Jazda w korku - pięć porad dla początkujących

Jak jeździć bezpiecznie w korku? Czy jechanie między samochodami jest dozwolone? Co robić, na co uważać? Podpowiadamy tym początkującym i przypominamy tym bardziej zaawansowanym. Te rady przydadzą się Wam nie tylko na początku sezonu motocyklowego! Mamy dla Was pięć najważniejszych rzeczy, o których musicie pamiętać ze względu na własne bezpieczeństwo.
1 Honda Forza 125 Honda Forza 125 Fot. Ula Serra, Zep Gori / Honda

1. Zachowaj bezpieczną odległość

Przepisy nie zabraniają przeciskania się w korku. W kodeksie pojawia się jedynie informacja o zachowaniu bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Pozostaw sobie pewien margines błędu, nie rozwijaj dużej prędkości i pamiętaj o istniejącym ryzyku, że ktoś spośród stojących w korku może wpaść na pomysł otwarcia drzwi. Czy jesteś wystarczająco skoncentrowany i nie jedziesz zbyt szybko, aby w takiej sytuacji zdążyć zareagować?

2 Moto Guzzi California 1400 Touring Moto Guzzi California 1400 Touring Fot. PSP Świderek

2. Jedź, gdy stoją

Ze statystyk wynika, że do znacznej liczby wypadków z udziałem motocyklistów dochodzi nie w sytuacji przeciskania się w korku pomiędzy stojącymi samochodami, ale podczas wyprzedzania i jazdy slalomem pomiędzy pojazdami, które się poruszają. Dlatego przeciskaj się pomiędzy autami tylko do momentu, w którym te zaczynają jechać. Wtedy grzecznie ustaw się w szeregu i wróć do przeciskania się, gdy samochody ponownie się zatrzymają.

3

3. Pomiędzy dwoma najszybszymi pasami

Jeśli samochody stoją w korku na szerokiej jezdni, gdzie do jazdy w jednym kierunku służą trzy pasy lub więcej, jednośladem przeciskamy się pomiędzy dwoma najszybszymi pasami (licząc od prawej strony, pomiędzy ostatnim i przedostatnim). Trzymanie się tej zasady pozwoli nam uniknąć chaosu i niebezpiecznych sytuacji, w których kierowcy samochodów, chcąc ustąpić miejsca jednośladom z jednej strony, zajeżdżają drogę jadącym z drugiej.

4 Skuter na pasach Skuter na pasach Fot. Sławomir Kamiński

4. Uważaj na białym

O tym, że poziome oznakowania malowane na jezdni białą farbą są śliskie i bardzo niebezpieczne, wiedzą już nawet średnio doświadczeni motocykliści. Nawet gdy jest sucho, a najedziemy na nie, trzeba się spodziewać ograniczonej przyczepności. W dni deszczowe pasy i przejścia dla pieszych zmieniają się w prawdziwe "lodowiska".

5 KTM 690 Duke R vs Yamaha MT-07 KTM 690 Duke R vs Yamaha MT-07 Fot. Dariusz 'Papuq' Felis-Obrycki

5. Nie hałasuj, nie poganiaj

Nie zapominaj, że kierowcy samochodów nie mają obowiązku robienia nam miejsca w korku. To wyłącznie kwestia ich uprzejmości i dobrej woli. Nie mamy żadnych podstaw, by przy przeciskaniu się w korku wymuszać na innych użytkownikach dróg zjeżdżanie na bok. Trąbienie czy "przegazówki" są absolutnie niedopuszczalne. Jeśli się nie mieścisz, zachowaj zimną krew i po prostu zaczekaj.

Komentarze (17)
Jazda w korku - pięć porad dla początkujących
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Black Swan

    Oceniono 11 razy 5

    co za bzdury... W jednym miejscu piszecie, ze niby; "przepisy nie zabraniają przeciskania się w korku" a w drugim, ze od "uprzejmości kierowców zależy czy będziecie w stanie to zrobić"... Kodeks drogowy to nie jest kondom, który możecie sobie dowolnie rozciągać w pożądanym przez siebie kierunku a jak nie wierzycie to popatrzcie na statystyki wypadków śmiertelnych bo w nich wyraźnie można przeczytać, ze zimni juz są ci, którzy tak sądzili jak wy...
    Obowiązuja was dokładnie takie same przepisy jak tych w puszkach więc jak widzisz linię ciągłą to nie możesz sobie jej swobodnie przekraczać w te i we wte manewrując między stojącymi pojazdami... To, że dziś tak robicie wynika tylko i wyłącznie z obyczajów oraz właśnie uprzejmości kierowców ale prawa kodeksowego do takich wyczynów nie macie...
    Zamiast więc pisać bzdury, ze niby motocyklistom wolno więcej (bo w ten sposób tworzycie roszczeniowców oraz pieniaczy drogowych) to piszcie tak jak jest; że im tego robić nie wolno i jesli mimo to robią to to tylko i wyłącznie dzięki uprzejmości kierowców... Nie antagonizujcie ludzi na drodze bo nam wszystkim to bokiem wyjdzie...

  • niko35

    Oceniono 10 razy 2

    Inne ważne sprawy:
    1. Dużym zagrożeniem dla motocyklistów są... inni motocykliści!
    Trzeba uważać żeby ktoś kto przeskakuje (bo np. akurat zrobiło się miejsce na środkowym a jechał miedzy środkowym a prawym pasem) nam kilka pasów nie zajechał drogi.
    2. Trzeba bardzo uważać na samym początku korka. Jest to czas kiedy ludzie w puszkach wariują i kombinują. Potrafią w ostatniej chwili zmienić pas bo myślą że akurat ten będzie szybszy.
    3. Trzeba bardzo uważać gdy widzimy że ktoś w korku zostawił lukę (bo np. gapi się w telefon). W tą lukę często chcą się wbić cwaniaczki. To jest ten moment gdy te cwaniaczki powinny przypomnieć sobie o naklejkach "Patrz w lusterka, motocykle są wszędzie".

    A ogólnie trzeba jeździć tak jakby ktoś chciał nas zabić z premedytacją!

  • Gość: Gość

    Oceniono 5 razy 1

    Jako kierowca puszki staram się w korku zostawić miejsce dla pojazdów uprzywilejowanych, idealne do wykorzystania także dla motocyklistów.

  • Gość: Sepp

    Oceniono 26 razy 0

    Jednoślady mogą sobie się przeciskać. JEŻELI JEST MIEJSCE i mieszczą się na jednym pasie ruchu. Jeżeli zmieniają pas ruchu, to muszą się trzymać zasad wynikających ze zmiany pasa ruchu. Wg mnie 90% przypadków dotyczy takich sytuacji.
    Niestety w większości jest to równoznaczne z chamskim przeciskaniem się, zajeżdżaniem drogi, wyprzedzaniem na zakrętach i skrzyżowaniach (od wewnątrz lub zewnątrz).

  • tbernard

    Oceniono 3 razy -1

    Może nie mąćmy w głowach, że przepisowe jest przeciskanie między pasami. Oto cytat z przepisów:

    Art. 16.
    4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

    Jeśli motocyklista jedzie między pasami ruchu, to pionowe rzuty lewego i prawego krańca jego kierownicy są na innych pasach ruchu, tym samym zajmuje on więcej niż jeden pas ruchu. No chyba, że linia przerywana wyznaczająca pasy ruchu jest szersza niż odległość między krańcami kierownicy, ale ja takich szerokich linii nigdzie nie widziałem. W praktyce więc przy wyznaczonych (liniami) pasach ruchu takie przeciskanie to łamanie owego przepisu. Mi osobiście to zwisa i ułatwiam motocyklistom, jeśli mam warunki, ale przepis nie budzi żadnych wątpliwości, że taka jazda jest nielegalna.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX