O2 Pursuit tankuje powietrze

Jeżdżą już motocykle i skutery elektryczne. O2 Pursuit używa jeszcze innego ekologicznego napędu - silnika na sprężone powietrze.
1 O2 Pursuit O2 Pursuit Fot. http://o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com

Pomysł z powietrza

Dean Benstead niedawno skończył studia projektowania form przemysłowych i teraz zajmuje się tym profesjonalnie. Młody Australijczyk z Melbourne, zainteresowany też ekologią, wpadł na pomysł skonstruowania motocykla innego niż wszystkie. "Paliwem" O2 Pursuit jest sprężone powietrze. Po dość długim okresie projektowania na papierze i w komputerze zbudował prototypowy model i - jak widać na zdjęciu - już nim jeździ.

2 O2 Pursuit O2 Pursuit Fot. http://o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com

Powietrzny silnik Di Pietro

Jednostką napędową O2 Pursuit jest silnik na sprężone powietrze skonstruowany przez Angelo Di Pietro. Di Pietro mieszka od wielu lat w Melbourne w Australii i zajmuje się konstruowaniem silników. Przed laty, jako młody inżynier, pracował w Mercedesie, i zajmował się modnymi wówczas rotacyjnymi silnikami Wankla, które, jak się okazało, nie znalazły szerszego zastosowania. Jednak Di Pietro pozostał wierny idei silnika rotacyjnego. Zastosował w nim jednak inne "paliwo" - sprężone powietrze.

Jak działa silnik Di Pietro, możemy zobaczyć na stronie jego firmy Engineair, a jego zastosowania na filmie.

3 O2 Pursuit O2 Pursuit Fot. http://o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com

Projekt

Dean Benstead zanim zabrał się do projektowania, wypytywał znajomych, jaki ma być ten motocykl. Do czego będzie można go używać? Jacy ludzie się nim zainteresują? Doszedł do wniosku, że na początek będzie to model przypominający enduro. Pewną rolę odegrały też względy konstrukcyjne. Chodziło o to, żeby była to dość lekka maszyna, bo wiadomo, że silnik Di Pietro (konstruktor nie ujawnia jego danych technicznych) ma wprawdzie wysoki moment obrotowy, ale nie rozwija oszałamiającej mocy. Po okresie projektowania na papierze i w komputerze powstała taka wizualizacja O2 Pursuit, motocykla napędzanego sprężonym powietrzem. Jak łatwo zauważyć, różni się ona od jeżdżącego prototypu. Dlaczego?

4 O2 Pursuit O2 Pursuit Fot. o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com

Yamaha pomaga

Młodego projektanta wsparła Yamaha Australia. Dean otrzymał prawdziwy motocykl enduro WR250. Dzięki temu mógł przestać rysować, a zacząć konstruowanie swego prototypu. Przeróbka gotowego motocykla zamiast budowy maszyny od podstaw okazała się znacznie łatwiejsza. Dlatego O2 Pursuit bardziej przypomina Yamahę niż rysunkowe i komputerowe wizualizacje.

Od zwykłego motocykla różni się przede wszystkim czarnym obłym kształtem umieszczonym tam gdzie zwykle jest zbiornik paliwa - to miejsce na butlę ze sprężonym powietrzem.

5 O2 Pursuit O2 Pursuit Fot. o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com

Jak on jeździ

Dean Benstead został za O2 Pursuit wyróżniony kilkoma prestiżowymi nagrodami. Zobaczmy wideo z jego motocyklem.

6

Zobacz także:

Komentarze (12)
O2 Pursuit tankuje powietrze
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: marek

    Oceniono 16 razy 16

    100% eco? a ja się pytam jak oni kompresują to powietrze? kołowrotek nad wodospadem, wiatraki - szczerze wątpię... czy może raczej generator diesla (zatem na ropę).... lub elektryczna turbina (zatem na węgiel)

  • Gość: xyz

    Oceniono 12 razy 12

    Suchar z 2011 roku gratuluje, szkoda, że ten kto kopiował informacje nie sprawdził co się dzieje z projektem w 2013 nie wspominając o podstawoaych informacjach technicznych..

  • Gość: hiszpan25

    Oceniono 8 razy 6

    domyslam sie ze silnik w tym wynalazku ma z silnikiem Wankla wspolny jedynie wirujacy tlok. To akurat nie jest glupim pomyslem bo pozwala uniknac strat energii na zatrzymywanie tlokow w GMP i DMP. jak wiadomo zatrzymanie czegos i ruszenie w przeciwnym kierunku wymaga energii - w tym przypadku bezpowrotnie traconej. lepiej wiec wprawiac w ruch wirujacy cos na ksztalt turbiny (tyle, ze ze szczelnym tlokiem). tu jak dla mnie jest to podobienstwo do Wankla. Nie jest to napewno jednak typowy silnik Wankla bo tej sprezal zassane powietrze a tu do silnika jest wtlaczane juz sprezone powietrze wiec nie ma potrzeby go sprezac - zeszta nie ma tu tez paliwa wymagajacego do zaplonu i efktywnej pracy wstepnego sprezenia mieszanki paliwowo powietrznej.

  • Gość: globalne ocipienie

    Oceniono 5 razy 5

    prawdziwie ekologiczny to byłby, gdyby był napędzany pierdzeniem

    wpie...sz kilo kapusty z grochem i jedziesz

    taką mam koncepcję

  • Gość: AAA

    Oceniono 7 razy 5

    Najlepszy jest silnik na wodę. Tylko trzeba mieć tani karbid.

  • leszekzgd

    Oceniono 2 razy 2

    Chyba kogoś tu poj...ło. A kompresor to perpetum mobile?

  • Gość: moonwind

    Oceniono 1 raz 1

    ECO? A butlę to pompujemy ustami ;-)

  • Gość: sprawiedliwy

    0

    Brednie!
    Jakie powietrze?!
    To można równie dobrze napisać o każdym innym pojeździe: "100% eko! napędzany siłą ... tarcia" (w 99% pojazdów jest sprzędło które przekazuje moment obrotowy na koła za pomocą siły tarcia)
    Sprężone powietrze jest tylko medium transportowym przenoszącym energię z jednego miejsca w drugie.
    Coś musi powietrze sprężyć (kompresor napędzany prądem albo silnikiem spalinowym) więc pisanie motocykl na powietrze jest debilizmem, bo tak naprawdę napędzany jest silnikiem spalinowym lub prądem, tylko umieszczonym poza pojazdem.
    Równie dobrze można też napisać że zwykły samochód z silnikiem spalinowym, jest napędzany energią... słoneczną. To słońce spowodowało, że urosły rośliny, zeżarte przez dinozaury, które po śmierci zamieniły się w ropę. Nieprawdaż?

  • Gość: wozak

    Oceniono 1 raz -1

    Zasięg! Ile energii mieści się w takiej buteleczce? Na przejazd kilometra. Albo dwóch. Głupstwo, jedno z wielu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX