Gimbaza na wakacjach: BMW G 310R

08.09.2017 11:19
G 310R to nastolatek w鈔鏚 motocykli BMW. Jest m這dy, jeszcze nieopierzony, zupe軟ie niewinny i mi造 w prowadzeniu. Odpowiednik 'gimbazy' motocyklowej.
1

Testujemy - BMW G 310R

Miejsce testu warszawskie Powi郵e
Gimnazjum. Tam czuli鄉y si najlepiej. Dlaczego? Bo BMW zas逝guje na t metafor. Jest jeszcze maluchem wskrzeszonym po wielu d逝gich latach do 篡cia, kt鏎ego b璠zie si teraz uczy...

Swoim "nastolatkiem" BMW pochwali這 si w2015 roku. OG 310R mo積a sporo napisa, cho jest to jeden zwielu dost瘼nych na rynku jedno郵ad闚 omniejszych pojemno軼iach. Wdzie, na kt鏎y zaplanowa豉m sprawdzenie "gimbusa", wybra豉m si po prostu troch porzuca do kosza, drog prowadz帷 przez miasto: w御kie uliczki otrudnych podjazdach, mocno zat這czone oraz zakorkowane. Celowo, by mie rozeznanie, jak on sobie poradzi ztymi miejskimi trudno軼iami, zjakimi by mo瞠 iWam przyjdzie si zmierzy. Po drodze pojawi造 si nawet dwa zjazdy ze schodk闚, kt鏎e nie by造 a tak strome, wi璚 aby nie je寮zi naoko這, postanowi豉m wykorzysta zwinno嗆 tego malutkiego, azarazem por璚znego motocykla.
BMW musia這 p鎩嗆 郵adem swoich konkurent闚 istworzy motocykl dla os鏏 pocz徠kuj帷ych, kt鏎e dopiero co zda造 prawko ikt鏎e chc naby motocyklowych umiej皻no軼i za pomoc tego jegomo軼ia. Jego pojawienie si by這 nie lada zaskoczeniem, poniewa Bawarczycy zrezygnowali zprodukcji ma造ch jedno郵ad闚 wlatach 60. Ateraz to si zmienia.
Nie oby這 si bez komplikacji. Jak wiemy, producent mia problemy zwprowadzeniem G310R na rynek zuwagi na d逝gie kontrole jako軼i, jakie ten model przechodzi. By mo瞠 problemy te nie pomog造 wosi庵ni璚iu (przynajmniej jak dot康) zachwycaj帷ej sprzeda篡. Konkurenci, kt鏎zy wpodobnym czasie wprowadzali na rynek na przyk豉d takie modele jak MT-03 (za oko這 23 tys. z) czy te Ninja 300 ABS (za ok 23 900 z) nie zaspali, ale te por闚nania pozwol sobie teraz pomin望, poniewa b璠ziemy pisa iostro zestawia ze sob trzysetki je盥膨ce na polskich drogach. Jedno ju wiem - b璠zie ciekawie!

2

Testujemy - BMW G 310R

Bynajmniej. Pi趾a, ja iBMW dotarli鄉y na teren gimnazjum gdzie na warszawskim Powi郵u. Ja dla relaksu porzuca豉m sobie do kosza, akole瘸nki ikoledzy rzucali nie鄉ia這 okiem na agresywne imyl帷e malowanie motocykla, kt鏎y swoim wygl康em wcale nie przypomina trzysetki, tylko co wi瘯szego. Dobra robota! Bia造 kolor BMW zniebieskimi wstawkami, wpo陰czeniu ze z這tymi lagami zatrzymuj oko zodleg這軼i, przy kt鏎ej na boisku zdobywasz 3 punkty.
Producent zaproponowa gam trzech kolor闚. Tylko trzy? 妃ia這 mo積a rzec - TAK! Bo bia造 jest tym najfajniejszym, pasuj帷ym moim zdaniem do t皻ni帷ego 篡ciem miasta (tylko dop豉cisz za niego dwie st闚ki), niebieski b璠zie pasowa do dynamicznych, m這dych sta瞠m aniekoniecznie wiekiem motocyklist闚. Zkolei czarny pasuje ka盥emu. Jakikolwiek kolor wybra, z這te lagi oraz z這te zaciski przy tarczy hamulcowej bardzo mnie rozczulaj! Zgrabny, przy tym imituj帷y wi瘯sz pojemno嗆 silnika ani瞠li faktyczne 313 ccm, jedno郵ad sprawia wra瞠nie bardzo presti穎wego, miejskiego motocykla.
Kolejna wrzutka b璠zie za dwa punkty - to geny motocykla. Wiemy, 瞠 s one najwa積iejsze, aten ma nie byle jakie! S 1000R ma wiele wsp鏊nego zmoim testowym "gimbusem": absolutnie dynamiczna sylwetka, sportowe elementy wyko鎍zenia, proporcje roadstera, 鈍iadcz帷e otym, i jest to szybki azarazem zwinny motocykl. Zastosowano materia造, kt鏎e s warte swojej ceny. Motocykl kosztuje oko這 20 tys. z.
Ciekawostk, okt鏎ej by mo瞠 nie wszyscy s造szeli, jest to, i silnik wytwarzany jest wKaohsiung. Po prostu "made in Tajwan". Producentem jest Kymco (Kwang Yang Motor Company), czyli wytw鏎ca motocykli, skuter闚 oraz ATV sprzedawanych w86 krajach na pi璚iu kontynentach. Firma powsta豉 w1963 r. jako sp馧ka joint venture zHond, jako producent motocykli ipodzespo堯w. Od tego czasu osi庵n窸a sporo sukces闚 izdoby豉 wiele nagr鏚. B康幟y zatem spokojni owsp馧prac ztym motocyklem, bo elementy, zkt鏎ych jest zbudowany, przesz造 liczne badania jako軼i aich poddostawcy te zdobyli liczne nagrody za swoje us逝gi. Mo瞠 tyle tej historii.

3

Testujemy - BMW G 310R

Fot. powy瞠j: bia造 motorsport - to bez w徠pienia doskona造 wyb鏎 ztrzech mo磧iwo軼i. Za ten "dizajn" producent prosi odop豉t 204 z. Spoko cena.

Jedziemy wmiasto! Prowadzenie jest naprawd ekstra. Siedzi si wygodnie, zbiornik dobrze wpada wu軼isk kolan. Ca豉 bry豉 tego motocykla sprawia wra瞠nie bardzo lekkiej ifaktycznie prowadzi si lekko. Kr鏒kie siedzenie iodpowiednia jego wysoko嗆 (785 mm) pasuje wysokiej osobie, jak podobno jestem. Nie m璚zy豉m si podczas jazdy po mie軼ie. Masa tego motocykla - 158,5 kg - oraz nisko umieszczony 鈔odek ci篹ko軼i i bardzo du篡 k徠 skr皻u kierownicy pozwalaj niemal瞠 zakr璚i nim wmiejscu. Mog豉m si otym przekona, zawracaj帷 na bardzo w御kim chodniku. Bo oczywi軼ie wpakowa豉m si wmiejsce, zkt鏎ego nie by這 wyjazdu. Ten zestaw, czyli niska masa oraz wspomniany k徠 skr皻u kierownicy, znacznie u豉twia 篡cie miejskim podr騜nikom.
安ietnie te dzia豉j ergonomicznie usytuowane prze陰czniki, wtym najwa積iejszy w篡ciu motocyklisty - klakson! Jego guzik zpewno軼i nie pomyli si zniczym innym, bo jest du篡. Tak samo rzecz ma si zguzikami kierunkowskaz闚, 鈍iate iog鏊nie sterowania motocyklem. S widoczne ibezpieczne. Aklakson ma fajny d德i瘯 (lubi testowa klaksony).

4

Testujemy - BMW G 310R

Fot. powy瞠j: Odzie testera Kurtka Alpinestars Vika, R瘯awice Alpinestars, Spodnie Superdry, Buty New Balance, Kask Shoei

Wa積iejszy jest jednak d德i瘯, kt鏎y pojawia si po odpaleniu motocykla. Na pocz徠ku mia豉m wra瞠nie, 瞠 powinnam niezw這cznie zamontowa wnim n騜, kosz ijecha do parku, by bra si za koszenie hektar闚 trawy. P騧niej, gdy ju si znim oswoi豉m, uzna豉m, 瞠 jest wporz康ku, 瞠 nie ma tragedii, nie m璚zy uszu. Bo przecie mamy do czynienia ztrzysetk anie demonem pr璠ko軼i. Askoro opr璠ko軼i mowa, to motocykl rozp璠za si przyjemnie, wydaj帷 swoje specyficzne d德i瘯i na wysokich obrotach.
Sprz璕這 dzia豉 bardzo lekko, wi璚 nie stanie si przyczyn sztywno軼i lewego nadgarstka albo z豉mania paliczk闚 zprzemieszczeniem. Dlaczego otym wspominam? Bo po wrzuceniu pierwszego biegu idodaniu r闚nie bardzo lekko dzia豉j帷ego gazu nale篡 natychmiast zmieni bieg, p騧niej kolejny ikolejny. Iten proces wykonujemy sze嗆 razy wkilku seriach non stop. Brzmi jak jaki dobry trening, ale nic bardziej mylnego. Lew nog ir瘯 trzeba si ostro namacha, apraw r瘯 sk豉nia si ku do這wi, dodaj帷 gazu, by rozp璠zi t maszynk przy pomocy 34 KM i28 Nm.
Iza堯 buty motocyklowe, bo na lewym bucie od licznych powt鏎ze zmian bieg闚 mo瞠 zosta 郵ad po d德igni steruj帷ej skrzyni. Czy moc jest du瘸? Ale nie! Lecz dla pocz徠kuj帷ego motocyklisty lub niezbyt do鈍iadczonej motocyklistki jazda tym BMW b璠zie czasem na przygotowanie si do wej軼ia w鈍iat wi瘯szych maszyn. Na nich b喚dy, jakie wolno Ci pope軟i na G 310, mog mie inne skutki.

5

Testujemy - BMW G 310R

Fot. powy瞠j: ach te z這te zaciski! Love! Cztery t這czki, 300 mm tarczy przy masie 158,5 kg i ABS to niemal瞠 篡lety.

Heble ByBre s bardzo skuteczne i wyposa穎ne wABS. Uk豉d produkowany od 2010 r. w Indiach bazuje na technologii Brembo. Ztego powodu mo積a 鄉ia這 rzec, i nasze testowe BMW jest bardzo "multikulti", ale wrodowodzie ma wbite pochodzenie niemieckie.
Zaci郾i皻a praw d這ni klamka sprawi豉, 瞠 klocki dociskane czterema t這czkami do pojedynczej wprawdzie, lecz maj帷ej 300 mm 鈔ednicy tarczy zprzodu, zatrzyma造 "gimbusa" sprawnie, jak dyrektorka, chwytaj帷a rozbrykanego uczniaka za rami. Mog豉m p鎩嗆 na kaw, aby spokojnie przyjrze si temu maluchowi. Ka盥y 造k kawy przeplata豉m spojrzeniami kierowanymi na BMW. Nie mo積a si przyczepi do jako軼i wykonania, do w豉軼iwo軼i jezdnych tego motocykla, do 豉two軼i prowadzenia. Szerokie opony przylegaj do drogi, atym samym gwarantuj przyczepno嗆. To wygodny, lekki, zwinny ipozwalaj帷y podszkoli umiej皻no軼i motocyklowe sprz皻. W豉軼iwie same pozytywy.
Komputer podk豉dowy pokazuje sporo informacji. Opr鏂z tych standardowych, odystansie przejechanym wTrip 1 oraz Trip 2, tak瞠 zasi璕 na pozosta造m wbaku paliwie. To wa積a informacja, poniewa zbiornik ma zaledwie 11 litr闚. Przy ma造m spalaniu mo瞠 inie ma to wi瘯szego znaczenia, ale je郵i rezerwa wynosi oko這 1 litra, mo瞠 si to sta 廝鏚貫m k這pot闚. Ioczywi軼ie w豉郾ie mnie one dopad造, gdy szuka豉m stacji benzynowej! Ale otym winnej rubryce. Chocia nie wiem, czy zdecydujemy si w危 na rubryk pt. "cuda".
Lecz id幟y dalej. Zpewno軼i mo積a powiedzie, 瞠 G310R jest naprawd 豉dne. Amo瞠 nawet bardzo 豉dne! Dlaczego? Bo na ka盥ych 鈍iat豉ch podczas jazdy "trzystadziesi徠k" przez miasto by豉 "zbi鏎ka". Gdybym szuka豉 m篹a, mia豉bym po pi璚iu kandydat闚 zka盥ego wyjazdu po zakupy... Motocykl faktycznie przykuwa wzrok obserwator闚, zwraca uwag motocyklist闚. Maj ochot si zatrzyma, by zamieni s堯wko itroch si zdziwi, 瞠 oto "rozmawiaj ztrzysetk", kt鏎a wygl康a na rasowy sprz皻, cho jedyne, co mo瞠 wygra, to wy軼ig mi璠zy samochodami.

6

Testujemy - BMW G 310R

Fot. powy瞠j: wy鈍ietlacz jest wzasi璕u wzroku motocyklisty, apokazywane na nim informacje s bardzo rozbudowane. 字ednie spalanie, poziom paliwa czy w陰czony bieg to du瘸 zaleta iwyr騜nik na tle konkurencji.

Mojemu "gimbusowi", bo tak okre郵i豉m test闚k, wystawiam 鈍iadectwo na koniec roku...
Zachowanie bardzo dobry
Jako嗆 wykonania bardzo dobry
Silnik dostateczny+
Skrzynia bieg闚 dostateczny+
Hamulce bardzo dobry
Ergonomia bardzo dobry
Bezpiecze雟two bardzo dobry
Lans celuj帷y
Cena wzorowy
Ocena og鏊na

7

Testujemy - BMW G 310R

Fot. powy瞠j: egzotyczny silnik - 313 ccm i 28 Nm. Na pocz徠ek? Wystarczy!

SILNIK
Typ > czterosuwowy, ch這dzony ciecz
Uk豉d > jednocylindrowy
Rozrz康 > DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemno嗆 skokowa > 313 ccm
字ednica x skok t這ka > 80 mm x 62,1 mm
Stopie spr篹ania > 10,6 : 1
Moc maks. > 34 KM (25 kW) przy 9500 obr./min. (wersja ECE)
Moment obrotowy > 28 Nm przy 7500 obr./min
Zasilanie > elektroniczny wtrysk paliwa, BMS-E2
Smarowanie > mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAP犵U
Silnik-sprz璕這 > wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia bieg闚 > 6-biegowa
Nap璠 tylnego ko豉 > 豉鎍uch
podwozie
Rama > skr璚ana rama stalowa, silnik jako element no郾y
Zawieszenie przednie > widelec teleskopowy
upside-down, 0 41 mm
Zawieszenie tylne > wahacz aluminiowy, zamocowany bezpo鈔ednio, amortyzator centralny, regulacja napr篹enia wst瘼nego spr篹yny, skok 140 mm / 131 mm
Hamulec przedni > tarczowy, pojedynczy, 0 300 mm, zacisk czterot這czkowy, mocowany promieniowo
Hamulec tylny > tarczowy, pojedynczy, 0 240 mm, zacisk p造waj帷y, jednot這czkowy
Opony prz鏚 / ty > 110/70 R 17 / 150/60 R 17
elektronika
ABS > w standardzie
Kontrola trakcji > brak
Inne > brak
wymiary i masy
D逝go嗆 > 2005 mm
Szeroko > 820 mm (bez lusterek), 849 mm (z lusterkami)
Wysoko嗆 > 1080 mm
Wysoko嗆 siedzenia > 785 mm
Rozstaw osi > 1760 mm
Minimalny prze鈍i > brak danych
K徠 pochylenia g堯wki ramy > brak danych
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pe軟ym bakiem > 158,5 kg
Dopuszczalna masa ca趾owita > 345 kg
Zbiornik paliwa > 11 l
dane eksploatacyjne
Pr璠ko嗆 maksymalna > 143 km/h

"w baku"
Zbiornik paliwa 11 l
Zu篡cie paliwa 4,3 l/100 km
Zasi璕 motocykla: ok. 250 km

Cena 19 800 z BMW Polska Sp. z o.o. ul. Wo這ska 22A, 02-675 Warszawa, tel.: 22 579 88 00
Cena powala, ale BMW zaspa這 zpremier. Prawie dwa lata kiblowa這 wklasie, lecz nadal mo瞠 by mistrzem wswojej dziedzinie.

8

Testujemy - BMW G 310R

Osio貫k, czyli d逝gie korzenie G 310R
Potrzeb budowy ma造ch, aprzez to tanich (jak na ekskluzywn mark) ibardziej popularnych motocykli BMW dostrzeg這 ju po kilku latach dzia豉lno軼i. Ju wroku 1925 zaprezentowano jednocylindrowy model R 39 opojemno軼i 250 ccm, kt鏎y chyba niezbyt uda si konstruktorom, bo szybko si zniego wycofano. Jednak R2, kt鏎y sw premier mia wroku 1931, da pocz徠ek wspania貫j serii ma造ch motocykli (R4, R3 iich nast瘼cy), kt鏎e pieszczotliwie zwane by造 przez polskich motocyklist闚 "Osio趾ami".
Po II wojnie 鈍iatowej konstrukcje by造 dalej rozwijane izpowodzeniem sprzedawane. "Osio趾i" by造 na tyle fajne, 瞠 mimo wrogo軼i ideologicznej, produkowano je jaki czas wNRD pod nazw EMW. Co ciekawe, pierwszy powojenny model R23 produkowany by豉 na podstawie odtworzonej maszyny przedwojennej, anie plan闚 konstrukcyjnych, bo te skonfiskowali amerykanie inie chcieli odda. Produkcj ma造ch jednocylindr闚ek zako鎍zy model R27 wytwarzany do roku 1967.
Do koncepcji jednocylindrowego motocykla BMW powr鏂i這 dopiero wroku 1993, prezentuj帷 model F 650, bazuj帷y na silniku austriackiego Rotaksa. Maszyna ta jednak nie mia豉 ju uroku klasycznych "Osio趾闚", chocia cech najta雟zego motocykla wofercie firmy zachowa豉.

Komentarze (4)
Gimbaza na wakacjach: BMW G 310R
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • bob2436

    Oceniono 6 razy 6

    Mi貫 pierdzik馧ko. W czasach, gdy ja zaczyna貫m przygod motocyklow, najbardziej rasow maszyn by豉 ETZ250. Szatan z 24km mocy, kt鏎a powy瞠j 120 km/h zamienia豉 si w samolot, tak "doskona貫" mia豉 podwozie. Mimo to by貫m ni zachwycony, dop鏦i mi jej nie ukradli. Gdybym w wieku 18 lat dosta tak maszyn, jak ta beema, no to nie wiem - orgazm chyba przy ka盥ej je寮zie. Dobrze, 瞠 producenci spostrzegli, 瞠 opr鏂z suszarek 125ccm i pojemno軼i >500 s ludzie, kt鏎ym nie potrzeba 70 czy 90 koni, a 125 a nawet 250 to za ma這. Uwa瘸m, 瞠 na miasto taki sprz皻 to zdecydowanie lepsza opcja ni 600, czy 1000.

  • Gość: jesusbuiltmyvolkswagen

    Oceniono 6 razy 6

    1. Bynajmniej? Bynajmniej co? Bynajmniej to nie przynajmniej? Zabrak這 jakiego zdania, w opozycji do kt鏎ego mia這 stan望 to "bynajmniej"? Niestety, ca造 ten tekst jest napisany w koszmarnym stylu.

    2. A dlaczeg騜 to silnik otrzyma ocen "dostateczn"? Bo ma tylko 300ccm i oko這 30KM? Ca造 ten tekst zosta napisany z perspektywy kogo, kto je寮zi czym szybkim i wcale nie kryje si z tym, 瞠 wszystko co s豉bsze i wolniejsze, jest wy陰cznie tematem cha速ury -- z czego trzeba t wiersz闚k wykr璚i. A tymczasem naprawd istnieje 鈍iat poza du篡mi pojemno軼iami, du篡mi mocami, zatykaj帷ymi dech w piersiach przyspieszeniami i pr璠ko軼iami.

  • eclipse23

    Oceniono 3 razy -1

    co to jest gimbaza?

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX