Yamaha XV 535 Virago | Opinie Świata Motocykli

Yamaha XV 535 Virago cieszyła się tak wielką popularnością, że pozostała w produkcji przez 16 lat. Na rynku wtórnym również jest poszukiwanym rarytasem.
1 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Ulubieniec pań

Niepozorny chopper klasy średniej spod znaku Yamahy, który swą rynkową przygodę zaczął w 1988 r., zrobił w Europie zawrotną karierę. Na jego sukces rynkowy złożyło się wiele czynników, dlatego był on aż tak spektakularny.

>>> Używana Yamaha XV 535 Virago

Często o rynkowym powodzeniu motocykla decyduje przystępna cena, w obliczu której klienci gotowi są pogodzić się z różnymi mankamentami. W przypadku XV?535 było jednak inaczej. Oprócz stosunkowo niskiej ceny miał on bardzo atrakcyjny, klasyczny wygląd, niemal bezobsługowy wał kardana w układzie przeniesienia napędu, prosty silnik o świetnej charakterystyce, niski spadek wartości i jeszcze coś, co na pozór nie miało większego znaczenia - nisko umieszczoną kanapę.

 

YamahaFot. Yamaha

Właśnie ten ostatni czynnik świetnie uzupełniał pozostałe zalety XV?535. Przekonywał nie tylko panów o niskim wzroście, ale również panie. To właśnie płeć piękna stanowiła znaczący procent nabywców niewielkiego klasyka Yamahy. Gdy dodamy jeszcze nisko umieszczony środek ciężkości, łatwe prowadzenie i zwrotność, okaże się, że ten model jest również szczególnie godny polecenia początkującym kierowcom, niezależnie od płci.

2 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Mistrz kamuflażu

Atrakcyjny wygląd modelu XV 535 to po części zasługa technicznej "kosmetyki", konstruktorskich zabiegów podkreślających urodę, choć w nieco sztuczny sposób. Osłony wlotów powietrYamahaza do gaźników to atrapy, podobnie jak elementy głowicy, a nawet zbiornik paliwa w pierwszych rocznikach tego modelu.

Prawdziwy bak, o pojemności zaledwie 8,6 l, ukryto pod kanapą, natomiast bryła udająca zbiornik paliwa za główką ramy kryła w swym wnętrzu układy elektryczne i wloty powietrza do gaźników.

Również układ wydechowy wygląda, jakby składał się jedynie z rur wyprowadzonych z cylindrów i cienkich tłumików. Tak naprawdę w jego skład wchodzi również pokaźna komora kompensacyjna, ukryta głęboko między silnikiem a tylnym kołem. Przy okazji warto wspomnieć, że oryginalny wydech jest wyjątkowo odporny na korozję i służy bez problemów przez wiele lat.

Od 1989 r. kierowcy XV 535 mają przed sobą prawdziwy zbiornik paliwa, który pozwala zabrać dodatkowo blisko 5 l benzyny, czyli - wraz ze zbiornikiem pod kanapą - motocykl mógł zatankować od tej pory 13,5 l.

Była to istotna poprawka, bo chociaż XV 535 nie jest paliwożerna, to jednak bak pod kanapą był zdecydowanie zbyt mały. Niestety, górnego zbiornika paliwa z wersji produkowanych od 1989 r. nie można zastosować we wcześniejszych rocznikach.

YamahaFot. Yamaha

3 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Przyjazny "widlak"

Ważnym atutem XV 535, poza innymi zaletami, jest również prosty silnik, pozbawiony jakichkolwiek technicznych fajerwerków. Ma po jednym wałku rozrządu w każdej z głowic, tylko dwa zawory na cylinder i znakomitą charakterystykę. Mimo niewielkiej pojemności skokowej, potrafiono wykrzesać z niego 46 KM, dzięki którym zupełnie nieźle radzi sobie z motocyklem. Potrafi rozpędzić XV do prawie 160 km/h, a to świetny wynik jak na klasyka. Tyle tylko, że bez szyby ochronnej trudno wykorzystać taką dynamikę.

Istotna jest również znakomita elastyczność "widlaka", pozwalająca sprawnie przyśpieszać już od niskich obrotów. Uznanie musi budzić niezawodność i trwałość dwucylindrowca. Zresztą cały motocykl nie ma żadnych, typowych wad ani powtarzających się usterek, które mogłyby utrudniać codzienne życie kierowcy. Biorąc pod uwagę normalne zużycie eksploatacyjne jednostki napędowej, ingerencji najszybciej wymagają sprzęgło i koła zębate piątego biegu.

4 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Twarda sztuka

Słabą stronę Yamahy XV 535 stanowi niewątpliwie układ hamulcowy. Pojedyncza tarcza przy przednim kole nie wykazuje odpowiedniej skuteczności. Niewielki hamulec bębnowy z tyłu nie jest w stanie nadrobićYamaha tego mankamentu. Na dodatek w najstarszych rocznikach przedni hamulec potrafi dokuczliwie piszczeć. Wersja na 1989 r. otrzymała zmodernizowane hamulce.

Nie każdemu przypadnie zapewne do gustu wyłącznik zapłonu umieszczony z boku, po lewej stronie motocykla i ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów.

Wiele osób może być też zawiedzionych zbyt twardo zestrojonymi zawieszeniami. W chopperach rzadko są one komfortowe, ale w XV 535 chyba nieco przesadzono z usztywnieniem podwozia. W dwóch pierwszych rocznikach odczuwa się to szczególnie mocno, bowiem kanapa była wyjątkowo skromnie wyściełana, a siodło pasażera skrojono wręcz spartańsko. Pierwsze roczniki miały również źle wyprofilowaną kierownicę i niekorzystnie ustawione podnóżki. W kolejnych rocznikach wady te poprawiono. Istotnych modernizacji Yamaha XV 535 nie doczekała się aż do zakończenia produkcji w 2004 r.

5 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Pole do popisu

Zalety
+ Mocny i elastyczny silnik
+ Nisko mocowana kanapa
+ Łatwe prowadzenie
+ Atrakcyjny wygląd
+ Wał napędowy
+ Przystępna cena

Jeśli ktoś lubi klasyki, nie zależy mu na potężnym silniku, nie lubi zbyt dużo wydawać na utrzymanie motocykla i obsługę serwisową, a na dodatek uwielbia łatwość prowadzenia albo jest początkującym kierowcą, to Yamaha XV 535 będzie dla niego idealnym wyborem.

Wady
- Bardzo twarde zawieszenia
- Mały zbiornik paliwa

Klasyczna linia motocykla i prosta budowa daje też duże możliwości miłośnikom customizingu. Oferta akcesoriów tuningowych do tego modelu jest ogromna i potrafi zadowolić nawet najbardziej wyrafinowane gusta. Niektóre firmy akcesoryjne proponują nawet gotowe zestawy części, totalnie upodabniające Yamahę XV 535 do starych modeli Indiana lub do niektórych modeli Harleya-Davidsona.

YamahaFot. Yamaha

6 Yamaha XV 535 Virago Yamaha XV 535 Virago Fot. Yamaha

Dane techniczne i orientacyjne ceny - Yamaha XV 535 Virago

SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: V2, 70°
Rozrząd: OHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność: 535 ccmYamaha
Średnica / skok tłoka: 76 x 59 mm
Stopień sprężania: 9,0:1
Moc maksymalna: 34 kW (46 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 47 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie: dwa gaźniki Mikuni 34 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 280 W
Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik / skrzynia biegów: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: pięciostopniowa
Napęd tylnego koła: wał napędowy

PODWOZIE
Rama: otwarta, grzbietowa, stalowa
Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy, 36 mm, skok 150 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa boczne elementy resorująco-tłumiące, skok 85 mm
Hamulec przedni: tarczowy, 298 mm, dwutłoczkowy zacisk stały
Hamulec tylny: bębnowy, 160 mm
Opony przód / tył: 3.00 S - 19 / 140/90 - 15

WYMIARY I MASYYamaha
Długość: 2285 mm
Szerokość: 725 mm
Wysokość siedzenia: 715 mm
Rozstaw osi: 1520 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 58,5 °
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 197 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 415 kg
Zbiornik paliwa: 8,6 l (od 1989 r. 13,5 l)

OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 s
Średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Komentarze (22)
Yamaha XV 535 Virago | Opinie Świata Motocykli
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • venflon

    Oceniono 31 razy 31

    Jeżdżę 535 od początku sezonu 2013 (nie jest to mój pierwszy i jedyny motocykl), zrobiłem na niej 14 tyś km. i niestety uważam, że kolega "luzuj" nie bardzo wie co pisze. Konkrety są takie: mam 178 cm. wzrostu i myślę, że to max. żeby człowiek nie wyglądał głupio i było mu w miarę wygodnie. Pozycja jest z kolanami dość wysoko. Ale to cecha wszystkich Virago. Można podnóżki do przodu wyciągnąć (zestawy akcesoryjne dostępne). Nieduża jak na choppera waga i nisko umieszczony środek ciężkości powodują świetne prowadzenie w mieście (bardzo dobrze się manewruje) i jak ktoś chciałby zacząć jeździć, a podobają mu się choppery (i nie lubi się wysilać), to naprawdę na pierwszy motocykl jest genialna. Dla pokaźnego faceta jednak poleciłbym 750 lub 1100. W trasach jest... zbyt delikatna i filigranowa. Dwie osoby i bagaż to dla niej wysiłek. Samemu z bagażem śmigałem po 140 km/h ale to już max, żeby radocha jakakolwiek była. Także, autostrad nie lubi. Ale wystarczy zjechać z autostrady i już można mieć znowu pełną przyjemność z jazdy. Ja na niej trasy robię raczej krajoznawczo. Teraz co do kasy... Jak ktoś chce się polansować, to lanserski plastik może mieć za połowę kasy wydanej na ładny egzemplarz 535. Osobista moja ocena Virówki 535 jest taka, że zostaje ona w rodzinie i nie mam zamiaru się z nią rozstać mimo zakupu następnego motocykla (V-Stara 1100). Zostanie do czerpania przyjemności z jazdy po mieście, czego i Wam życzę.

  • thorne2

    Oceniono 24 razy 22

    I wygląda i jeździ.Stanę w obronie tego sympatycznego motocykla,ponieważ posiadałem,jeździłem po Europie,zawsze z dobrym skutkiem i cało.Molkontenci wypad,że tak powiem po wojskowemu :)

  • Tomek Malesa

    Oceniono 5 razy 1

    brak typowych wad? uuu a bendix ,koszt naprawy +- 1000 zyla nie do wykrycia podczas zakupu i tyle a jeszcze rezerwa paliwa malo w ktorym dziala

  • Artur T,

    0

    Miałem i sprzedałem. Żadnego fanu z jazdy. Przestarzała konstrukcja, tak jeździ jak kosztuje.

  • Gość: Tronghal

    0

    Kupiłem 535 już po ok 10 motocyklach głównie ścigacze Ale trafiła się okazja wiec stoi w garażu.
    Za tą cenę niema co wymagać . Sprzęt nie brzydki. Fakt że mały (ale i poręczny) moc niewielka Ale raczej bezawaryjny. Po pyrkać można. Za tą cenę można kupić kilkuletnie chińczyki. Więc złego słowa nie powiem. Jeździ, Hamuje, I się nie psuję,cena- pozytywy
    Słabo jeździ, słabo hamuje, - negatywy

  • Gość: olo

    0

    na zdjęciu nr.7 koleś jedzie Virago 250 a nie 535!!!

  • Gość: ArekM

    0

    Witam. Czy ktoś za opłatą mógłby podjechać do chojnowa w województwie dolnośląskim i uruchomić. Prosze o podanie warunków

  • Gość: ArekM

    0

    Witam. Proszę o pomoc. Mam taki motocykl ale nie pali po sezonie zimowym. Jaka może być przyczyna? Wszystkim odpowiadającym serdecznie dziękuje.

  • Arturo T

    Oceniono 5 razy -5

    Kupiłem Virago 535 w 2016r jako swój pierwszy motocykl i jestem zawiedziony.Toporna w prowadzeniu, słabe hamulce,biegi wchodzą z głośnym klikaniem ,trudno wyczuć luz.Dziś kupiłbym turystyka lub prawdziwego choppera.Virago to jak "maluch" wśród porządnych aut, albo bo polubisz albo znienawidzisz.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX