Wypróbowany towarzysz

22.09.2016 12:43

fot. Sławomir Kamiński

O tym, że lekki, ekonomiczny motocykl to najlepszy środek indywidualnego transportu, wiedzą miliony. Zipp Manic może tę prawdę spopularyzować u nas.

Bohater testu jest chińską wariacją na temat produkowanej w latach 1976 - 2008 Hondy CG 125, która w ofercie tego producenta była tańszą i prostszą konstrukcyjnie propozycją motocykla klasy 125 ccm na mniej zamożne rynki z rzadszą siecią serwisową. Dzięki prostej konstrukcji i użyciu silnika starszej generacji udało się zmniejszyć koszty produkcji oraz późniejszego serwisu. Oryginał miał nawet z oszczędności oba hamulce bębnowe. Manic jest nowocześniejszy: przy przednim kole znajdziemy już tarczę.

Warto przyjrzeć się silnikowi, a konkretnie zastosowanemu w nim rozrządowi typu OHV, czyli z wałkiem w bloku silnika. To raczej archaiczne rozwiązanie, bo obecnie w większości konstrukcji znajduje się on w głowicy. Gdy zajrzymy głębiej, zrobi się jeszcze ciekawiej. Wałek rozrządu ma jedną krzywkę, współpracującą z dźwignią dwustronnego działania, która poprzez popychacze otwiera na przemian zawór wydechowy i ssący.

Krzywka jest napędzana przez przekładnię zębatą od wału korbowego. Tam, gdzie trudno o serwis, użytkownik motocykla z większym przebiegiem nie musi się martwić rozciągnięciem łańcucha rozrządu, gdyż go nie ma! Obsługa okresowa ogranicza się do regulacji luzu zaworowego i wymiany oleju, więc koszty są zminimalizowane. Minusem jest trochę mniejsza moc silnika i większy hałas z jego mechanizmów.

Dzięki wysokiej trwałości i bezawaryjności jednostki napędowej Zipp Manic 125 ma wielu zwolenników. Łatwo uruchamia się go w każdej sytuacji, ma niezłe osiągi i niskie spalanie. W ruchu miejskim sprawdza się znakomicie. Lekkość prowadzenia, dobry hamulec przedni i stabilne podwozie sprawiają, że nawet początkujący bez problemu oswoi się z tą maszyną. Gdyby chcieć wybrać się nim na dalszą przejażdżkę, to lepiej bocznymi drogami, gdyż użyteczna prędkość sięga 75-80 km/h. Użytkownik tego Zippa nie musi się też troszczyć o gęstość sieci stacji paliw. Przy rozsądnej jeździe bez tankowania można pokonać ponad 700 kilometrów.

Jedynym mankamentem, uciążliwym podczas dalszej jazdy, jest niewygodna kanapa. Mniej więcej co sto kilometrów trzeba się zatrzymać. Lecz przecież w codziennych dojazdach, na krótkich dystansach, to nie ma znaczenia. 

Motocykl 125Motocykl 125 fot. Sławomir Kamiński

 

SILNIK

Typ czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ jednocylindrowy
Rozrząd OHV, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa 125 ccm
Stopień sprężania 9:1
Moc maksymalna 8,1 kW (11 KM) przy 8500 obr./min
Maks. moment 8,3 Nm przy 6000 obr./min
Zasilanie - gaźnik
Rozruch - nożny/elektryczny

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło - b.d.
Sprzęgło - wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów - pięciostopniowa
Napęd tylnego koła - łańcuch

PODWOZIE

Rama - stalowa
Zawieszenie przednie - teleskopowe
Zawieszenie tylne - wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące
Hamulec przedni - tarczowy
Hamulec tylny - bębnowy
Ogumienie przód i tył - 2,75-R18 i 90/90-R18
elektronika
ABS - brak
Kontrola trakcji - brak
Inne - wyświetlacz biegów

WYMIARY I MASY

Długość - 2035 mm
Szerokość - 725 mm
Wysokość - 1060 mm
Rozstaw osi - 1350 mm
Masa pojazdu - 120 kg
Dopuszczalna masa całkowita - b.d.

CENA:

4799 zł

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Skomentuj:
Wypróbowany towarzysz
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy