Harley Davidson Sportster 883| Opinia Świata Motocykli

Sportster jest co prawda jednym z najtańszych modeli w ofercie Harleya-Davidsona, ale fascynuje tak, jak każdy inny 'haryś'.
1 H-D Sportster 883 H-D Sportster 883 Harley-Davidson

Dziarski sześćdziesięciolatek

Nie jest tajemnicą, że wielu fanów Harleya z mniej zasobnym portfelem kupuje Sportstera, by znaleźć się w elitarnej grupie właścicieli motocykli tej legendarnej marki. Przystępna cena to furtka do świata amerykańskiego motocyklizmu, fascynującego swą odmiennością. Ale są i tacy, którzy sięgają po Sportstera nie dla prestiżu marki, ale dla szczególnej charyzmy tego właśnie modelu i cech użytkowych amerykańskiego klasyka, dających wyjątkową frajdę z jazdy.

2 Pierwszy Sportster Pierwszy Sportster Harley-Davidson

Wierność tradycji

Oryginalność i niepowtarzalny charakter Sportstera to efekt wierności tradycji i przyjętej przed niemal sześćdziesięciu laty koncepcji konstrukcyjnej. Podoba się to nie tylko zagorzałym zwolennikom Harleya, ale również tym, którzy marzą o dwukołowym symbolu "amerykańskiej wolności", choć jeżdżą europejskim lub dalekowschodnim jednośladem. To dlatego Sportster nie odchodzi na emeryturę i wciąż stoi w firmowych salonach, a na rynku wtórnym jest cenionym i poszukiwanym modelem.

Żaden inny model motocykla nie ma tak długiej i nieprzerwanej historii. Pierwsze Sportstery wyjechały na drogi w 1957 r., a w swych kolejnych wydaniach pozostały w produkcji aż do dzisiaj.

Nowoczesny oldtimer

Aż trudno uwierzyć, ale pod względem zasadniczych rozwiązań konstrukcyjnych Sportstery niewiele się zmieniły. Modernizacje, które przeprowadzono w ciągu sześciu dziesięcioleci, obejmowały jedynie niektóre podzespoły i miały bardzo ograniczony charakter. Przeprowadzano je za to systematycznie, w miarę jak pojawiały się kolejne, coraz nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Sportster, można by rzec, jest oldtimerem dostosowanym do wymagań współczesności. I jak tu nie mówić o oryginalności i fascynacji?

Od 1965 r. instalacja elektryczna ma napięcie znamionowe 12 V, a od 1967 r. rozruch odbywa się elektrycznym rozrusznikiem. W 1970 r. iskrownik zastąpiono akumulatorem i cewką zapłonową, a w 1972 r. w miejsce suchego sprzęgła zastosowano sprzęgło w kąpieli olejowej. W 1973 r. pojawił się tarczowy hamulec w przednim kole. Również na początku lat siedemdziesiątych w Sportsterach sprowadzanych do Europy zastosowano mechanizm umożliwiający zmianę przełożeń lewą nogą. Cały układ przełączania biegów znajdował się jednak po prawej stronie silnika. Przeniesiono go na lewą stronę jednostki napędowej w 1975 r.

Kolejne zmiany zaszły dopiero w 1991 r., gdy wprowadzono pięciostopniową skrzynię biegów i pasek napędowy zamiast łańcucha w wersji 883 De Luxe. Dwa lata później pasek zębaty w napędzie był już standardem we wszystkich Sportsterach.

3 Silnik nowego 883 Silnik nowego 883 Harley-Davidson

Od Shovelhead do Evolution

Przez blisko 30 lat Sportstery napędzane były awaryjnymi i mało trwałymi silnikami Shovelhead o pojemności skokowej 883 ccm z żeliwnymi cylindrami. Łatwo się przegrzewały i nie tolerowały wysokich obrotów, co kłóciło się z lekko sportowym z założenia charakterem modelu. W ekstremalnych przypadkach pierścienie olejowe na tłokach wytrzymywały zaledwie 30 tys. km. Nierzadko dochodziło również do uszkodzenia elementów rozrządu.

Na początku lat osiemdziesiątych, w obliczu ekspansji japońskich konkurentów kuszących nabywców nowoczesnymi technologiami, Harley podjął decyzję o modernizacji silnika Sportstera. Było to również jedno z posunięć pomagających firmie wydobyć się z problemów finansowych.

W 1985 r. przedstawiono Sportstera 883 z nowym silnikiem Evolution (zmieniono 50 % części). Zastosowano w nim aluminiowe cylindry z żeliwnymi tulejami a także nowe łożyska główne wału korbowego i łożyska korbowodowe. Ważną modyfikacją było również wprowadzenie hydraulicznych popychaczy w układzie rozrządu, które eliminowały konieczność regulacji luzów zaworowych. Odstępy między wymianą oleju ustalono na 8 tys. km, ale i tak co 4 tys. km trzeba było meldować się w warsztacie na przegląd, by skontrolować hamulce, układ przeniesienia napędu i dokręcenie śrub.

Trwałość i niezawodność silnika Evolution wyraźnie wzrosły. Znane są przypadki przebiegów rzędu 200 tys. km bez remontu głównego. Jakość motocykli poprawiła się już wcześniej, co wiązało się zapewne z dofinansowaniem Harleya-Davidsona po przejęciu przez American Machine and Foundry Company pod koniec lat siedemdziesiątych. Zakłady w Milwaukee i York wprowadziły wówczas do Sportsterów między innymi zmodyfikowaną ramę.

4 Harley Davidson Sportster 883 R Harley Davidson Sportster 883 R Harley-Davidson

Więcej wersji

Do 1995 r. silnik Sportstera 883 w wersji "open" miał 46 KM, ale w Europie można było kupić także odmiany zdławione do 27 lub 34 KM. Od 1995 r. zaczęto montować w Sportsterach podciśnieniowe kraniki paliwa, zmodernizowane rozruszniki i zmienione przewody hamulcowe. Moc silnika wzrosła do 49 KM.

Na sezon 2000 przygotowano nowe, precyzyjniej wykonane wały korbowe, generujące mniej dokuczliwych wibracji. Zmodernizowano również niektóre elementy rozrządu, między innymi hydrauliczne popychacze i obudowy drążków popychaczy. Poprawki w skrzyni biegów ułatwiły przełączanie pierwszych trzech przełożeń. Przedni hamulec otrzymał nowy, czterotłoczkowy zacisk i nową tarczę hamulcową. Rok później, dzięki modernizacji układu dolotowego i wydechu, moc silnika 883 wzrosłą do 53 KM. Wprowadzono też cichsze koła zębate w napędzie wałka rozrządu, wydajniejszą pompę oleju i panewki lepiej odprowadzające ciepło.

W 2002 r. na rynek wszedł Sportster 883R, wzorowany na wyczynowym XR 750 z amerykańskich wyścigów na torach ziemnych (Dirt Track). Wyróżniał się kolorystyką, układem wydechowym typu "2 w 1", obręczami kół odlewanymi z lekkich stopów i podwójną tarczą hamulcową przy przednim kole.

Na stulecie firmy  w 2003 r. przygotowano Sportstera 883 ze zbiornikiem paliwa powiększonym do 17 l, jednostką napędową mocowaną w metalowo-gumowych sworzniach (zmniejszenie poziomu wibracji) oraz zupełnie nową, znacznie sztywniejszą ramą. Szerokość tylnej opony wzrosła ze 130 do 150 mm, a wysokość siedzenia zmniejszono do 692 mm. Silnik zyskał nieco na dynamice (54 KM). We wszystkich Sportsterach wprowadzono systemową magistralę danych, dzięki której można było zrezygnować ze skomplikowanych i kłopotliwych w układaniu wiązek elektrycznych kabli.

W sezonie 2004 nowością była wersja Custom, z 21-calowym kołem przednim, 16-calowym kołem tylnym z pełną obręczą, zmienioną kanapą i podwyższoną kierownicą. W 2005 r. na drogi wyjechała wersja 883 Low, ze zmienionymi kolumnami resorująco-tłumiącymi i kanapą oddaloną od jezdni o zaledwie 660 mm. W sezon 2006 Sportstery wjechały ze zmodernizowaną skrzynią biegów i poprawionym sprzęgłem, zmienioną podstawką boczną i nowym włącznikiem światła "stop" oraz lepszym zabezpieczeniem przeciwkradzieżowym.

5 Harley-Davidson 883 Iron Harley-Davidson 883 Iron Harley-Davidson

Iron i Superlow

Ostatnie lata w historii Sportstera 883 były pełne wydarzeń. W 2007 r. model otrzymał wtrysk paliwa, nowe wałki rozrządu, zapewniające większy moment obrotowy w zakresie średnich obrotów a także elektroniczny system zarządzania silnikiem (management).

Harley-Davidson Sportster 883 SuperlowHarley-Davidson Sportster 883 Superlow

Na sezon 2010 Harley przygotował kolejną wersję Sportstera 883 o przydomku Iron, z czarnymi obręczami kół, goleniami widelca, silnikiem, obudową filtra powietrza, zbiornikiem oleju i kierownicą. Iron wyróżniał się również nowym wzorem felg (13 odlewanych szprych) i płytszym błotnikiem tylnego koła. Tylne światło pozycyjne i światło "stop" zintegrowano z tylnymi kierunkowskazami. W 2011 r. wersję Custom zastąpiła jednoosobowa odmiana Superlow, stanowiąca ukłon w stronę miłośników dłuższych podróży. Ale kufry bagażowe, siedzisko pasażera i szyba ochronna nie znalazły się w standardzie. Te elementy trzeba było dokupić.

6 Harley-Davidson Sportster Low Harley-Davidson Sportster Low Harley-Davidson

Tani, ale fajny

Sportstery są najtańszymi motocyklami w ofercie Harleya-Davidsona i jest to ich mocny atut. Ale nie tylko dlatego zyskują duże grono zwolenników. Przy wszystkich swoich wadach, takich choćby jak dokuczliwe wibracje, mały zbiornik paliwa, słaby hamulec przedni (oprócz wersji R) czy twarde tylne zawieszenie, mają szereg liczących się zalet. Wolnoobrotowe silniki oferują zdumiewająco duży moment obrotowy już przy bardzo niskich obrotach, co owocuje nieprawdopodobną wręcz elastycznością jednostki napędowej. Są przy tym niezwykle oszczędne, bardzo zwrotne i łatwe w prowadzeniu.

Koszty eksploatacji Sportstera nie są wysokie i to nie tylko za sprawą niskiego zużycia paliwa. Obsługi nie wymaga akumulator, a luzy zaworowe kasowane są automatycznie. Mało kłopotliwy, a przy tym "czysty", jest także pasek napędowy.

Wszystkie Sportstery legitymują się niewielkim spadkiem wartości. Dla kupujących może to stanowić wadę, ale przy odsprzedaży stanie się zaletą. Decydując się na zakup Sportstera, można udać się do przedstawicielstwa firmy lub klubu, bowiem znalezienie dobrze utrzymanego Harleya na giełdzie, w komisie lub z ogłoszenia nie jest łatwe. Specyficzne i dość hermetyczne środowisko właścicieli amerykańskich motocykli bazuje głównie na kontakcie z dilerem, który ma najlepsze rozeznanie w rynku jednośladów używanych tej marki i może udzielić konkretnych informacji. Przy kupnie trzeba również pamiętać, że w przypadku Harleya bardziej liczy się wygląd, oryginalność i przeróbki maszyny niż rok produkcji pojazdu. Oczywiście stan techniczny nie może budzić wątpliwości.

7 Harley-Davidson Sportster 883 Custom Harley-Davidson Sportster 883 Custom Harley-Davidson

Sportster da się lubić

Legendy o dużej usterkowości Sportstera to w dużej mierze spadek po epoce silników Shovelhead. Jednostki napędowe Evolution są dużo bardziej wytrzymałe. Trzeba tylko pamiętać, że te długoskokowe "widlaki" nie lubią utrzymywania przez dłuższy czas wysokich obrotów.

W podwoziu większości Sportsterów 883 słabym punktem jest głównie przedni hamulec, tylko w wersji R jest inaczej ze względu na dwie tarcze hamulcowe z przodu. Na nic zdają się eksperymenty z klockami hamulcowymi, zawsze kończą się zniszczeniem tarczy hamulcowej. Małą żywotność mają tylne amortyzatory, które na dodatek często dobijają na większych nierównościach.

Niektóre wersje europejskie (Austria, Szwajcaria) mają problemy z temperamentem, co wynika głównie z faktu przystosowania układów wydechowych do drastycznych przepisów dotyczących poziomu hałasu. Mimo wad Sportster jest motocyklem, który może dać wiele satysfakcji swojemu właścicielowi. Oprócz możliwości dołączenia do elitarnej grupy właścicieli Harleya-Davidsona za stosunkowo nieduże pieniądze nabywca zyskuje dynamiczny, dobrze prowadzący się i zwrotny motocykl o małym apetycie na paliwo. Zyskuje również pewność, że sprzedaż po roku czy kilku latach użytkowania nie będzie pasmem udręk i znaczącą stratą finansową.

8 Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson

Dane techniczne Harley-Davidson Sportster 883 (2006)

Silnik

Typ: 4-suw, chłodzony powietrzem

Układ: V2, 45?

Rozrząd: DOHV, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 883 ccm

Średnica x skok tłoka: 76,2 x 96,8 mm

Stopień sprężania: 8,9 : 1

Moc maksymalna: 39 kW (53 KM) przy 6000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 67 Nm przy 4400 obr./min

Zasilanie: gaźnik Keihin, 40 mm

Smarowanie: z suchą miską olejową

Alternator: 283 W

Rozruch: elektryczny

Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy

Przeniesienie napędu

Silnik-skrzynia biegów: trzyrzędowy łańcuch rolkowy

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Napęd tylnego koła: paskiem zębatym

Podwozie

Rama: zamknięta, podwójna, stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe, 39 mm, skok 175 mm

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwie boczne kolumny resorująco-tłumiące, skok 92 mm

Hamulec przedni: tarczowy, 292 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający

Hamulec tylny: tarczowy, 292 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający

Opony przód / tył: 100/90 H 19 / 130/90 HB 16

Wymiary i masy

Długość: 2288 mm

Wysokość siedzenia: 693 mm

Rozstaw osi: 1524 mm

Minimalny prześwit: 141 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 60,4?

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 262 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 454 kg

Zbiornik paliwa: 12,5 l

Osiągi

Prędkość maksymalna: 161 km/h

Średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Przyśpieszenia: 0-100 km/h 7,9 s; 60-140 km/h 19,8 s (V bieg)

Dane obsługowe i eksploatacyjne

Przegląd techniczny: co 8000 km

Olej silnikowy: SAE 20 W 50, 2,8 l z filtrem

Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem: co 8000 km.

Pojemność zbiornika oleju silnikowego: 3,4 l

Olej w skrzyni biegów i przekładni wstępnej: 1,2 l

Olej teleskopowy: SAE 20 W, 0,26 l w każdej goleni widelca

Świece zapłonowe: NGK DCPR7EA-9

Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,9 mm

Akumulator: 12V 12Ah

Luz zaworowy: regulacja automatyczna

Ciśnienie w ogumieniu:

Zalety

+ Dobra dynamika

+ Małe zużycie paliwa

+ Dobre prowadzenie i zwrotność

+ Wysoki prestiż marki

Wady

- Wysoka cena

- Słabe hamulce (wersje z pojedynczą tarczą z przodu)

- Dokuczliwe wibracje silnika (do 2004 r.)

Orientacyjne ceny w tys zł

Komentarze (10)
Harley Davidson Sportster 883| Opinia Świata Motocykli
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • domin45670

    Oceniono 9 razy 7

    Tytuł na stronie głównej:
    "Legenda Harleya w przystępnej cenie? Tak, to możliwe!"

    W artykule:
    "Wady
    - Wysoka cena"

    Chyba jednak coś tu est nie tak ;)

  • cezar85

    Oceniono 4 razy 4

    trzy problemy z harley'ami

    za drogie, zacofane technologicznie i harley'owcy na nich jeżdżą

    ale podoba mi się to co rough crafts z nimi robi

  • Blaz Rus

    Oceniono 2 razy 0

    8s/100 czyli 'dobra dynamika' + fatalne hamulce + słabe zawieszenie - biere w ciemno.

  • Gość: MarcinS

    Oceniono 1 raz -1

    Sporster to dziwny zwierz. Mówię z własnego doświadczenia. Mały, a ciężki i niezwrotny, silnik fajny, a słaby, Nie wiadomo dla kogo. na trasę się nie nadaje (boli wszystko od szyi do tyłka włącznie), za to do ruchu miejskiego też nie. Za to wygląda super :)
    Super baza do modyfikacji, liczba akcesoriów przekracza liczbę bakterii w ludzkim organiźmie. Ale koszt tej zabawy wysoki.

  • vito3

    Oceniono 7 razy -1

    Ramole z reguly maja juz pare zeta wiec cisnie im sie kit ze legenda sregenda motory gowno warte i przeplacone

  • Gość: Seb

    Oceniono 3 razy -3

    Najtańszy w ofercie to Street 750. Dziennikarz niedoedukowany.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX