TOP 6 | Dozwolone od lat szesnastu

09.01.2014 16:39
Minął już rok od naszego poprzedniego zestawienia używanych motocykli o pojemności 125 ccm. Zobaczmy, co ciekawego w tej klasie można dziś znaleźć w ogłoszeniach serwisu Autotrader.pl.
1 Honda CBR 125 Honda CBR 125 Fot. Autotrader.pl

Dla kogo 125?

Jeśli "stodwudziestkapiątka", to tylko używana - tak mówi wielu motocyklistów. Przede wszystkim ci, którzy traktują maszynę o takiej pojemności jako pierwszy motocykl. Uważają, że wraz z rosnącym doświadczeniem bardzo szybko pojawi się potrzeba jazdy czymś mocniejszym i szybszym. Tak więc na jeden czy dwa sezony nie opłaca się kupować "nówki". Tym bardziej, że przecież pierwszy motocykl będzie narażony na ryzyko szlifu, więc lepiej niech to spotka "używkę".

Motocyklem z silnikiem o pojemności do 125 ccm mogą jeździć młodzi ludzie, którzy skończyli 16 lat. To oni stanowią sporą grupę zainteresowanych tą klasą jednośladów. A wiadomo, że w tym wieku mało kto dysponuje większą kwotą. Jeśli więc zakupu motocykla nie sponsorują rodzice (a ich przecież też nie zawsze stać nawet na najtańszą "nówkę"), młodzi motocykliści rozglądają się za używanym za "dobrą" cenę.

Dorośli motocykliści, a przynajmniej posiadacze prawa jazdy kategorii A2 mogą uznać, że to nie dla nich, bo przecież prawo pozwala dosiadać już znacznie mocniejszych maszyn. Oczywiście, ale warto wziąć pod uwagę, do czego motocykl będzie nam służył. Jeśli ma być np. skutecznym środkiem lokomocji do jazdy po mieście do pracy i z pracy, to może wcale nie jest nam potrzebna "sześćsetka" lecz wystarczy oszczędny pojazd z liczbą 125 przy oznaczeniu modelu.

Ten artykuł jest rozwinięciem i aktualizacją bardzo chętnie czytanego przez Was materiału Top 7 | Na początek motocyklowej przygody. Skorzystaliśmy z Waszych sugestii zawartych w komentarzach. Jeśli brakuje jakiegoś modelu, to przede wszystkim dlatego, że nie ma go w aktualnych ofertach Autotradera.

Na zdjęciu jeden z motocykli naszego zestawienia - Honda CBR 125.

2 Honda VT 125 Shadow Honda VT 125 Shadow Fot. Autotrader

Honda VT 125 Shadow

Ten model Hondy z silnikiem 125 nie jest zbyt popularny, bo młodych motocyklistów odstrasza zbyt nobliwy wygląd cruisera, starsi zaś gdy już wybierają Shadow, to z silnikami o większej pojemności. Gdyby jednak ktoś początkujący chciał spróbować lansu - to Shadow 125 jest doskonałym wyborem, bo to motocykl dość duży, a osoby nieobeznane z jednośladami raczej nie odkryją, że ma taki mały silniczek.

HondaFot. Autotrader.pl

To ta sama jednostka co w Varadero 125. Ułatwia to obsługę i ewentualne naprawy. Jednak Shadow uznawana jest za mało awaryjną maszynę.

HondaFot. Autotrader.pl

Używana Honda Shadow 125 wyciąga 130 km/h, ale najprzyjemniej się nią jeździ z prędkością około setki. Czasem może przeszkadzać wiatr, bo to dość lekka maszyna. Jej widlasty silnik generuje 15 KM przy 11 tys. obr/min, a maksymalny moment obrotowy 10,5 Nm uzyskuje przy 9000 obr/min. Jak każdy cruiser najlepiej czuje się na trasie, ale poradzi sobie też i w miejskim ruchu.

Honda Shadow 125, 2007 r., cena 6800 zł.

3 Honda XL Varadero 125 Honda XL Varadero 125 Fot. Autotrader.pl

Honda XL Varadero 125

Na forach internetowych znajdziemy więcej zwolenników mocniejszej Hondy Varadero (o pojemności 1000 ccm), ale jej mniejsza siostra nie ma się czego wstydzić. Jest jednym z największych motocykli w tej klasie i daje przedsmak jazdy "dorosłą" maszyną. Świetnie nadaje się do pierwszych jazd, jest gleboodporna - nawet plastikowe osłony wychodzą z upadków bez większego szwanku.

Honda

Fot. Autotrader.pl

To ten sam widlasty silnik, co w Hondzie Shadow, ale dane techniczne, które znaleźliśmy, nieco się różnią. Moc mieści się w granicach określonych przez przepisy kategorii A1, nie przekracza 11 kW - 14,2 KM przy 11 tys. obr/min., a moment obrotowy to 10 Nm przy 8500 obr/min. Żeby poczuć przyjemność jazdy, trzeba się wkręcić na bardzo wysokie obroty.

Honda

Fot. Autotrader.pl

Niektórzy narzekają na zbyt miękkie zawieszenie, chwalą zaś małą Varadero za niewielką awaryjność i dobre hamulce. I co ważne - wygląda na bardziej poważny motocykl.

 

Znakomity do jazdy miejskiej, ale można się nim wybrać również w dalszą podróż.

Honda XL Varadero 125, 2004 r., cena 4700 zł.

4 Yamaha XV Virago 125 Yamaha XV Virago 125 Fot. Autotrader.pl

Yamaha XV Virago 125

Yamahy Virago nawet o większej pojemności silnika niektórzy nazywają motorowerami. "Stodwudziestkapiątka" nie jest najpopularniejszą wersją tego modelu, ale dla kogoś, kto zaczyna jeździć motocyklem i podobają mu się choppery, może być dobrym wyborem. Najsłabsza Yamaha Virago najbardziej nadaje się do codziennych dojazdów na niezbyt długich dystansach. Turystyka, czyli pokonywanie większych odległości, może być już nieco kłopotliwa, chyba że lubimy jeździć powoli, by podziwiać mijane krajobrazy.

YamahaFot. Autotrader

Maksymalna prędkość 100 km/h będzie raczej trudna do osiągnięcia na dość leciwym motocyklu. Ponadto obciążenie bagażem i "plecaczkiem" również mocno odbije się na jego osiągach. Mamy za to widlasty silnik, mocno wysunięte do przodu przednie koło, niskie siodło (tylko 685 mm) i chromy - to może zrobić wrażenie.

YamahaFot. Autotrader

Virago, także w mocniejszych wersjach, jest motocyklem polecanym dla kobiet, lub bardziej ogólnie - dla motocyklistów o niezbyt wielkich gabarytach. Nawet niskie osoby nie będą miały problemu z podparciem się w czasie postoju, a sam motocykl jest lekki - waży bez płynów i paliwa zaledwie 139 kg. Napędzany jest widlastym, czterosuwowym dwucylindrowcem, chłodzonym powietrzem, o pojemności 124 ccm. Generuje on moc 11,4 KM przy 8500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy to 9 Nm przy 8000 obr/min. Użytkownicy nie narzekają na awarie i raczej chwalą ten motocykl za niskie spalanie przy spokojnej jeździe, ale przecież to jest maszyna dla tych, którzy się nie spieszą.

Yamaha Virago 125, 1999 r., cena 5500 zł.

5 Honda CBR 125 Honda CBR 125 Fot. Autotrader.pl

Honda CBR 125

Honda CBR 125 cieszy się sporym powodzeniem, bo przypomina wyglądem "dorosły" model CBR 600 RR, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Również na słuch - 4-suwowy silnik brzmi jednak lepiej niż nawet mocniejsza 2-suwowa konkurencja.

Użytkownicy podkreślają wygodę jazdy, łatwość prowadzenia i całkiem dobre zawieszenie jak na jeden z najmniejszych motocykli 125. CBR 125 R docenią niżsi motocykliści - wysokość siedzenia to tylko 776 mm. W pierwszych egzemplarzach szwankowała skrzynia biegów. Problemy może sprawić również regulator napięcia. Zaletą jest bardzo niskie spalanie. 1-cylindrowy silnik generuje tylko 9,7 kW (13 KM) mocy przy 10000 obr/min.

Honda CBR 125, 2004 r., cena 4900 zł.

6 Yamaha YBR 125 Yamaha YBR 125 Fot. Autotrader.pl

Yamaha YBR 125

YBR to najtańszy motocykl, jaki znajdziemy w salonach Yamahy. Nowy kosztuje niecałe 11 tysięcy, więc używane mają bardzo przystępne ceny. Testowaliśmy go ostatnio w wersji Custom na długim dystansie i od czasu do czasu w magazynie ukazywały się notki o tym sympatycznym motocyklu. Duży artykuł z tego testu ukaże się w numerze 2/2014 (w kioskach 16 stycznia 2014).

YamahaFot. Autotrader.pl

W kilku słowach można powiedzieć, że YBR jest nieduży, zwinny i wygodny. Niektórym może przeszkadzać zbyt miękkie zawieszenie, ale dla innych właśnie to może być jego zaletą. Ma bardzo mały apetyt na paliwo - żeby wypalić 3 l/100 km, trzeba jeździć naprawdę bardzo ostro. W 2005 r. producent deklarował, że przy prędkości 50 km/h na jednym litrze przejedzie 58 km, co w przeliczeniu daje 1,72 l/100 km.

YamahaFot. Autotrader.pl

Czterosuwowy silnik po pojemności 124 ccm przy 8000 obrotów osiągał moc 12 KM i generował moment obrotowy 11,6 Nm przy 6500 obr/min (dane techniczne z 2005 r.). Rozpędza się do 115 km/h, ale zdecydowanie lepiej czuje się z mniejszymi prędkościami. Najlepiej sprawdzi się jako motocykl do codziennej jazdy w mieście, a poza miastem na niewielkie odległości.

Yamaha YBR 125, 2007 r., 3200 zł.

Yamaha YBR, 2010r., 5500 zł.

7 Aprilia SX 125 Aprilia SX 125 Fot. Autotrader.pl

Aprilia SX 125

To motocykl supermoto, przeznaczony zarówno do jazdy terenowej, jak i szosowej, przede wszystkim dla początkujących riderów. Całą konstrukcję dzieli z endurowym modelem RX 125, inaczej tylko zestrojono zwieszenie i zamontowano 17-calowe koła.

ApriliaFot. Autotrader.pl

Silnik to dwusuwowy gaźnikowy jednocylindrowiec chłodzony cieczą. Moc maksymalna to niecałe 15 KM, ale... silnik jest fabrycznie blokowany. Po zdjęciu blokady jego moc wzrasta do prawie 22 KM, a poza tym pozwala na tuning, który wyciska z niego jeszcze więcej koni. Silnik Aprilii SX lubi wysokie obroty, ale ma też apetyt na paliwo. Przy umiarkowanej jeździe ze zbiornika ubywają 4 litry na 100 km, a przecież to nie jest sprzęt, który kupujemy, by spokojnie się toczyć do celu.

Zawieszenie jest stabilne i dobrze zachowuje się na zakrętach. Motocykl rozpędza się do 114 km/h, ale ma znakomite hamulce. Za to kanapa jest niezbyt wygodna, co raczej wyklucza dłuższe trasy. Jednak oprócz dostarczania frajdy z jazdy w terenie można Aprilię wykorzystać do codziennych dojazdów np. do szkoły.

Aprilia SX 125, 2008 r., cena 7200 zł.

Komentarze (8)
TOP 6 | Dozwolone od lat szesnastu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Zygfryd 2

    Oceniono 8 razy 8

    Ten motor robi takie wrażenie że nie musi być demonem prędkości. Za takie pieniądze nawet leciwe egzemplarze nie straciły nic na atrakcyjności, nadal się bardzo podobają i posiadają jakość nieosiągalną dla Hojsungów.

  • cezar85

    Oceniono 5 razy 5

    ktm duke?

    yamaha wrx

    honda msx ( mała, ale ogromna radocha)

  • Gość: Marcin

    0

    Drugi sezon latam i jest okej. Teraz robię A ale jako pierwsze moto dla kogoś po 35 roku życia to super sprawa. Przy wadze 85kg na długich prostych bez wiatru, da się nawet przekroczyć magiczne 100km/h.
    Pilecam początkującym

  • Gość: Marcin

    0

    Motocykl jest super. Ale przy wietrze w twarz czy z boku, z szybą, kuframi i moją wagą to i 80 km/h ciężko przekroczyć. Strasznie brakuje jakiegoś 6 biegu żeby tych obrotów tak nie żyłować pomiędzy miastami. No ale to nie bug tylko ficzer. W zamian za to można śmigać i nabierać expa przed zrobieniem prawdziwego prawka. Przydała by się aktualizacja artykułu w kwestii ceny bo ostatnio sporo podskoczyła

  • Gość: Iceman31

    0

    Honda Shadow 125 i 130 km/h??
    Mistrzuniu drogi coś pisał te herezje!! Przy wietrze w plecy i z górki to pojedzie i 135 bo osobiście tyle jechałem ale przyjacielu drogi, w normalnych warunkach nie rozpędzisz tego moto więcej jak 120 - 125 i to już kierowca musi ważyć około 70 kg bo większe cielsko to 110 nie pojedzie

  • Gość: unikat.warszawa

    0

    a może tak moto 125 cm wg własnego pomysłu? www.wawa125.pl

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX