Skuter, który robi wrażenie - Honda Forza 300

2018 Honda Forza 300

2018 Honda Forza 300 (Honda)

Skuter Honda Forza 300 został zaprojektowany całkowicie od nowa - jest teraz lżejszy, bardziej kompaktowy, i jeszcze bardziej sportowy

Forza posiada niezwykle nowoczesne wyposażenie takie jak elektrycznie regulowana szyba, lampy LED, opcjonalny 45-litrowy kufer górny obsługiwany przez Smart Key. Wyposażono go także w Honda Selectable Torque Control (kontrola momentu obrotowego) –  to pierwszy skuter w historii Hondy z takimi systemem!

Agresywny wygląd i bogate wyposażenie

Nazwa Forza od dawna ma znaczącą pozycję w linii modelowej Honda. Forza to skutery klasy premium, których produkcja rozpoczęła się w 2000 roku: pierwszy model stał się wzorem, łatwy w prowadzeniu, z ogromnym schowkiem, z zaawansowanym układem hamulcowym CBS (combined braking system). Forza znalazła nabywców w w całej Europie, którzy docenili jej wszechstronność podczas codziennego używania.

 

Nowa Forza ma agresywny, sportowy wygląd, i jest bardziej smukła, ostrzejsza w kształtach niż poprzedni model. Zmniejszono rozstaw osi i długość pojazdu. Tylne koło jest większe niż w poprzednim modelu, ale mimo to udało się zmniejszyć wagę o 12kg dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i nowej ramie, co zaowocowało zwiększeniem prędkości maksymalnej i zmniejszeniem zużycia paliwa.

2018 Honda Forza 3002018 Honda Forza 300 Honda

Płynnie działająca elektryczna regulacja szyby poprawiła ochronę przed wiatrem w codziennych jazdach jak i dłuższych wyprawach. Kontrolę momentu obrotowego (HSTC) można włączać/wyłącząć odpowiednim przełącznikiem na kierownicy.

Nowoczesny w pełni LEDowy panel zegarów dostarcza wielu dodatkowych informacji dla kierowcy.  Nowa Forza 300 przypomina swoją mniejszą siostrę Forza 125. Stylistyka nowej Forzy różni się od poprzedniego modelu, pełnego miękkich linii i zaokrągleń, i charakteryzuje się ostrymi kształtami, dynamicznym wyglądem i kompaktową budową, uzupełnioną dynamicznymi osiągami. Srebrne wstawki z przodu i na bocznych owiewkach zwiększają wrażenie klasy premium.

2018 Honda Forza 3002018 Honda Forza 300 Honda

W nowej Forza 300 zastosowano ten sam silnik co w legendarnych SH300: 279cc, chłodzony cieczą, wtrysk, SOHC, 4 zawory/cylinder. Charakterystyka pracy została jednak „podkręcona” poprzez zmiany w głowicy, inne czasy otwarć zaworów i zastosowanie odmiennych świec zapłonowych w celu maksymalizacji osiągów w pełnym zakresie od niskich do wysokich obrotów przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.

Garść informacji technicznych

Średnica I skok tłoka wynoszą: 72mm x 68,5mm, kompresja 10,5:1. Maksymalna moc 18.5kW osiągana jest przy 7000rpm, moment obrotowy 27,2Nm przy 5750 obr./min. Zmniejszenie wagi o 12Kg wzmacnia pozytywnie osiągi skutera: przyspieszenie 0-200m w 11,1s (o 0,3 s lepiej od poprzedniego modelu), prędkość maksymalna 129km/h (2 km wyższa od poprzedniej wersji). Zużycie paliwa: na jednym litrze można przejechać 31km (zgodnie z normą WMTC). Zbiornik paliwa mieści 11,5 litra, zasięg wynosi ponad 350km.

2018 Honda Forza 3002018 Honda Forza 300 Honda

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Całkowitą nowością jest zastosowanie HSTC (kontrola momentu obrotowego) – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. HSTC wykrywa wszelkie różnice w prędkości przedniego i tylnego koła, wylicza na podstawie specjalnych algorytmów potencjalne ryzyko uślizgów i odpowiednio ingeruje w moment obrotowy dostarczany przez silnik poprzez zmianę ilości dostarczanego paliwa do cylindra, a przez to zwiększenie przyczepności tylnego koła. HSCT można włączyć/wyłączyć poprzez przełącznik po lewej stronie kierownicy. Kontrolka „T” na panelu sterującym zapala się za każdym razem, gdy system zadziałał ingerując w pracę silnika.

2018 Honda Forza 3002018 Honda Forza 300 Honda

Silnik Forza 300 został skonstruowany od podstaw – rolkowe dźwigienki zaworowe, łożyska ślizgowe wału korbowego oraz nowe uszczelnienie skrzyni korbowej, zapewnia długotrwałą niezawodność.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
  • Junak M10 10 kultowych motocykli PRL
  • SuperEnduro WIELKIE ODLICZANIE WKRACZA W DECYDUJĄCĄ FAZĘ!
  • Norton był ostatnią firmą motocyklową, montującą silniki Wankla. Jako jedyny wytwórca zdecydował się na starty wanklem w wyścigach i mimo perturbacji regulaminowych, odnotował nawet sukcesy. Maszyny skierowane do sprzedaży, takie jak F1 (na zdjęciu), były bardzo drogie i nie zyskały popularności. Nietrafione pomysły | Krótka historia silnika Wankla
Komentarze (4)
Skuter, który robi wrażenie - Honda Forza 300
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Dan

    0

    Dlaczego następca SH300 ma słabsze parametry większą masę a co za tym idzie gorsze osiągi? Do tego jest droższy przwie o 20%.

  • Gość: seb

    0

    0-200 metrów!! Przecież wyraźnie napisane...

  • Gość: Max

    0

    Przyspieszenie 0-200 km w 11 s. w skuterze to bomba! ?

  • Gość: Dzik

    0

    0-200? ;-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy