Motocykle 125 ccm - 10 pytań i odpowiedzi

Motocykle 125 ccm kuszą licznymi zaletami, szczególnie teraz, kiedy można z nich korzystać posiadając jedynie prawo jazdy samochodowe. Oszczędność czasu, pieniędzy i koniec problemów z parkowaniem. Poza tym niezłe osiągi, radość z jazdy i ciekawa przygoda. W związku z ogromną ilością pytań, jakie otrzymujemy od naszych czytelników, postanowiliśmy uporządkować całą wiedzę i raz na zawsze rozwiać wszelkie wątpliwości.
1 Yamaha XMAX 125 Yamaha XMAX 125 Yamaha

Czy skuter 125 nie jest zbyt wolny? Nie chcę być zawalidrogą.

Przyspieszenie lekkiego motocykla 125 ccm dysponującego mocą na poziomie 10-15 KM jest w zupełności wystarczające do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim. Nie ma obaw, że startując spod świateł na skrzyżowaniu będziesz "zawalidrogą" utrudniając jazdę innym uczestnikom ruchu. Takie sytuacje mogą mieć miejsce w przypadku niektórych, słabych 50-tek. W przypadku skuterów czy motocykli 125 ccm, przyspieszenie do prędkości 60-80 km/h nie powinno nikogo rozczarować. Większość pojazdów tej klasy osiąga maksymalną prędkość na poziomie 90-100 km/h, więc od biedy można też pokonać kilka kilometrów po miejskiej obwodnicy. Najszybsze 125-tki osiągają nawet 130 km/h.

2 Junak M16 125 CM Junak M16 125 CM Junak

Jak legalnie jeździć 125-tką?

Tekst znowelizowanej ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie dnia 24 sierpnia 2014 roku, brzmi następująco:

"Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat".

W praktyce producenci jednośladów klasy 125 ccm, w znakomitej większości przypadków, dostosowują parametry jednostki napędowej do przepisów, więc nie powinno być problemu ze spełnieniem powyższych wymogów. Mimo wszystko, warto przed zakupem zajrzeć do dowodu rejestracyjnego i skontrolować parametry. Szczególnie w przypadku używanych motocykli, starszych pojazdów. Należy podkreślić, że treść ustawy nie ogranicza nas wyłącznie do pojazdów z automatyczną, bezstopniową przekładnią i w żaden sposób nie wyklucza maszyn posiadających klasyczną, manualną skrzynię biegów.

 

3 Romet Division 125 Romet Division 125 Romet

Ile muszę wydać na skuter?

Dolna granica cenowa w przypadku nowych maszyn znanych marek to okolice 4 tys. zł. (np.: Romet, Junak). Cena nowej, japońskiej, włoskiej, czy austriackiej "125-tki" to często kilkanaście tys. zł, choć również wśród nich można znaleźć maszyny pozwalające na zmieszczenie się w kwocie czterocyfrowej. Dysponując kwotą 12-14 tys. zł mamy ogromny wybór. W przypadku modeli sportowych, wyposażonych w podzespoły z "górnej półki" i wyglądających, jak ich większe odpowiedniki, ceny zbliżają się niekiedy do 20 tys. zł. Dla motocykli używanych dolna granica cenowa jest bliżej nieokreślona, niemniej zdecydowanie odradzamy zakup mocno wyeksploatowanej maszyny za symboliczne pieniądze. Nie będzie to ani przyjemne, ani bezpieczne. Nie znajdzie też uzasadnienia ekonomicznego, gdyż po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów taki motocykl może odmówić dalszej współpracy wymagając gruntownego remontu. Podobnie wygląda sytuacja z przysłowiowymi skuterami z supermarketu "dorzucanymi gratis przy zakupie deski do prasowania". Podsumowując: wszystko zależy od gustu, fantazji, oczekiwań i możliwości finansowych. Wybór jest ogromny, a cenowe widełki szeroko rozwarte (4-20 tys. zł). Pamiętaj, że w budżecie musisz uwzględnić dodatkowo przynajmniej 1000 zł na odpowiedni strój (kask, rękawice, kurtkę itp.), ale o tym za chwilę.

4 Honda FORZA 125 Honda FORZA 125 Honda

W co się ubrać na motocykl 125?

Jeśli chodzi odzież ochronną, teoretycznie potrzebujesz jedynie kasku, bo ten jest wymagany przez przepisy. W praktyce, poza kaskiem, powinieneś wyposażyć się jeszcze przynajmniej w motocyklowe rękawice i kurtkę z ochraniaczami. Najlepiej byłoby również zadbać o solidne spodnie i podwyższone buty motocyklowe usztywniające kostkę. Rynek szybko zareagował na zmianę przepisów i znalezienie odpowiedniej odzieży nie powinno stanowić problemu. Do pełni szczęścia potrzebujesz czegoś przewiewnego, na gorące dni, ale również uniwersalnej "przeciwdeszczówki". W ofercie producentów coraz częściej pojawia się odzież, która na pierwszy rzut oka wygląda bardzo elegancko i nie przypomina ochronnych ciuchów motocyklowych. W zwyczajnych dżinsach ukrywane są ochraniacze oraz wstawki z wytrzymałych, odpornych na ścieranie materiałów. Podobnie z jest z kurtkami, a nawet eleganckimi płaszczami. Szczegóły na temat odpowiedniego ubioru znajdziesz w naszym artykule "W co się ubrać na 125-tkę".

5 Yamaha YZF-R125 Yamaha YZF-R125 Yamaha

Czy poradzę sobie z opanowaniem takiej maszyny?

Bez paniki, poradzisz sobie. Jeśli nigdy dotąd nie jeździłeś najpierw zastanów się jaki skuter czy motocykl chcesz kupić, a potem oczywiście nie próbuj od razu siadać za kierownicą i ruszać w miasto. Pamiętaj, że pojazd jednośladowy zachowuje się zupełnie inaczej niż auto i musisz opanować podstawy techniki jazdy. Najlepiej zacznij przygodę od jednego ze szkoleń. Jeśli takiego nie ma w okolicy (nie wierzę w to, ale załóżmy, że naprawdę nie ma), wybierz się z zaprzyjaźnionym motocyklistą na wyłączony z użytku odcinek drogi lub mało uczęszczany parking. Potrenuj awaryjne hamowanie, szybką zmianę kierunku jazdy i zawracanie. Uzupełnij to ruszaniem na wzniesieniu i ciasnym slalomem. Dwa półgodzinne treningi powinny sprawić, że poczujesz się pewniej. Pierwsze kilkadziesiąt kilometrów po drogach publicznych pokonaj wybierając trasy o możliwie najmniejszym natężeniu ruchu. Na początek nie zabieraj ze sobą pasażera, bo ten sprawia, że środek ciężkości wędruje do góry, co znacznie pogarsza prowadzenie.

6 Yamaha Delight Yamaha Delight Yamaha

Czy motocykl 125 jest rzeczywiście ekonomiczny?

Z pewnością tak, choć trudno podać konkretne wartości. Oszczędność zależy od wielu czynników i każdy powinien przeprowadzić indywidualną kalkulację. Pamiętaj, aby poza zaoszczędzonymi na paliwo pieniędzmi uwzględnić również czas. Dodatkową godzinę dziennie spędzoną z rodziną trudno w jakikolwiek sposób przeliczać na pieniądze. Do obliczenia oszczędności finansowych potrzebujesz podstawowych danych liczbowych. Średnie wartości spalania dla różnych motocykli oczywiście różnią się między sobą. Dla uproszczenia do obliczeń przyjmij zużycie paliwa na poziomie 3 l/100 km, czyli około 15 zł za każde 100 kilometrów. Roczne ubezpieczenie OC to koszt wahający się między 150, a 500 zł. Tu wszystko zależy od zniżek, jakie posiadasz. Serwis, w porównaniu do kosztów eksploatacji samochodu, to groszowe kwoty. Podsumowując - jeśli dojeżdżasz do pracy oszczędnym samochodem, po przesiadce na "125-tkę" będzie o połowę taniej. Jeśli jeździsz mniej oszczędnym autem, będzie trzykrotnie taniej. Wciąż najważniejszy jest jednak bezcenny czas...

7 Romet MAXI 125 R Romet MAXI 125 R Romet

Motocykl 125 a pogoda

Niektórzy twierdzą, że rozwój branży motocyklowej w Polsce jest spowalniany głównie przez "nieodpowiednie warunki atmosferyczne". Wszyscy, którzy tak mówią, prawdopodobnie nigdy nie słyszeli o istnieniu pewnego kraju za naszą zachodnią granicą... Niemcy mają najpotężniejszy rynek motocyklowy w Europie, a chyba nikt nie ma wątpliwości, że klimat jest u nich podobny. Przy odrobinie szczęścia, możemy jeździć jednośladem od połowy marca do listopada. Są tacy, którzy jeżdżą cały rok, ale do wsiadania na motocykl przy silnym mrozie i opadach śniegu nikogo nie namawiam. Jazda w takich warunkach jest bardzo nieprzyjemna, niezbyt bezpieczna i ogólnie mija się z celem. Przez około siedem miesięcy w roku możemy jednak spokojnie dojeżdżać motocyklem, skuterem do pracy. Wystarczy się tylko odpowiednio ubrać. Na deszczowe dni przyda się zwyczajny, nieprzemakalny kombinezon zakładany na pozostałe ciuchy. Na jesienne chłody jest z kolei cała gama akcesoriów, począwszy od specjalnych rękawic i "elektrycznych kamizelek" zasilanych z gniazda 12V, przez podgrzewane manetki, na kocach grzewczych kończąc. Na letnie upały koniecznie coś przewiewnego.

8 Honda CBF 125 Honda CBF 125 Honda

Wybrać skuter, czy motocykl?

Najpierw odpowiedz sobie na pytanie, do czego potrzebujesz jednośladu? Jeśli ma to być po prostu środek lokomocji służący zaoszczędzeniu czasu i pieniędzy, warto pomyśleć o typowym skuterze. W mieście automatyczna, bezstopniowa przekładnia jest bardzo wygodna. Nie trzeba "wachlować" dźwignią zmiany biegów, wystarczy tylko roll-gaz i hamulce. Komfortowo i praktycznie. Z reguły lepsza jest także ochrona przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Ponadto skutery na ogół oferują pojemny schowek pod siedzeniem, gdzie można przewieźć drugi kask, laptopa, czy drobne zakupy. Jeśli jednak chcesz rozpocząć przygodę z motocyklami, a klasę 125 ccm traktujesz wyłącznie jako etap przejściowy, najlepiej od razu oswajaj się z obsługą sprzęgła i manualną skrzynią biegów. Poza tym niektórzy zwyczajnie nie lubią stylu i wyglądu skuterów. Charakterystyczna konstrukcja i "przekrok" pomiędzy nogami sprawiają, że skutera nie wyczuwamy i nie kontrolujemy podczas jazdy tak intuicyjnie, jak motocykla. I tu dobra wiadomość - wybór motocykli w klasie 125 ccm jest równie bogaty, co w przypadku skuterów.

9 Vespa Piaggio 125 LX Vespa Piaggio 125 LX Piaggio

Kupić nowy, czy używany motocykl?

Jeśli nie jesteś mechanikiem, albo nie jest nim Twój sąsiad lub dobry przyjaciel, proponujemy zachować szczególną ostrożność. Często pozorna oszczędność może w rzeczywistości przynieść wiele niekontrolowanych wydatków. Sprowadzenie motocykla/skutera zza granicy? Na własne ryzyko. Podobnie jak ze wszystkim, kupując nowy sprzęt dostajemy gwarancję. Decydując się na pojazd z drugiej ręki, jesteśmy narażeni na problemy. Oczywiście, zdarzają się pewne, zadbane, serwisowane maszyny polecone przez dobrego znajomego. W takim przypadku wszystko jest w porządku i warto się skusić. Jeśli przy zakupie pozostajesz bez specjalnej pomocy zaprzyjaźnionych znawców tematu i nie znasz historii pojazdu, lepiej jednak pójść do salonu. Warto podkreślić "salonu", a nie supermarketu. Zanim kupisz, sprawdź czy producent oferuje odpowiedni serwis i dostęp do części zamiennych. Zakup motocykla zupełnie nieznanej marki, która "pojawiła się znikąd", może być jeszcze bardziej niebezpieczny niż kupno sprzętu używanego.

10 Suzuki Van Van 125 Suzuki Van Van 125 Dariusz "Papuq" Felis-Obrycki

Motocykl miejski czy turystyczny?

Znamy przypadki osób podróżujących na motocyklu 125 ccm po Europie, Azji, czy Ameryce Południowej. Podróżniczka Weronika Kwapisz wsiadła na Suzuki Van Van 125 i pokonała 12 tys. km okrążając Europę. Są też tacy, którzy "125-tką" zwiedzili cały świat. Podejdźmy jednak do tematu bardziej racjonalnie i powiedzmy sobie wprost - te pojazdy służą do poruszania się w obrębie wielkich miast i jednorazowego pokonywania tras nie dłuższych niż kilkadziesiąt kilometrów, pomiędzy okolicznymi wioskami. Maksymalna prędkość niektórych sportowych motocykli oscyluje wokół 130 km/h, ale wciąż pozostaje kwestia braku komfortu, czy niedostatków dynamiki, np. gdy przyjdzie nam wyprzedzić jadącą z prędkością 70-80 km/h ciężarówkę. Nie wspominam już nawet o jeździe z pasażerem i bagażem, pod wiatr i po pagórkowatym terenie...

Testy pojazdów klasy 125 ccm czytajcie na łamach Świata Motocykli!

Komentarze (20)
Motocykle 125 ccm - 10 pytań i odpowiedzi
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • the_quick

    Oceniono 11 razy 5

    Jesli 125 z manulna skrzynia to tylko Honda Varadero. Do nauki Honda cb125 - twarde motory, nawet jesli ma juz kilka lat.

  • ampli-tuner

    Oceniono 9 razy 5

    A jak jest w przypadku jednosladow elektrycznych? Tam jedynym ograniczeniem jest moc silnika? (takze w przeliczeniu na kilogramy?)

    Pytam, bo zaczynaja pojawiac sie calkiem ciekawe konstrukcje skuterow ( autovolta.pl/265-rzut-okiem-zipp-volteno ) w cenie identycznej z wersja spalinowa, za to koszty uzytkowania wychodza na poziomie 6 zlotych na 100 km...

  • Gość: Zbyszko

    Oceniono 3 razy 3

    Motocykle technologiczni e dalej są technologicznie mało zaawansowane przykład nadal brak jest ciekawych modeli z automatem.
    Do Fajnej jazdy niekoniecznie trzeba zasuwać 200 /h wystarczy sensowny silnik 125 i sprawny automat.
    Wielu motocyklistów ma jakieś straszne kompleksy które muszą sobie kompensować olbrzymia pojemnością silnika ..."poniżej 650" to zabawki.. jak usłyszałem ostatnio na zjeździe motocyklowym.. a mina wszystkich właścicieli "przecinaków" na widok mojej Aprili NA 850 Mana i pytanie po krótkiej jeździe testowej... to jest automat ??? Niemożliwe.
    \Automat nie zmienia biegów tak szybko

  • Gość: Aga39

    Oceniono 3 razy 3

    Nowicjusze którzy jeżdżąc motocyklem z biegami, proszeni są o nie przebijanie się na pole position, dopóki nie ogarną manualnej skrzyni biegów. Skrzynia w motocyklu działa w trybie sekwencyjnym, a więc (poza wyjątkami) nie ma możliwości zbicia z piątki do jedynki/luzu jednym ruchem.

  • diabel-tasmasnki-reaktywacja-d

    Oceniono 1 raz 1

    Skutery sprzedawane w supermarketach, o których piszecie: "dorzucanymi gratis przy zakupie deski do prasowania" różnią się skuterów sprzedawanych pod marką importerów których polecacie, nazwą, czasem wyposażeniem w stylu hamulca tarczowego zamiast bębnowego, oraz ceną wyższą o ~60-80%.

  • Gość: polakkk

    Oceniono 5 razy 1

    Te "poradniki" na gazeta.pl zawsze pisze jakiś laik, zbiera kilka informacji z internetu, z wikipedii, trochę je obrabia i jest "poradnik"... W ogóle nie ma sensu tego czytać i oglądać...

  • knorrr

    Oceniono 1 raz 1

    Poprawcie błąd ortograficzny w podpisie pod ostatnim slajdem (nie poprawiła wam autokorekta?) - jest pagUrkowaty.

  • Hubert Bronikowski

    0

    Manualna skrzynia w motocyklu..? Chyba w Sokole albo w dziadku firmy ..Vanederer.. Dzwignia w nowoczesnych motocyklach uruchamiana jest ..nogą.. Natomiast ..Manus po łacinie znaczy..ręka.. Krótko- manualny znaczy ..nic innego jak ręczny i nie ma innej możliwości.!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX