Honda XRV 750 Africa Twin | Opinia Świata Motocykli

Historia modelu Africa Twin w szczególny sposób łączy się z Czarnym Lądem, Ale ten motocykl pokochał cały świat i dziś można go spotkać na wszystkich kontynentach.
1 1986 NXR 750 Africa Twin 1986 NXR 750 Africa Twin Fot. Honda

Używana Honda Africa Twin

Honda Africa Twin ma ogromną rzeszę zagorzałych fanów. Ale ilu z nich pamięta narodziny tego legendarnego jednośladu 27 lat temu? Niewielu. Zresztą niektórzy nie mogą tego pamiętać, bo jeszcze nie było ich na świecie albo byli za mali. Dla nich i dla całego młodszego pokolenia motocyklistów nazwa modelu może być zatem mało zrozumiała czy wręcz nieuzasadniona. Dlatego cofniemy się na chwilę do 1986 r., by wszystko stało się jasne. To wtedy fabryczny, motocyklowy zespół Hondy po raz pierwszy wystartował w słynnym rajdzie Paryż - Dakar na wyczynowej NXR 750V. Zwyciężył, a w kolejnych latach powtórzył ten sukces jeszcze trzykrotnie takim samym motocyklem.Używana Honda XRV 750 Africa Twin

Pustynny wyścig już od początku lat osiemdziesiątych nakręcił koniunkturę na uterenowione jednoślady. Rosła rzesza miłośników enduro, a producenci startujący w "Dakarze" wykorzystywali popularność imprezy do promowania swoich nowych modeli. Tak samo postąpiła Honda. Na fali popularności enduro najpierw wprowadziła na rynek w 1987 r. model XL 600V Transalp, a rok później zaproponowała XRV 650 Africa Twin, wzorowany po części na NXR 750V. Przydomek "Africa" nawiązywał właśnie do rajdu "Dakar", który rokrocznie w swej zasadniczej części rozgrywany był na Czarnym Lądzie i jednoznacznie kojarzył się z afrykańskimi pustyniami. Aż 30 edycji tych niezwykle trudnych i owianych legendą zawodów prowadziło bezdrożami Afryki. Dopiero od 2009 r., ze względu na zagrożenie terrrostyczne, imprezę przeniesiono do Ameryki Południowej, choć pozostano jednak przy nazwie "Dakar".

2 1988 XRV 650 Africa Twin 1988 XRV 650 Africa Twin Fot. Honda

Wielka motocyklowa turystyka

Africa Twin, motocykl większy i cięższy od Transalpa, został stworzony z myślą o ludziach, którzy chcieli podróżować daleko i nie tylko po utwardzonych drogach. Przygotowano go do wielkiej turystyki oraz jazdy po bezdrożach, choć własności terenowe motocykla ze względu na duże gabaryty i masę wcale nie były najlepsze. Wizualnie Africa Twin miała wszystkie cechy enduro z "Dakaru" - potężny zbiornik paliwa wyciągnięty mocno w dół, dłuUżywana Honda XRV 750 Africa Twingie pokrywy boczne, podwójny reflektor w obszernej owiewce i masywną osłonę pod silnikiem.

Po zdjęciu plastikowych paneli widać było jednak wyraźne podobieństwo do Transalpa. Dotyczyło to głównie ramy i silnika. Przy bliższym poznaniu można było się jednak przekonać, że układ nośny i podwozie były masywniejsze i solidniejsze. Silnik, choć podobnie jak w Transalpie był dwucylindrowym widlakiem, dysponował większą pojemnością skokową i wyższym momentem obrotowym. Tę samą co w Transalpie moc maksymalną 50 KM osiągał z kolei przy niższych obrotach. Identycznie zaprojektowano układ korbowy obu motocykli. Cylindry rozchylono o kąt 52 stopnie, a wykorbienia wału głównego przestawiono o kąt 76 stopni. W ten sposób uzyskano bardzo zwartą budowę dwucylindrowca i rozwiązano jednocześnie problem dokuczliwych wibracji. Silnik pracował wyjątkowo spokojnie, co podwyższało komfort jazdy.

3 1990 XRV 750 Africa Twin 1990 XRV 750 Africa Twin Fot. Honda

Africa Twin - wygoda i jakość

Komfort podróżowania okazała się jednym z największych atutów motocykla. Ale Africa Twin, perfekcyjnie wykończona i dopracowana w każdym calu, była również ekonomiczna, niezawodna, trwała i przystępna cenowo. Zastrzeżenia budziła jedynie słaba dynamika silnika. Producent zareagował na powszechną krytykę tej przypadłości w 1990 r. Maszyna zyskała na pojemności skokowej (742 ccm) i mocy (57 KM). Lepsze osiągi skłoniły Hondę do wprowadzenia drugiej tarczy hamulcowej przy przednim kole oraz chłodnicy oleju. Przy okazji modernizacji zmieniono też kształt owiewki i konstrukcję osłony silnika. Masa motocykla wzrosła o 27 kg. Kolejna, ale bardzo drobna modernizacja, nastąpiła w 1992 r. Wprowadzono wówczas elektroniczny tripmaster na desce rozdzielczej, bardzo pomocny w turystyce.Używana Honda XRV 750 Africa Twin

Rok później zmiany były znacznie poważniejsze. Dzięki zmianie gaźników i modernizacji układu rozrządu Africa Twin zyskała dodatkowe 2 KM. Niefortunnie umiejscowiony przed tylnym kołem filtr powietrza trafił wreszcie w lepsze miejsce, za główkę ramy. Obniżono nieco kanapę i zmieniono geometrię podwozia. Moduł zapłonowy przeniesiono spod kanapy pod lewą, boczną pokrywę. Niewielkich zmian dokonano jeszcze w 1996 r. Często krytykowana, zbyt wąska kanapa została zastąpiona wygodniejszym siedziskiem. Zmodyfikowano filtr powietrza i tłumik wydechu, a do układu zapłonowego wprowadzono mikroprocesor.

Africa Twin pozostała w ofercie aż do 2004 r. Nie doczekała się już żadnych poprawek. Trzeba przyznać, że jak na 16 lat produkcji, program modernizacyjny był wyjątkowo skromny.

4 1996 XRV 750 Africa Twin 1996 XRV 750 Africa Twin Fot. Honda

Honda - solidność w standardzie

Africa Twin to propozycja przede wszystkim dla tych kierowców, którzy lubią długie podróże bez zbytniego pośpiechu i często zjeżdżają z utartych szlaków. Podczas dalekich wypraw nie trzeba obawiać się niedomagań, bo awarie w Africa Twin to wielka rzadkość. Ten model nie ma typowych słabych punktów, a przebiegi rzędu 100, a nawet 150 tys. kilometrów bez poważniejszych napraw są czymś zupełnie normalnym. Wzmożonej kontroli wymagają jedynie łożyska główki ramy i piast kół jezdnych. W starszych egzemplarzach trzeba też liczyć się z korozją. Przede wszystkim pojawia się ona w punktach mocowania reflektora, tablicy rozdzielczejUżywana Honda XRV 750 Africa Twin i układu wydechowego. Dla niektórych problematyczna może być dość wąska kanapa, ale z pomocą idzie rynek akcesoryjny. Siedzisko można szybko i niedrogo zmienić na lepsze.

Zakupu dobrze utrzymanej i sprawnej technicznie Hondy Africa Twin z pewnością nie będzie żałował nikt, kto pogodzi się z przeciętnymi osiągami i niełatwym prowadzeniem w trudniejszym terenie. Ceny tego modelu nie są wygórowane. Nabycie XRV 650/750 V może okazać się teraz szczególnie korzystne, bo na rynek wchodzi właśnie nowa generacja pod nazwą Africa Twin i poprzednik zapewne trochę stanieje.

Zalety:

- wysoki komfort jazdy

- niskie zużycie paliwa

- bardzo dobre wykończenie

- wysoka niezawodność i trwałość

Wady:

- trudne prowadzenie w ciężkim terenie

- przeciętne osiągi

- zbyt wąska kanapa (do 1996 r.)

5 1997 XRV 750 Africa Twin 1997 XRV 750 Africa Twin Fot. Honda

Dane techniczne Honda XRV 750 Africa Twin (1993-2004)

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: V2, 52°

Rozrząd: OHC, 3 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 742 ccm

Średnica x skok tłoka: 81 x 72 mm

Stopień sprężania: 9 : 1

Moc maksymalna: 59 KM (43 kW) przy 7500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 61 Nm przy 5500 obr./min

Zasilanie: dwa gaźniki 34,4 mm

Smarowanie: z mokrą miską olejową

Rozruch: elektryczny

Akumulator: 12 V, 14 Ah

Zapłon: bezstykowy, elektroniczny (CDI), dwie świece na cylinder

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-skrzynia biegów: koła zębate 1,76

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Przełożenia: 1-3,08; 2-2,06; 2-1,55; 4-1,27; 5-1,08

Napęd tylnego koła: łańcuch typu o-ring, 2,88

PODWOZIE

Rama: pojedyncza, zamknięta, stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe, 43 mm, skok 220 mm

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 210 mm

Hamulec przedni: podwójny, tarczowy, 276 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające

Hamulec tylny: tarczowy, 256 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający

Opony przód / tył: 90/90 21 54 S / 130/90 17 68 S

WYMIARY I MASY

Dł. I Szer. I Wys.: 2380 I 905 I 1430 mm

Wysokość siedzenia: 865 mm

Rozstaw osi: 1565 mm

Minimalny prześwit: 215 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 62°

Masa bez płynów: 205 kg

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 237 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 429 kg

Dane obsługowe i eksploatacyjne:

Przegląd techniczny: co 12 000 km

Wymiana oleju: co 12 000 km

Olej silnikowy: SAE 15 W 40 (2,4 l z filtrem)

Olej teleskopowy w widelcu przednim: SAE 15W, 0,635 l w każdej goleni widelca

Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,15 mm, zawory wydechowe 0,20 mm

Świece zapłonowe: NGK DPR8EA-9, NGK DPR8EIX-9

Odstęp między elektrodami świec zapłonowych: 0,9 mm

Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2.0 bar, z tyłu 2.0 (2,25 z pasażerem) bar

Skomentuj:
Honda XRV 750 Africa Twin | Opinia Świata Motocykli
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX