Suzuki VS 1400 Intruder | Opinie Świata Motocykli

10.01.2018 07:48
Suzuki VS 1400 Intruder nie był pierwszym rasowym chopperem z Japonii. Ale to on stał się niemal kultowy, głównie za sprawą dużego i mocnego silnika.
1 Suzuki VS 1400 Intruder. Suzuki VS 1400 Intruder. Fot. Suzuki

Duży i nowoczesny

Gdy w 1985 r. na rynku pojawiło się Suzuki VS 750 stało się jasne, że japońskie firmy myślą o mocnym wejściu w segment prawdziwych klasyków. Wcześniejsze konstrukcje, z układami nośnymi wzorowanymi na chopperach i rzędowymi silnikami, znanymi z typowo szosowych maszyn, nie były w stanie zagrozić legendarnym jednośladom zza oceanu. Owszem, zyskały nawet spore grono odbiorców, ale byli to klienci bardziej ceniący dobre osiągi niż dobry styl.

Zobacz także: Suzuki VS 750/800/600 | Opinie Świata Motocykli

Prezentacja VS 750 odbiła się szerokim echem w motocyklowym świecie. Pierwszy Intruder z nowym silnikiem V2 i skromną stylizacją prezentował się znakomicie. Ale fani klasyków odczuwali pewien niedosyt, bowiem choppery zza oceanu miały potężniejsze silniki. A to wiązało się z większym prestiżem i jeszcze lepszą prezencją.

Na kolejne mocne wejście firmy Suzuki nie czekali długo. Pod koniec 1986 r. zaprezentowano model VS 1400, największy wówczas pojemnościowo motocykl w swoim segmencie. To była prawdziwa rewolucja. Teraz japoński klasyk mógł stanąć obok najbardziej okazałych maszyn z USA jak równy z równym. W zasadzie to właśnie amerykańskie klasyki mogły czuć się przy nim jak ubodzy krewni, bo VS 1400 dysponował nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, zapewniającymi bardzo dobre osiągi, małą awaryjność i wysoką trwałość

W VS 1400 przede wszystkim zamontowano bardzo dynamiczną i elastyczną jednostkę napędową z rozrządem OHC i trzema zaworami na cylinder (dwa ssące i jeden wydechowy). Zastosowano powietrzno-olejowy układ chłodzenia, przez wiele lat wykorzystywany później w innych modelach (między innymi w serii Bandit). Ten wydajny system z chłodnicą oleju miał istotne znaczenie, bowiem ciepło od tylnego cylindra odbierał równie skutecznie, jak od przedniego, niemal jak chłodzenie cieczą. Nie trzeba było obawiać się o jego przegrzanie.

Skuteczne chłodzenie było niezwykle istotne, bo silnik VS 1400 odznaczał się znakomitą dynamiką. Ale to nie moc maksymalna odgrywała najważniejszą rolę. Znacznie ważniejszy był gigantyczny moment obrotowy, osiągany przy wyjątkowo niskich obrotach. To on sprawia, że na pierwszych dwustu metrach od startu największy z Intruderów zachowuje się, jak rasowy motocykl sportowy i śmiało może stanąć w szranki ze sportowymi bolidami klasy wyższej.

Już przy 2000 obr/min silnik osiąga 98 Nm, a przy 2600 obr/min występuje najwyższa jego wartość ? 113 Nm. W efekcie VS 1400 przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy, a na przyśpieszenie od 50 do 120 km/h na najwyższym przełożeniu potrzebuje zaledwie 9,7 sekundy.

Prędkość maksymalna sięga 160 km/h, ale w praktyce, ze względu na brak owiewek i wyprostowaną sylwetkę kierowcy trudno utrzymywać nawet prędkości rzędu 140 km/h. Chopper nie służy jednak do gnania po autostradach, więc to akurat nie jest postrzegane jako wada. Miłośnikom klasyków nie będzie również przeszkadzał mały zbiornik paliwa i twarde zawieszenia, które jazdę po dziurawych polskich drogach czynią niekiedy prawdziwym koszmarem. Taki jednak musi być chopper, by poczuć specyficzny klimat "klasyka" z prawdziwego zdarzenia.

W VS 1400 użytkownikom zagwarantowano nawet pewien poziom wibracji silnika, choć nie są one tak odczuwalne jak w innych motocyklach z silnikiem widlastym o kącie rozchylenia cylindrów 45 stopni. Konstruktorzy Intrudera co prawda rozchylili cylindry o taki właśnie kąt, ale jednocześnie przesunęli względem siebie wykorbienia wału głównego ? również o kąt 45 stopni. W efekcie uzyskano bardziej równomierną pracę i niższy poziom drgań.

VS 1400 to motocykl o bardzo specyficznym prowadzeniu. Duży rozstaw osi i mocne pochylenie widelca zapewniają świetne utrzymywanie kierunku podczas jazdy na wprost. Za to w łukach sporo ważący jednoślad trzeba dosłownie nakłaniać do skrętu. Potrzeba użyć do tego naprawdę sporo siły.

Kurtka motocyklowa Akito Edge
    w okazje.info
    2 Suzuki VS 1400 Intruder. Suzuki VS 1400 Intruder. Fot. Suzuki

    Minimum obsługi

    W historii największego z Intruderów nie znajdziemy licznych zmian konstrukcyjnych. Od 1987 r., kiedy VS 1400 wszedł do sprzedaży, zazwyczaj modyfikowano drobiazgi. Najpoważniejsza ingerencja w konstrukcję nastąpiła w 1991 r., gdy czterostopniowa skrzynia biegów otrzymała piąte przełożenie. Takie posunięcie wcale nie było potrzebne, by poprawiać przenoszenie momentu obrotowego na tylne koło. Podjęto je tylko dla wyciszenia pojazdu.

    Redukcja hałasu była w VS 1400 zmorą konstruktorów. Często musieli oni ingerować w konstrukcję motocykla. Powodem były coraz ostrzejsze normy hałasu, których ofiarą VS 1400 kilkakrotnie padał. Do 1991 r. moc maksymalna sięgała 67 KM, potem, od 1992 r., za sprawą mocniejszego tłumienia dźwięków przez układ wydechowy, w niektórych wersjach spadła ona do 64 KM. Od 1996 r. produkowano jeszcze mocniej wyciszoną wersję o mocy maksymalnej 61 KM (maksymalny moment obrotowy 105 Nm przy 2800 obr/min).

    Suzuki VS 1400 należy do trwałych motocykli i jest poszukiwanym modelem na rynku pojazdów używanych. Od strony mechanicznej nie ma żadnych istotnych wad, przez co jest niezawodny i mało kłopotliwy. Mankamentem największego Intrudera jest tylko szybko zużywająca się, przednia tarcza hamulcowa. Można zwiększyć jej trwałość, nie dopuszczając do jazdy z mocno zużytymi klockami hamulcowymi. Model VS 1400 jest bardzo wrażliwy na synchronizację gaźników. Jeśli regulacja jest nieprecyzyjna, przy zamkniętej przepustnicy będzie dochodziło do strzelania w tłumik, a nawet do przerywania pracy silnika.

    Przy zakupie warto zwrócić uwagę na korozję wokół akumulatora. Skrzynka na baterię umieszczona jest dość nieszczęśliwie tuż przed tylnym kołem i łatwo rdzewieje. Poza tym Intruder nie wymaga wiele uwagi i pracy, tym bardziej że czynności obsługowe sprowadzono w nim do minimum. Przeniesienie napędu wałem Kardana eliminuje konieczność doglądania kłopotliwego łańcucha napędowego, a hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu oszczędzają pracy przy regulacji zaworów.

    Podczas zakupu trzeba liczyć się ze sporymi różnicami cen VS 1400 w ramach każdego z roczników. Zależą one od rynku, z którego sprowadzono motocykl (te z USA są tańsze) oraz poziomu modyfikacji, wprowadzonych przez poprzednich użytkowników.

    Ci, którzy ustawiali się w kolejce po największego Intrudera, twierdzili zawsze, że pojemności skokowej nie da się niczym zastąpić. Tylko wtedy, gdy cylindry kryją przynajmniej 1400 ccm przestrzeni roboczej, motocykl jest pełnowartościowym klasykiem, stawiającym kierowcy wysokie wymagania i emitującym dobre wibracje. Jedni, kupując VS 1400, mówili to z prawdziwą powagą, inni tylko na pokaz, kierując się przy zakupie zupełnie innymi kryteriami. Na przykład atrakcyjną ceną, która przyciągała licznych nabywców równie skutecznie, jak świetna prezencja jednośladu i potężny silnik. W cenie największego Intrudera można było co prawda kupić motocykl zza oceanu, ale co najwyżej o pojemności 883 ccm.

    VS 1400 sprawi miłośnikom klasyki na pewno wiele przyjemności za sprawą mocnego i elastycznego silnika, bardzo dobrych osiągów, nisko umieszczonej kanapy, niskich kosztów serwisowych, trwałości i niezawodności. Co prawda, oprócz licznych zalet trzeba zaakceptować także trudne prowadzenie w zakrętach, mocne reakcje wału napędowego na otwarcie i zamknięcie przepustnicy, małą skuteczność przedniego hamulca, brak centralnej podstawki i mały prześwit, ale pogodzenie się z mankamentami okazałego Intrudera nie sprawia większych problemów.

    DUCHINNI TESS LADIES kurtka czarno-różowa
      w okazje.info
      3 Suzuki VS 1400 Intruder. Suzuki VS 1400 Intruder. Fot. Suzuki

      Dane techniczne i orientacyjne ceny Suzuki VS 1400 Intruder

      Dane techniczne

      SILNIK
      Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem
      Układ: dwucylindrowy, widlasty, V 45°
      Rozrząd: OHC, 3 zawory na cylinder
      Pojemność skokowa: 1360 ccm
      Średnica x skok tłoka: x 98 mm
      Stopień sprężania: 9,3: 1
      Moc maksymalna: 67 KM przy 5000 obr/min
      Maksymalny moment obrotowy: 113 Nm przy 2600 obr/min
      Zasilanie: dwa gaźniki Mikuni f 36 mm
      Smarowanie: obiegowe z mokrą miską olejową
      Rozruch: elektryczny
      Alternator: 330 W
      Akumulator: 12 V 14 Ah
      Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy

      PRZENIESIENIE NAPĘDU
      Silnik-skrzynia biegów: koła zębate
      Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
      Skrzynia biegów: czterostopniowa (od 1991 r. pięciostopniowa)
      Napęd tylnego koła: wał kardana

      PODWOZIESuzuki VS 1400 Intruder.
      Rama: podwójna, zamknięta, stalowa
      Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 160 mm
      Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące, skok 105 mm
      Hamulec przedni: pojedynczy, tarczowy 295 mm, zacisk dwutłoczkowy
      Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy, 275 mm, zacisk dwutłoczkowy
      Opony przód / tył: 110/90 H 19 / 170/80 H 15

      WYMIARY I MASY
      Długość: 2335 mm
      Szerokość: 770 mm
      Wysokość: 1220 mm
      Wysokość siedzenia: 725 mm
      Rozstaw osi: 1620 mm
      Kąt pochylenia główki ramy: 55,8°
      Masa pojazdu gotowego do jazdy: 260 kg
      Dopuszczalna masa całkowita: 460 kg
      Zbiornik paliwa: 13 l

      OSIĄGI
      Prędkość maksymalna: 160 km/h
      Zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
      Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,8 s, 50-120 km/h (na piątym biegu) w 9,7 s

      DANE OBSŁUGOWE I EKSPLOATACYJNE
      Przegląd techniczny: co 6000 km
      Wymiana oleju: co 6000 km (4,3 l z filtrem)
      Olej silnikowy: SAE 10 W 40
      Olej teleskopowy: SAE 10, 0,354 l w każdej goleni widelca
      Luz zaworowy: regulacja automatyczna
      Świece zapłonowe: NGK DPR 8EA-9
      Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8 ? 0,9 mm
      Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,5 bar, z tyłu 2,9 bar

      Orientacyjne ceny w tys. zł

      rocznik 1998 1999 2000 2001 2002 2003
      cena 9 9,5 10,5 11,5 12 13

      Publikacja Świat Motocykli 8/2014.

      Kurtka Buse ANCONA tekstylna
        w okazje.info
        Komentarze (2)
        Suzuki VS 1400 Intruder | Opinie Świata Motocykli
        Zaloguj się lub komentuj jako gość
        • Gość: vdo

          0

          Skrzynia 5 biegowa od 1991? Ja mam cztero w 93.

        • Gość: Homick

          0

          Z podanym w artykule ciśnieniem w ogumieniu to lekka przesada, zalecane wg naklejki na ramie przy solowej jeździe to po 2 bary (29 psi) przód i tył.

        Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX