Zmiana przepisów, a rejestracja motocykli - rozmowa z Karolem Kopytkiem, przedstawicielem Junaka

14.11.2017 08:54
W niektórych salonach dilerskich widujemy nowe motorowery i motocykle (bez przebiegu kilometrów), jednak posiadające już tablice rejestracyjne. Taki widok może budzić wiele pytań i wątpliwości. Czy to naprawdę pojazdy o zerowym przebiegu? Dlaczego dealerzy decydują się na taki krok? O tym rozmawiamy z przedstawicielem marki Junak, Karolem Kopytkiem.

JunakJunak Almot

Czy Klienci często są zdziwieni, kiedy widzą fabrycznie nowy motocykl, ale posiadający już numery rejestracyjne?

Karol Kopytek, Junak: Zdaję sobie sprawę, że niektórych może dziwić taki widok. Jednak mimo tablic i ubezpieczenia OC taki jednoślad nigdy nie wyjechał na drogę. Wiem, że to może budzić podejrzenia, bo każdy zadaje sobie pytanie - po co do fabrycznie nowego motocykla dealer zamontował tablice i zakupił polisę? Wątpliwości znikają zawsze po wyjaśnieniu pewnego prawnego niuansu...

w trasiew trasie Junak

No właśnie. Możesz w prosty sposób wytłumaczyć to zjawisko?

KK: Uzasadnienie jest bardzo proste. Dzieje się tak za każdym razem kiedy wraz z nowym rokiem kalendarzowym zmieniają się przepisy dotyczące homologacji jednośladów. Przykładowo - wraz z 1 stycznia 2017 weszły w życie nowe normy emisji spalin Euro 4. To oznacza, że żaden nowy motocykl po tej dacie nie może zostać zgodnie z prawem zarejestrowany bez spełnienia nowych wymagań. Co w sytuacji kiedy w salonie lub na magazynie producenta/importera znajduje się kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt egzemplarzy z ubiegłego rocznika nie spełniające nowych norm? Te pojazdy muszą zostać zarejestrowane i dodatkowo jeszcze ubezpieczone. Pomimo tego, że motocykl czy motorower nigdy nie wyjechał na ulicę. Ważny jest również fakt, że na rynku jest niewielka ilość pojazdów, które są objęte oświadczeniem KPP (końcówka partii produkcji - red.), które pomimo, że nie spełniają norm można bez problemu zarejestrować.

 

Kto płaci za koszty rejestracji i OC?

KK: Dealer lub importer. Klient jest w tym przypadku w najbardziej komfortowej sytuacji, ponieważ niejako "w gratisie" dostaje polisę i Junaka zdatnego do wyjechania na ulicę w minutę po zakupie. Kolejnym krokiem jest przerejestrowanie motocykla w okresie 30 dni od zakupu na podstawie faktury.

prędkośćprędkość Junak

Od 1 stycznia 2018 wchodzi norma Euro 4 dla motorowerów. Czy to oznacza, że pięćdziesiątki teraz też będą rejestrowane przez dealerów.

KK: Tak, tego nie da się uniknąć w przypadku żadnej z marek obecnych w Polsce. Oczywiście na rynku będzie dostępna także limitowana pula pojazdów z dokumentem KPP. Te motorowery też będzie można zarejestrować po Nowym Roku, pomimo iż nie posiadają homologacji Euro 4.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Komentarze (2)
Zmiana przepisów, a rejestracja motocykli - rozmowa z Karolem Kopytkiem, przedstawicielem Junaka
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: A

    Oceniono 1 raz 1

    Taa w gratisie...

  • Gość: P

    0

    Powyższe jest totalną bzdurą. Akurat zajmuję się u jednego z importerów jednośladów tym zagadnieniem i przygotowuję do TDT dokumenty związane z KPP. Limit pojazdów do KPP jest duży (zgodnie z rozporządzeniem parlamentu UE nr 168/2013). Jeżeli pojazd ma tablice a jest pojazdem importera, to znaczy że importer ma tego towaru olbrzymią ilość na magazynie i nie łapie się w widełki do uzyskania KPP (10% sprzedaży z ostatnich 2 lat lub 100 szt dla każdej kategorii homologacyjnej). Poszkodowani są dealerzy, którzy kupili na własność pojazdy, bo oni nie mogą występować o KPP i wtedy rzeczywiście muszą rejestrować. Natomiast przestrzegam przed okazyjnym zakupem nowych motorowerów na koniec roku, bo jeżeli nie uda się zarejestrować pojazdu po raz pierwszy z normą starszą niż EURO4 do 31.12.2017, to w 2018 roku nie będzie żadnej legalnej możliwości jego rejestracji. Jeżeli ktoś ma motorower niezarejestrowany, to niech rejestruje jak najszybciej, bo na koniec roku znowu braknie tablic rejestracyjnych w urzędach - w ubiegłym roku w wielu miejscach zabrakło w grudniu tablic na motocykle, bo sytuacja była analogiczna. Do tej pory trafiają do mnie ludzie "Panie, mam nowy skuter 125 i nie mogę go zarejestrować, no kupiłem pare lat temu, ale jeździłem na działce na ryby i nie potrzebowałem papierów, a teraz co mam zrobić...." Odpowiedź jest niestety jedna - nie da się zarejestrować, szukaj Pan ramy z papierami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy