby sprzedawać whisky 12 letnie w obozach przejściowych w Afryce. Czy w tej grupie kapitałowej jest chociaż jeden manager z doświadczeniem biznesowym?? Wydaje mi się, że tylko są jacyś zapaleńcy, którzy nie wiedzą na co się porywają. Życzę im dobrze ale również z nowym rokiem życzę rozsądku twórcą Sokoła.

  • Gość: kno

    Oceniono 10 razy 6

    Zebatka bedaca jednoczesnie tarcza hamulcowa? Hehe, geniusz teoretyk to uczynil.
    Albo bedzie to hamowalo, albo bedziesz smarowac lancuch. Widac juz gleboka integracje z polska mysla techniczna, gdzie zeby byla zabawa, najpierw trzeba sie namordowac z materia.

  • Gość: adamiszu

    Oceniono 12 razy 6

    Oryginalny sokół 1000 z tego co wiem miał silnik albo wzorowany na amerykańskim albo wręcz produkcji amerykańskiej - ogólna koncepcja również wzorowana jest na konstrukcjach z usa. Generalnie tego projektu nie powinniśmy traktować zbyt serio (tak jak przedwojenni inżynierowie traktowali sokoły) lecz jako extra zabawkę za ciężkie pieniądze - fakt - z piękną historią.

  • Gość: Alojzy Mol

    Oceniono 7 razy 5

    Powiem krótko, patrzcie i uczcie się jak to powinno wyglądać:
    http://www.kiwiindian.com/
    jak nie macie pomysłu jak się za to zabrać-to zapytajcie kalifornijczyków, może zrobią dla Was parę sztuk, bo więcej będzie nie potrzebnych. Kto na świecie słyszał o Sokole i chciałby na niego wyłożyć równowartość 4 harleyów. Debil?Kretyn?Idiota?Fibak?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX