Batmobil po w這sku | Moto Guzzi MGX21

13.09.2017 Warszawa , Harley Davidson Road Glide Specjal kontra Moto Guzzi .MGX21. Testuja Karolina Wreczycka i Tomasz Niewiadomski .
Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

13.09.2017 Warszawa , Harley Davidson Road Glide Specjal kontra Moto Guzzi .MGX21. Testuja Karolina Wreczycka i Tomasz Niewiadomski . Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta (Fot. S?awomir Kami?ski / Agencja Gazeta)

Sporo ostatnio testowali鄉y przer騜nych motocykli. By造 Harleye, by造 Triumphy, Ducati - wszystkie te maszyny, kt鏎e spotykamy na co dzie. Ale teraz wpad w nasze r璚e rodzynek: Moto Guzzi MGX21! Podoba nam si?

Historia Moto Guzzi si璕a 1917 roku, kiedy dosz這 do spotkania Carlo Guzziego i Giorgio Parodiego. Panowie wymy郵ili wtedy, 瞠 zrobi nowoczesny motocykl. Uda這 si to ju po trzech latach! Hmm... Kiedy Panowie mieli jaja! Bez zb璠nych gadek nawet najbardziej kosmiczne pomys造 wprowadzali w 篡cie. A dzisiaj? Rz康z ksi璕owi...

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Carlo Guzzi w 1920 roku z pomoc kowala Giorgio Ripamontiego wykona pierwszy prototyp motocykla z jednocylindrowym silnikiem czterozaworowym o pojemno軼i 500 ccm. Cylinder le瘸 ca趾owicie poziomo. W 1921 roku z ta鄉 fabryki w Mandello del Lario wysz這 siedemna軼ie maszyn! Odnosi造 one od razu sukcesy na torach wy軼igowych. Spektakularnie? Taki by pocz徠ek ma貫j firmy z Mandello. „Guziki” zacz窸y wygrywa powa積e, najci篹sze zawody!

Dog瑿ne przygotowania

Wiedz帷, 瞠 b璠 pisa豉 ten test, na wakacje specjalnie wybra豉m si do W這ch. Objazd ca貫go jeziora Como - odlot! Pod koniec trafi豉m do Mandello del Lario. To rzeczywi軼ie bardzo ma豉 miejscowo嗆, klimatyczna. Ale opr鏂z uroczych widoczk闚, jest jeszcze fabryka, w kt鏎ej do dzisiaj produkowane s „Gutki”. I jest niesamowity gara jednego faceta. A moja dziennikarska ciekawo嗆 鈍iata pchn窸a mnie do tego obcego gara簑.
Ciekawo嗆 przerodzi豉 si w fajn znajomo嗆 i warto軼iowy kontakt. Mam nadziej, 瞠 on mnie r闚nie polubi, bo rzadko zdarza si „blonda”, kt鏎a zachwyca si zabytkowymi motocyklami i pokazuje na fotach sw鎩 gara, w kt鏎ym ma rozgrzebanego Simsona Awo, kt鏎ego sama odnawia i remontuje. Tak oto w Mandello chyba zrozumia豉m, sk康 bierze si g喚boka i wierna mi這嗆 u篡tkownik闚 Guzzi.

Pierwsze starcie

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Gdy Lech sprowadzi mnie do podziemnego gara簑 na poziom -2, by pokaza t „karbonow szaf”, troch si wystraszy豉m. Pomy郵a豉m: „No zajefajnie! We teraz, si康 i jed. Szlag by to... Na oko wa篡 z pi耩set kilo!” Rzeczywi軼ie, d德igni璚ie MGX-a z bocznej podstawki dla dziewczyny mo瞠 stanowi pewien problem, ale jako da豉m rad i w御kimi serpentynami wyjazdowymi z gara簑 wydosta豉m si na 鈍iat這 dzienne.
Bagger w wydaniu Guzzi to bez w徠pienia pi瘯ny motocykl, dopracowany w ka盥ym detalu. Jest jednak kilka drobnych „plus闚 ujemnych”, jak szersze od kierownicy kufry a w nich w徠貫 zamki. Mia豉m obawy, czy si nie otworz na warszawskich wybojach.
Zaczn jednak od pocz徠ku. Guzzi niew徠pliwie ma magnetyzm i dar przyci庵ania wzroku. Ludzie si ewidentnie gapi, auta staj, kierowcy otwieraj buzie. A tym bardziej, gdy Guzzi prowadzi posta ubrana w kask, spod kt鏎ego lataj jakie d逝窺ze blond w這sy. A mo瞠 za g這郾o muzyki s逝cha豉m (nie 軼isza豉 si automatycznie na skrzy穎waniu na czerwonym - troch obciach)?

Babskim okiem

„Obluka豉m” motocykl jak ka盥y pe軟okrwisty W這ch modelk na wybiegu. A mia豉m na to czas, bo po sesji, zamiast wraca do domu, podjecha豉m na lemoniad do fajnej knajpki pod Mostem Poniatowskiego.

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Zacz窸am od kierownicy, kt鏎a ma ciekawe kszta速y i na kt鏎ej na pewno nie zamontujesz niczego, co zwykle si montuje - nawi, futrzanego mi鄂a, trzymaka na piwo lub jakie pierdo造. Lampa wygl康a imponuj帷o. Gdy patrzy si na ni z boku, ma kszta速 jakby nietoperza. A w og鏊e to ca造 motocykl sprawia wra瞠nie, jakby mia na nim je寮zi Batman. W sumie ma to jaki sens, bo 瞠by go prowadzi, trzeba mie troch si造 superbohatera.

Moto GuzziMoto Guzzi redakcja

Zbiornik jest pi瘯nie podci皻y, a w tak powsta貫 przestrzenie przepi瘯nie wkomponowuj si g這wice cylindr闚. Ma to sw鎩 urok. Przedni b這tnik jest idealnie dopasowany do ko豉. W kt鏎ym motocyklu felga jest tak dopracowana? Tylny b這tnik to dzie這 w這skiej, nowoczesnej sztuki designerskiej. Idealnie spaja si z kuframi, a zespolone lampy dowodz, 瞠 Guzzi MGX to bardziej nowoczesno嗆 ni klasyka.
Silnik – przepi瘯ny. Czerwone zdobienia cylindr闚 wygl康aj ob喚dnie! Naprawd mi si podoba. Wydech闚 po prostu inaczej sobie wyobrazi nie mo積a. Zegary s dobrze widoczne. Wszystko, co trzeba, ale nie s nachalnie rozbudowane. G這郾iki mog造by by 豉dniejsze, jak z klasycznego auta. Jak dla mnie motocykl wygl康a cudownie, jest w這ski, luksusowy. Dlatego wybra豉m si na sesj przy Vitkacu (galeria handlowa), sk康 mo積a wr鏂i z bluzk Gucci! Swoj drog Gucci i Guzzi s prawie w tym samym wieku... Eeeh, ten w這ski luksus...

W korkach nie jest 豉two

Dosta豉m zadanie jazdy po mie軼ie. Lech podj掖 si oblecie „Gutka” w trasie (sprawd w ramce). No i fajnie. Nessun problema (to po w這sku). Pami皻am, jak Rednacz podpu軼i mnie, 瞠 mamy w gara簑 ciekawe Guzzi, 瞠 zejdziemy go poogl康a. Sprawa si jednak „ryp豉”, gdy docz豉pali鄉y do MGX-a w gara簑 i usiad豉m, 瞠by go odpali. Dramacik! Dobrze, 瞠 chodz na crosffit, bo inaczej na p豉czu by si sko鎍zy這 i dla otarcia 貫z odby豉bym przeja盥磬 po gara簑 jako „plecak”.

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Trzeba przyzna, 瞠 nale篡 si przyzwyczai do jazdy tym motocyklem. Jest inny ni inne. Faktycznie, 鈔odek ci篹ko軼i jest wymagaj帷y, ale o dziwo zawracanie t maszyn na w御kiej drodze nie stanowi這 dla mnie, kobiety o wzro軼ie 174 cm i wadze jeszcze pi鏎kowej, problemu. Gdybym nie wyje盥瘸豉 na wakacje, mog豉bym z nim si oswoi kilka dni, a po takim czasie uliczne manewry by造by jak oddychanie. Zaczynam uwielbia silniki V2 za to ich ko造sanie przy dawaniu gazu i za specyficzny d德i瘯. M鎩 nowy, w這ski przyjaciel poznany w Mandello, za ka盥ym razem podczas odpalania starego „Gutka” przymyka oczy i rozmarzony m闚i: „Mjuzik”. Co w tym jest.

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Jak dla mnie moc jest wystarczaj帷a, szczeg鏊nie podczas miejskiej jazdy - 96,6 KM przy 121 Nm. Waga motocykla jest spora - 340 kg bez paliwa, z pustymi kuframi. To du穎. Trzeba by mocno skoncentrowanym podczas jazdy, aby nie pope軟i najmniejszego b喚du, cho熲y krzywego postawienia stopy po zatrzymaniu przed czerwonym 鈍iat貫m. S造sza豉m opowiastki, 瞠 nawet testerzy kilka razy „nie utrzymali na postoju” i po這篡li MGX-a. Nie chcia豉bym widzie, co dzieje si z tymi szerokimi, pi瘯nymi kufami po upadku.
A hamulce? „Guzik” m鏬豚y mie lepsze. Przyczepione do przedniego, 21-calowego ko豉 dwie tarcze 320 mm i czterot這czkowe zaciski troch si m璚z, to nie s brzytwy. Z ty逝, na 16-calowym kole, przy 282-milimetrowej tarczy dwtut這czkowe zaciski jedynie spowalniaj ten batmanowy motocykl. Masa robi swoje. Cho w sumie- nie potrzebowa豉m hamowa z piskiem opon! Raz - 瞠 przecie jest ABS, a dwa - po co? Miejskie toczenie z odpalon g這郾o muz klasyczn te jest lanserskie. To by豉 fajna przygoda!

Moim zdaniem: Lech Poty雟ki

Jsem Netopýr czyli po naszemu Batman

Z motocyklami typu bagger mam pewien k這pot. Po prostu nie wiem, po co one s. By mo瞠 w Ameryce istniej jakie przes豉nki do uje盥瘸nia tego typu sprz皻闚, ale na naszym kontynencie? Ani to praktyczne, ani specjalnie u nas modne.
Guzzi MGX 21 wpisuje si w豉郾ie w ten nurt motocyklizmu, chocia wydaje mi si, 瞠 jego protoplasta jest zdecydowanie bardziej udany. Ten Bat-motor jest bowiem kolejn mutacj sk康in康 ca趾iem udanej Californii 1400, kt鏎a pojawi豉 si na rynku w roku 2013. Jak na konserwatywn firm, by豉 to wtedy prawdziwa rewolucja. Jednak in篡nierowie z Mandello nie byliby sob, gdyby nie przemycili my郵i technicznej z lat 60. ubieg貫go wieku. Silnik V2 z cylindrami ustawionymi poprzecznie do osi motocykla, nap璠 wa貫m kardana oraz dwa, klasyczne amortyzatory tylnego zawieszenia egzystuj w maszynach tej marki od niepami皻nych czas闚. Jednak tym razem postawiono nie tylko na nowoczesny wygl康 i powi瘯szony silnik, ale tak瞠 na elektronik.

Moto GuzziMoto Guzzi Redakcja

Swego czasu California by豉 najnowocze郾iej wyposa穎nym cruiserem na 鈍iecie, bowiem zastosowano w niej seryjnie ride by wire, trzy tryby map zap這nu, kontrol trakcji, tempomat i oczywi軼ie ABS. Dzisiaj nikogo nie dziwi te „wodotryski”. W MGX 21 seryjnie do這穎no zestaw audio z g這郾ikami. Zgodnie z baggerow mod, przednie ko這 ma 21”, a masa w stosunku do Californii wzros豉 o niemal p馧 kwintala i osi庵a ponad 340 kg. Tego parametru nie powstydzi豚y si nawet t逝sty Harley!
Mia貫m okazj uje盥瘸 ten motocykl w skrajnie trudnych warunkach. Szczere pole, autostrada i taka burza, 瞠 po raz drugi w mojej niemal czterdziestoletniej karierze motocyklowej musia貫m si zatrzyma. Elektryka co prawda nie zamok豉 (co podczas deszczu zdaje si ulubionym zaj璚iem starszych „Gutk闚”), ale hektary powierzchni bocznej motocykla uniemo磧iwia造 jazd, bo porywy wiatru przestawia造 maszyn z pasa na pas.

 


Z problemami dotelepa貫m si wtedy jako na Kociewie i od razu sporz康zi貫m notatki na temat motocykla:
- niewysoka szyba s豉bo chroni g這w przed deszczem i wiatrem, ale za to cylindry bardzo dobrze zas豉niaj kolana;
- kufry s odrobin szersze ni kierownica, wi璚 w korkach trzeba bardzo uwa瘸;
- motocyklowego GPS-a w og鏊e nie da si zamontowa – pomog豉 mi przyssawka z wersji samochodowej;
- MGX 21 przy pr璠ko軼i powy瞠j 130 km/h (kt鏎 nota bene niezbyt lubi) pali jak smok!
- Gdy jad, niemal wszyscy si na niego gapi. Gdyby wydechy by造 g這郾iejsze – efekt by豚y jeszcze lepszy.
MGX ma jednak niepodwa瘸lne atuty. Jest kwintesencj w這skiej stylistyki i prezentuje si po prostu ob喚dnie. W dodatku jest motocyklem komfortowym w trasie (pod warunkiem, 瞠 droga jest w miar r闚na) i chcia這by si nim podr騜owa na koniec 鈍iata. Ten „Gutek” to dzie這 sztuki, a jak wiadomo arcydzie豉 nie s tanie. W tym wypadku m闚imy o stu tysi帷ach z這tych. Ale przecie prawdziwy koneser nie zajmuje si tak przyziemnymi sprawami jak pieni康ze...

DANE TECHNICZNE

MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 CUSTOM

SILNIK
Typ: czterosuwowy, ch這dzony powietrzem/olejem
Uk豉d: dwucylindrowy w uk豉dzie V
Rozrz康: OHV, cztery zawory na cylinder
Pojemno嗆 skokowa: 1380 ccm
字ednica x skok t這ka: 104 x 81,2 mm
Stopie spr篹ania: 10.5:1
Moc maksymalna: 96 KM ( 71 kW) przy 6500 obr./min
Moment obrotowy: 121 Nm przy 2750 obr./min
Zasilanie: wtrysk
Smarowanie: z mokr misk olejow
Rozruch: elektryczny
Zap這n: elektroniczny
PRZENIESIENIE NAP犵U
Silnik-sprz璕這: ko豉 z瑿ate, 3,6 (lub 1,346)
Sprz璕這: suche, jednotarczowe
Skrzynia bieg闚: sze軼iostopniowa
PODWOZIE
Rama: stalowa, podw鎩na rama kratownicowa typu zamkni皻ego
Zawieszenie przednie: teleskopowe, 鈔ednica rury 46 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy z podw鎩nym amortyzatorem, skok 120 mm
Hamulec przedni: podw鎩ny, tarczowy, 鈔ednica 320 mm, czterot這czkowy zacisk Brembo
Hamulec tylny: tarczowy, 鈔ednica 282 mm, dwut這czkowy zacisk Brembo
Opony prz鏚 / ty: 120/70–21” / 180/60-16”
ELEKTRONIKA
ABS: w standardzie, brak mo磧iwo軼i wy陰czenia
Kontrola trakcji: w standardzie, brak mo磧iwo軼i wy陰czenia
Inne: tempomat, zmienne mapy zap這nu

WYMIARY I MASY
Rozstaw osi: 1685 mm
D逝go嗆: 2560 mm
Szeroko嗆: 920 mm
Wysoko嗆: 1275 mm
Wysoko嗆 siedzenia: 740 mm
Minimalny prze鈍it: 165 mm
Masa pojazdu: 341 kg (z p造nami , bez paliwa)
Zbiornik paliwa: 20,5 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Pr璠ko嗆 maksymalna: powy瞠j 150 km/h
Zu篡cie paliwa: 8,2 l/100 km (w trybie veloce)
CENA: 99 900 z
Importer:
ITALMOT SP.Z O.O.
02-855 Warszawa
ul. Pu豉wska 579
tel: +48 734 401 266
www.motoguzzi-poland.pl


W baku:
Pojemno嗆 zbiornika – 20,5 l
Zasi璕 motocykla – 250 km
字ednie spalanie – 8,2 l/100km

ZOBACZ TE WIDEO

Zobacz tak瞠
  • P豉szcz na ka盥 okazj. O tym, co dzi jest modne, gdy idzie o "wierzchnie okrycia" silnik闚
  • Wielka Gala Pit Bike ko鎍zy imponuj帷y sezon nowej dyscypliny Wielka Gala Pit Bike ko鎍zy imponuj帷y sezon nowej dyscypliny
  • Mistrzostwa 安iata SuperEnduro - Taddy B豉簑siak SuperEnduro Krak闚 2018 - nasza relacja!
Skomentuj:
Batmobil po w這sku | Moto Guzzi MGX21
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Polecamy