Co jest ważne przy wyborze kasku

Piotr Soboń
15.07.2016 14:22
A A A
Kask 6D z technologią ODS

Kask 6D z technologią ODS (Fot. 6D Helmets)

Przy wyższych prędkościach, nawet skutki zderzenia z muchą mogą być poważne. Dlatego też bardzo ważnym elementem wyposażenia motocyklisty jest kask.

Częściowo przejmuje on rolę jaką w samochodzie pełni nadwozie. Musi chronić głowę podczas uderzenia oraz w miarę możliwości je zamortyzować. Oprócz mocnej i sztywnej konstrukcji powinien on rozprowadzić energię tak by złagodzić skutki wypadku.  Jedno jest pewne - bez kasku nie ma mowy o jeździe motocyklem. Ale kasku nie wystarczy mieć ! Ważne jest jeszcze to, jaki sprzęt wybierzemy. A wybór jest naprawdę ogromny.

Wiadomo, że ważnym kryterium wyboru jest cena. Za najtańszy kask zapłacimy około 30 zł. Jednak takie rzeczy znajdziemy tylko na portalach aukcyjnych. Są to cienkie skorupy, które można wygiąć w każdą stronę. Do tego są one w rozmiarze uniwersalnym, co również nie sprzyja bezpieczeństwu. O komforcie nie ma w tym przypadku co wspominać. Pod tą cienką warstwą plastiku, znajduje się cienka warstwa styropianu. Są skonstruowane tak, że pewnie nie jeden kask rowerowy byłby od nich lepszy. Nie dajmy się złudzeniu, że jesteśmy bezpieczni bo mamy coś na głowie. Nie potrzeba wcale dużej energii aby kask się odkształcił. Co gorsze potrafi się też połamać, raniąc ostrymi odłamkami. To rozwiązanie nie sprawdzi się. Powiedziałbym nawet, że taki kask potrafi wyrządzić więcej szkody niż pożytku. W tej cenie do wyboru są kaski integralne i otwarte – tzw. orzeszki. Stanowczo odradzam zakup tego sprzętu !

Zobaczcie test kanału MaxMotoVlog

 

Powyżej 30 złotych, mamy jeszcze spory wybór kasków, które nie zrujnują naszego budżetu. Trzeba się jednak pogodzić z tym, że w cenie do 200 złotych, ciężko będzie nam znaleźć kask, który spełniałby europejską normę ECE. A to jest zdecydowanie pierwsza rzecz na którą radziłbym zwrócić uwagę. Kask, który spełnia taką normę, został poddany testom sprawdzającym jego wytrzymałość. Podlega on więc obiektywnej ocenie. Są też inne normy bezpieczeństwa, takie jak Snell, Sharp czy DOT. Jeśli kask będzie posiadał choćby jedną z nich, to już jest dobrze.

Z drugiej strony, droższy kask nie zawsze oznacza wyższy poziom bezpieczeństwaNa stronie organizacji SHARP możemy sprawdzić jaki wynik uzyskał model, którym jesteśmy zainteresowani.

 

Kolejnym parametrem, który wyróżnia rodzaje kasków motocyklowych jest ich budowa. Mamy kaski integralne, szczękowe, otwarte i off roadowe. To jaki kask będzie nam najbardziej odpowiadał, zależy od tego w jaki sposób jeździmy.

Najbardziej uniwersalny jest kask integralny. Jego zalety to wytrzymałość, niski poziom hałasu. W porównaniu z kaskiem szczękowym również niższa waga. Sprawdzi się praktycznie w każdych warunkach choć jego zalety docenimy szczególnie przy wyższych prędkościach.

Kask szczękowy jest bardzo podobny do kasku integralnego z tym, że ma on podnoszoną przednią część, tzw. szczękę. Plusem jest to, że nie musimy go zdejmować za każdym razem gdy coś powiedzieć. Sprawdza się np. w mieście a szczególnie kiedy pracujemy jako kurier motocyklowy. Dobry również dla tych, którzy noszą okulary – łatwiej można je założyć. Ze względu na dodatkowe szpary generuje większy hałas podczas jazdy. Dodatkowy mechanizm ruchomej szczęki podnosi również jego wagę.

Kolejny rodzaj to kask otwarty. Nie za bardzo jestem do nich przekonany ze względu na brak ochrony sporej części naszej twarzy. W razie wypadku można niefortunnie trafić w kierownicę czy jakikolwiek inny element, który wybije nam zęby. Czy brak przedniego wzmocnienia kasku daje dużo większy komfort podczas jazdy ? Niektórzy twierdzą, że tak. Więc w ramach kompromisu, takie rozwiązanie polecam na przykład do jazdy skuterem.

Kask off roadowy to wyjątkowa konstrukcja, która również może sprawdzić się w wielu warunkach. Jego konstrukcja nie jest podporządkowana ani stylistyce ani komfortowi użytkownika. Przede wszystkim liczy się tu bezpieczeństwo. Część szczękowa jest wysunięta, aby chronić przed konsekwencjami wypadków. Można wybrać kask z szybą lub bez szyby – wtedy zamiast niej zakładamy gogle. Raczej się nie sprawdzi w jeździe motocyklem sportowym.

Inne parametry, takie jak jakość wykonania, wydajność wentylacji, możliwość wyjęcia wyściółki w celu jej wyprania, najlepiej sprawdzić samemu. Warto wcześniej przejrzeć opinie użytkowników na forach, ponieważ niektórych parametrów przed kupnem nie sprawdzimy. Ale przede wszystkim trzeba kask przymierzyć.

Tak więc nie kupujmy taniej tandety i najlepiej odwiedźmy sklep stacjonarny, gdzie często można zasięgnąć opinii kompetentnego sprzedawcy.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Komentarze (3)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: puchatek

    Oceniono 4 razy 4

    I to wszystko?
    Nie No proszę Was to wyglada jak pierwszy akapit artykułu a nie artykól:/

  • Gość: Zed

    0

    Kaski tylko fullface i tylko Icon ;-) www.sklepmotocyklowy24.pl/kaski.html?manufacturer=252
    i nie patrzcie na ceny bo pelno jest drogich kaskow kotre w testach wypadaja bardzo słabo

  • Gość: Henry Chinaski

    0

    Bez kasku mozna sobie nabić guza

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy