Jak kupić używany motocykl | Porady

20.10.2017 08:30
Motocykle używane mają zwolenników nie tylko z powodu ceny. Poprawia się ich jakość, obsługa po sprzedaży, coraz lepsze są warunki ich zakupu. Jak wybierać, by się nie 'naciąć'?
1 Suzuki GS 500F Suzuki GS 500F Fot. Suzuki

Niestraszny wiek i przebieg

Eksperci oceniają, że rynek został nasycony. Motocykli jest tak wiele, że klienci nie wiedzą, na co się zdecydować. Do tego jesteśmy świadkami napływu motocykli tanich, bo starych, lecz pochodzących z być może najlepszych lat swej produkcji. To trwałe konstrukcje, którym kilkanaście czy nawet więcej lat intensywnej eksploatacji wcale nie osłabia kondycji technicznej. Więc "po co przepłacać", skoro można cieszyć się tanim, lecz wciąż pełnowartościowym motocyklem?

Obecnie pojawiło się mnóstwo ofert z nowych źródeł w Europie. Wśród nich są na przykład maszyny z policyjnych garaży we Francji lub Belgii. To egzemplarze niewątpliwie intensywnie używane, lecz najczęściej też odpowiednio serwisowane. Mimo dużych przebiegów, wiele z nich wciąż dobrze jeździ. Wymagają jednak przystosowania do cywilnego użytkowania, bo wciąż mają np. jednoosobową kanapę lub policyjną instalację sygnalizacyjną. Nowe źródła pochodzenia motocykli to również niestety niebezpieczeństwo trafienia na "minę".

Dobrą renomę mają motocykle z Niemiec, choć są stosunkowo drogie. Pochodzące z Belgii lub Holandii są relatywnie tańsze, lecz intensywnie użytkowane, często przez okrągły rok, podobnie jak z Wielkiej Brytanii. W ich przypadku można za to poznać historię ubezpieczenia.

2 Triumph TT 600 Triumph TT 600 Fot. Triumph

Nowy lakier: wada czy zaleta?

Różnice między rynkami motocykli używanych w krajach południowych i u nas wynikają również z odmiennego pojmowania stanu technicznego. Na przykład nowa powłoka lakiernicza na motocyklu to w Polsce dla wielu kupujących cecha dyskwalifikująca, a przynajmniej powód do twardszych negocjacji ceny. We Włoszech sprzedawca wymienia ją już na wstępie, jako najważniejszą zaletę! Tam odświeżony lakier podnosi bowiem wartość motocykla.

Co ciekawe, za granicą ceny modeli wschodnioazjatyckich, u nas określanych jako "chińskie", nie odbiegają od cen skuterów marki Suzuki czy Honda. Mało tego, ich jakość jest coraz częściej porównywalna.

3 Honda CBR 1100XX Blackbird Honda CBR 1100XX Blackbird Fot. Honda

Udogodnienia przy zakupie

Takie udogodnienia jak obsługa serwisowa, gwarancja, a czasem także możliwość pozostawienia poprzedniego motocykla w rozliczeniu są już proponowane w Polsce przez sprzedających "używki" na większą skalę. U niektórych sprzedawców można też, choć wciąż rzadko, kupić motocykl na zamówienie. To najczęściej tylko kwestia ceny.

Niektóre firmy przyjmują motocykle w rozliczeniu. To udogodnienie dotyczy zazwyczaj stałych klientów i maszyn pochodzących wcześniej od tego samego sprzedawcy. Nabywcy godzą się na zaniżoną wartość rynkową oddawanego motocykla (by dało się go dalej odsprzedać), ale sami unikają problemu ze sprzedażą i mogą jak najszybciej jeździć na nowszym modelu.

Na używany motocykl może być udzielona gwarancja, której zakres i termin ustala się indywidualnie dla każdego jednośladu i klienta. To podnosi jednorazowy koszt zakupu, ale dla wielu kupujących jest ważne, bo stanowi rękojmię przyzwoitego, godnego zaufania stanu maszyny.

Sprowadzanie na zamówienie to rzadko stosowana w Polsce forma zakupu. W takim wypadku klienci muszą zaufać sprzedawcy i odwrotnie. Może zdarzyć się przecież, że pierwsze wrażenie pryśnie natychmiast, gdy na motocyklu ujrzanym po raz pierwszy na żywo, inaczej niż wcześniej na zdjęciach zaprezentuje się na przykład odcień lakieru. I zazwyczaj tak jest.

4 Yamaha FZ1/FZ1 Fazer Yamaha FZ1/FZ1 Fazer Fot. Yamaha

Nie ukrywać wartości

Od niedawna w polskich stacjach diagnostycznych można sprawdzić przebieg motocykla w czasie poprzedniego badania. To na razie niewiele, ale czasem pozwala rozwiać wątpliwości.

Ważną sprawą, o której rzadko się wspomina, jest nieobniżanie wartości motocykla na umowie kupna - sprzedaży, co zdarza się, gdy ktoś chce zapłacić mniejszy podatek od czynności cywilno-prawnych. Niewielu o tym myśli, ale ze zbyt niską ceną na papierze wiążą się przykre konsekwencje, do których należą choćby problemy z odzyskaniem całości zapłaconych w rzeczywistości pieniędzy w razie ujawnienia wad ukrytych i ewentualnego zwrotu motocykla w ramach rękojmi.

5 Ducati 916 Ducati 916 Fot. Karina Jankowska

TOP porady jak kupić używany motocykl

Zapamiętaj:

1. Nie czekaj na promocje posezonowe. Gdy oferowane motocykle są w dobrym stanie, utrzymują swoją cenę niezależnie od pory roku.

2. Uważaj na motocykle z krajów o wilgotnym, morskim klimacie (Holandia, Wielka Brytania). Ślady działania specyficznych warunków atmosferycznych, zlikwidowane podczas przygotowań do sprzedaży, po jakimś czasie i tak się pojawiają.

3. Lepiej kup droższy motocykl w znakomitym stanie, niż tańszy w nieznanym. Jeśli będzie trzeba go naprawiać, na pewno całość wyjdzie drożej.

4. Niedziałający, fabryczny immobiliser, to sygnał alarmowy. Gdy egzemplarz jest poważnie uszkodzony, ubezpieczalnie często wydają tylko jeden kluczyk, zamiast dwóch. Sprzedawcy uzupełniają ten brak, przy okazji dezaktywując zabezpieczenie przed kradzieżą.

5. Nie obniżaj ceny motocykla na umowie kupna-sprzedaży. Jeśli zauważysz wady ukryte i będziesz chciał oddać go, domagając się zwrotu pieniędzy w ramach rękojmi, możesz mieć problem z odzyskaniem zapłaconej w rzeczywistości kwoty.

6. Za względnie niedużą opłatą można wynająć eksperta, który fachowo oceni stan motocykla przed zakupem.

Komentarze (3)
Jak kupić używany motocykl | Porady
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pol3k

    Oceniono 28 razy 28

    Może i przeczytał bym ten artykuł do końca gdyby nie przełączanie na kolejną stronę co cztery zdania...

  • piotrt707

    Oceniono 8 razy 8

    Mało wartościowych treści - dużo reklam.

  • jdkonrad

    Oceniono 10 razy 0

    pier... kotka za pomocą młotka! każdy motocykl używany jest szlifowany - trzeba tylko spytać gdzie lub sprawdzić miernikiem warstwy lakieru. Dokładnie należy wsłuchać się w pracę silnika bo ta dużo powie o jego stanie - zwłaszcza gdy robi to fachowiec a nie szwagier.
    zawsze pogazuj manetką i sprawdź czy i jak silnik wchodzi na wysokie obroty!! sprawdź podstawowe elementy ruchome-czy nie trą.. nie blokują się.. nie 'biją' itp. chodzi o koła, zębatki, tarcze, łańcuch i elementy silnika. sprawdź też amortyzatory czy odbijają.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX