Honda VTX 1300S | Opinia Świata Motocykli

Honda VTX 1300 S znakomicie wygląda, świetnie brzmi i nie kosztuje majątku. Tak wymyślili to za Atlantykiem. O tym, że Stany Zjednoczone są ojczyzną chopperów i cruiserów, wie każdy miłośnik motocykli. Tam narodziła się koncepcja tego typu maszyn i tam wypracowano ich wzorzec. Jankesi stracili jednak monopol na klasyki i doczekali się konkurencji z innych stron świata. Głównie z Kraju Kwitnącej Wiśni.
1 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

Tanie kopiowanie

Japończykom w USA łatwo nie było, dopóki nie przenieśli tam produkcji swoich motocykli. Gdy w ślad za produkcją poszło projektowanie, sytuacja radykalnie się zmieniła. Nie tylko na miejscu, ale także na innych kontynentach zaczęto sprzedawać maszyny skonstruowane i wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych.

Jedną z nich jest Honda VTX 1300S, zaprezentowana w 2002 r., rok po VTX 1800. Jej historia zaczyna się od premiery modelu VTX 1800, ekskluzywnego, imponującego rozmiarami i niestety wyjątkowo drogiego cruisera. Krąg jego odbiorców był mocno ograniczony, dlatego postanowiono zbudować mniejszą i tańszą kopię.

Pomysł zrealizowano w ośrodku Hondy w Marysville (Ohio), a produkcję podjęto w tamtejszych zakładach. Stamtąd, z samego środka północnoamerykańskiego kontynentu, VTX 1300S ruszyła na drogi całego świata, trafiając do prawie 83 000 nabywców. Na ten sukces z pewnością zapracowała między innymi cena, sporo niższa niż VTX 1800. Przy wyglądzie trudnym do odróżnienia od większej wersji, podobnych gabarytach i bardzo zbliżonej masie własnej, ?1300? była w Europie o 5000 euro tańsza. Za takie pieniądze można było sprawić sobie drugi, porządny jednoślad, choćby CB 500.

2 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

VTX 1300S - pokaz oszczędności

W VTX 1300S nie wykorzystano żadnych podzespołów modelu 1800, choć oba motocykle są niemal identyczne. A wszystko z oszczędności. Nawet silnik stworzono od nowa, by uprościć jego konstrukcję. W większej odmianie wał główny miał dwa wykorbienia przesunięte o kąt 75?, co przy rozchyleniu cylindrów o 52? pozwalało w dużym stopniu wyeliminować dokuczliwe wibracje. W 1300 cylindry również rozchylono o taki kąt, ale korbowody pracują na wspólnym wykorbieniu. By wytłumić drgania, zastosowano dwa wałki wyrównoważające i specjalnie opracowane elementy w punktach mocowania silnika.

W układzie zasilania znalazły się stare, dobre gaźniki z manualnym ?ssaniem? i systemem podgrzewania cieczą z układu chłodzenia silnika. Zapłon pracuje w oparciu o dwie świece na cylinder. W układzie wydechowym nie przewidziano katalizatora. Nie zdecydowano się również na widelec typu upside-down i podwójny hamulec tarczowy przy przednim kole, tak jak w VTX 1800. Skromniejsza wersja 1300 otrzymała tańszy, mniej solidny widelec konwencjonalny i tylko jedną tarczę z przodu. Takie ?osłabienie? hamulców nie miało uzasadnienia. Dynamika motocykla jest niewiele gorsza, a masa własna w wersji z 2003 r. o zaledwie 20 kg mniejsza niż w 1800. Najbardziej drastycznym przykładem oszczędności był mechanizm sterowania sprzęgłem, wykorzystujący linkę...

3 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

Niesforna piękność

Honda VTX 1300S to rasowy cruiser. Pięknie wygląda, pięknie brzmi, przyśpiesza z wigorem od niskich obrotów, trzęsąc jadącymi na potęgę. Rozciąga ręce do granic możliwości swoją szeroką kierownicą i doprowadza do szału swoimi miękko zestrojonymi zawieszeniami. Czasami trzeba dobrze celować w drogę na prostych, by nie pozamiatać pobocza.

W zakrętach dodatkowo daje się we znaki mało przyjemnie wpływająca na prowadzenie geometria podwozia, typowa dla klasyków, dlatego motocyklista nie może zapomnieć o pilnowaniu toru jazdy. Poza tym każdy suw pracy włazi w stopy, masuje ciało wewnątrz i wychodzi czubkiem głowy. Taka jest uroda VTX 1300S. W niej i tak bardziej liczy się prezencja i ?gang?, za który można dać się pokroić.

4 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

VTX 1300S - można się zakochać

Zapatrzona na swoją starszą i większą siostrę, VTX 1300 jest klasyczna do bólu i za nic ma nowoczesność. Swojemu właścicielowi pozwala sięgać do korzeni motocyklizmu. Karze mu obsługiwać kranik paliwa i ?ssanie?. Nie ma w niej paliwomierza. Ba, nie znajdziemy nawet kontrolki rezerwy. Jeśli zawczasu nie przestawimy kranika w pozycję ?rezerwa?, po prostu zgaśnie nam silnik. To mało przyjemne, zwłaszcza przy wyprzedzaniu albo w zakręcie. Trzeba być czujnym, nie wspomoże nas ani elektronika ani wymyślny system.

Pamiętać trzeba też, że gdy zbyt mocno otworzymy przepustnicę przy ruszaniu, tylne koło po prostu zacznie palić gumę. Z kolei gdy obroty będą zbyt niskie a bieg zbyt wysoki, pojawi się nieprzyjemna szarpanina w napędzie. Nie ma również co liczyć na szczególny komfort jazdy. Siedziska kierowcy i pasażera są twarde, a tylne zawieszenie lubi dobijać.

Skuteczność hamulców pozostawia wiele do życzenia. A jednak mimo tych wszystkich problemów w VTX 1300S można się zakochać, choć będzie to miłość pełna wyrzeczeń.

5 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

Niezawodna elegancja

Motocykl ma niewiele typowych, technicznych usterek. Problematyczne bywa głównie sprzęgło, które jest chyba zbyt delikatne w stosunku do możliwości silnika. Dysponuje on sporym momentem obrotowym i tarcze sprzęgła ulegają szybkiemu zużyciu. Może zacząć się ślizgać już po przebiegu kilkunastu tysięcy kilometrów.

By zaoszczędzić sobie częstej wymiany tarcz, można wymienić sprężyny dociskowe w sprzęgle na mocniejsze. Niektórzy decydują się na wymianę łożysk w główce ramy, by poprawić stabilność jazdy. Niewiele to pomaga. Takie a nie inne prowadzenie wynika z konstrukcji podwozia. Kłopoty mogą sprawiać gaźniki, w których czasami zbiera się woda. Pojawiają się wówczas trudności z uruchomieniem i dymienie. Pomaga jedynie czyszczenie. Poza tym VTX 1300S to niezawodna i trwała konstrukcja.

Od strony eksploatacyjnej nie jest szczególnie dokuczliwa dla portfela. Jest znakomicie wykończona, ma świetną prezencję i można pokazywać się nią w najlepszym towarzystwie. Dla miłośników tego typu maszyn, pogodzonych z ich przypadłościami, to prawdziwa gratka.

6 Honda VTX 1300S Honda VTX 1300S Honda

Dane techniczne Honda VTX 1300S

Silnik

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: V2, 52?

Rozrząd: OHC, 3 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 1312 ccm

Średnica x skok tłoka: 89,5 x 104,3mm

Stopień sprężania: 9,2 : 1

Moc maksymalna: 55 kW (75 KM) przy 5000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 123 Nm przy 3000 obr./min

Zasilanie: 4 gaźniki typu CV, 38 mm

Smarowanie: z suchą miską olejową

Rozruch: elektryczny

Alternator: 364 W

Zapłon: cyfrowy, tranzystorowy

Przeniesienie napędu

Silnik-skrzynia biegów: koła zębate, 1,935

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Przełożenia: I-1,900; II-1,148; III-0,912; IV-0,778; V-0,697

Napęd tylnego koła: wał napędowy, 2,662

Podwozie

Rama: zamknięta, podwójna, stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe, 41 mm, skok 130 mm

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwie boczne kolumny resorująco-tłumiące, skok 94 mm

Hamulec przedni: tarczowy, 336 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy

Hamulec tylny: tarczowy, 296 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy

Opony przód / tył: 140/80 ? 17M/C 69H / 170/80 ? 15M/C77 H

Wymiary i masy

Długość: 2575 mm

Szerokość: 960 mm

Wysokość: 1125 mm

Wysokość siedzenia: 686 mm

Rozstaw osi: 1669 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 68?

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 320 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 470 kg

Zbiornik paliwa: 18 l

Osiągi

Prędkość maksymalna: 178 km/h

Średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

Przyśpieszenie: 0-100 km/h 5,5 s; 0-140 km/h 11,4 s

Elastyczność (na najwyższym biegu): 60-100 km/h 5,7 s; 100-140 km/h 7,6 s

Dane serwisowe i eksploatacyjne

Przegląd techniczny: co 6000 km

Wymiana oleju: co 12 000 km

Olej silnikowy: SAE 10 W 40 API SE-SG, 3,7 l z filtrem

Olej w przekładni głównej: SAE 80 GL-5, 0,12 l

Olej teleskopowy: 10W, 0,459 l w każdej goleni widelca

Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,15 mm, zawory wydechowe 0,30 mm

Akumulator: 12V 14Ah

Świece zapłonowe: NGK DCPR6E, NGK DCPR7E, Nippondenso XU22EPR-U

Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8 mm

Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,25 bar, z tyłu 2,25 bar (2,5 z pasażerem)

Zalety

+ Mocny i elastyczny silnik

+ Mała awaryjność

+ Atrakcyjny wygląd

+ Bardzo dobre wykończenie

Wady

- Duża masa własna

- Niestabilne podwozie

- Przeciętny komfort jazdy

Komentarze (9)
Honda VTX 1300S | Opinia Świata Motocykli
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • jesusbuiltmyvolkswagen

    Oceniono 1 raz 1

    "Karze mu obsługiwać kranik paliwa"
    A kogo i za co karze?

  • Gość: DaroMi

    Oceniono 3 razy 1

    Autor tego tekstu nawet chyba nie stał przy tym motocyklu nie wspominając o jeździe, nic nie wnoszący stek bzdur.

  • Oceniono 1 raz 1

    12 tys km olej? Nie polecam. Powinno sie wymieniac co 6. co do niestabilnosci podwozia to tez by polemizowal. Mialem wersje R i C a potem byl 1800N Zadnych problemow z prowadzeniem. Co do komfortu, pare korekcji i jedzie sie wygodnie.Amortyzatory i sprezyny Progressive oraz siedzenie Mustanga i inna bajka. Ale ktory fabryczny motocykl mial super wygodne siedzenia. Co do hamucow to przydala by sie dodakowa przednia tarcza.

  • Gość: cezar85

    Oceniono 3 razy 1

    1300 c wygląda o niebo lepiej

  • Gość: Bodzio

    0

    Gaznik jest jeden ,opis tego motocykla niejest wiarygodny Vtx sie dobrze prowadzi ,jest bezawaryjny i tani w utrzymaniu .Dobre stare żelazo.

  • 0

    12 tys km olej? Nie polecam. Powinno sie wymieniac co 6. co do niestabilnosci podwozia to tez by polemizowal. Mialem wersje R i C a potem byl 1800N Zadnych problemow z prowadzeniem. Co do komfortu, pare korekcji i jedzie sie wygodnie.Amortyzatory i sprezyny Preogressive orzaz siedzenie Mustanga i inna bajka. Ale ktory fabryczny motocykl mial super wygodne siedzenia. Co do chamucow to przydala by sie dodakowa przednia tarcza.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX