BMW R1250GS - Pierwsze wrażenia

BMW R1250GS

BMW R1250GS (photo)

Gdy w ofercie ma się motocykl, który od lat stoi na pierwszym miejscu w rankingu sprzedaży trzeba być bardzo ostrożnym, żeby go nie zepsuć. Powierzchownie zmiany w GS są niewielkie, jednak znacząco wpływają na jego charakter.

Jesteśmy już po testach odświeżonego BMW R1250GS. Wizualnie motocykl nie uległ praktycznie żadnym zmianom. Nowe są kolory, jednak na próżno szukać w nich znaczących zabiegów stylistycznych. Od sezonu 2019 BMW będzie dostępne w dwóch wersjach. BMW R1250GS Exclusive jest modelem typowo turystycznym. Obręcze mają wciąż rozmiar 19 i 17 cali, jednak są wykonane z aluminium. W standardzie otrzymujemy podwójną kanapę, co nie występuje w wersji HP. Wszystkie nowe GSy wyposażone są teraz standardowo w wyświetlacz TFT i przednią lampę typu LED. Jeśli się zastanawiacie dlaczego nowy GS jest cięższy o 5 kilogramów od poprzednika, to wiedzcie, że za 2kg winne są te dwa elementy.

R1250GSR1250GS photo

Najciekawiej wygląda wersja terenowa czyli HP, która wypiera dotychczasowego BMW R1200GS Rally. Po pierwsze ma świetne malowanie, a po drugie przewidziana jest tylko dla kierowcy. Typowo offroadowa kanapa wygląda świetnie, jest nawet wygodna ale nie przewiduje miejsca dla pasażera. Felgi są oczywiście szprychowane i leży na nich złota anoda. Tylko do tej wersji będziemy mogli zamówić zawieszenie Sport, które jest wyższe i inaczej zestrojone. Wyposażenie i kolory schodzą na drugi plan gdy poznamy silnik.

System Shiftcam

Wyższa moc i moment obrotowy zostały uzyskane głównie przez zwiększoną o 84ccm pojemność silnika. Wynosi ona teraz 1254 ccm co pozwoliło uzyskać 136 koni mechanicznych i 143 niutonometry momentu obrotowego. Nie brzmi zbyt imponująco? To wiedzcie, że już ponad 100Nm jest dostępnych od niecałych 2tys. obr./min.! Jest to możliwe dzięki innowacyjnemu systemowi ShiftCam! Dzięki niemu zawory dolotowe mają mniejszą przepustowość gdy jedziemy spokojnie i otwierają się bardziej, gdy mocniej odwijamy gaz. System jest bardzo sprytny, a najłatwiej będzie go zrozumieć oglądając film gdzie o nim opowiadam.

 

Jaki efekt?

Wręcz spektakularny! Silnik typu bokser już od najniższych obrotów powala efektywnością. Wzrost mocy i momentu jest odczuwalny na każdym poziomie prędkości obrotowej. Najbardziej zachwyca kultura pracy, ponieważ dzięki systemowy ShiftCam silnik nawet na najniższych obrotach nie wykazuje najmniejszej tendencji do szarpania. Ułatwia to manewrowanie w trudnym terenie. W trakcie testu spędziliśmy jednak większość czasu na obrotach średnich i wysokich, bo nie mogliśmy wyjść z podziwu ile energii znajduje się w nowym silniku BMW GS! Po wyłączeniu kontroli trakcji (a jest to bardzo łatwe) odwijając gaz na drugim, a nawet trzeci biegu tylne koło traciło trakcję lub motocykl unosił przód w powietrze! W ten sposób BMW wytrąciło argument mocy zarówno KTM’owi, jak i Ducati.

R1250GSR1250GS Marcus Jahn

Układ jezdny nie przeszedł żadnych zmian. W terenie mieliśmy okazję jeździć maszynami wyposażonymi w akcesoryjne zawieszenie o nazwie Sport i trzeba przyznać, że czuć różnicę. Zawias o wiele lepiej radzi sobie z krótkimi nierównościami i ukrytymi w glebie skałami. Na nowo zestrojono elektronikę, ponieważ trzeba ją było dostosować do wyższych osiągów silnika. Ciekawe jest to, że zrezygnowano z montowania zacisków hamulcowych Brembo. Nowy producent układu hamulcowego jest sporym zaskoczeniem.

R1250GSR1250GS Markus Jahn

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o nowym BMW R1250GS zapraszamy do zakupu numeru 11/2018 Świata Motocykli. Wskażemy tam wszystkie zalety oraz wady nowego BMW!

DANE TECHNICZNE
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: bokser, dwa cylindry
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1254 ccm
Średnica x skok tłoka: 102,5 x 76 mm
Stopień sprężania: 12,5:1
Moc maksymalna: 136KM (100kW) przy 7750 obr./min.
Moment obrotowy: 143Nm / 6250 obr./min.
Zasilanie: wtrysk paliwa
Smarowanie: mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło: mokre
Skrzynia biegów: sześcioostopniowa
Napęd tylnego koła: wał Kardana
PODWOZIE
Rama: stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie: Telelever, amortyzator centralny ZF, półaktywny
Zawieszenie tylne: amortyzator centralny półaktywny
Hamulec przedni: tarczowy, Ø 305 mm, zaciski 4-tłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy, Ø 276 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: 120/70–19 / 170/60-17
WYMIARY I MASY
Długość: 2207 mm
Szerokość: 952,5 mm (z lusterkami)
Wysokość: 1412 mm
Wysokość siedzenia: 850 / 870 mm (obniżone 790 / 810 mm)
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 249 kg
Zbiornik paliwa: 20 l
ELEKTRONIKA
ABS: Cornering ABS z możliwością wyłączenia, DBC Dynamic Brake Control
KONTROLA TRAKCJI: Bosch, regulowana
INNE: Quickshifter PRO, aktywne zawieszenie, tempomat, zmienne mapy, HSC PRO (Hill Start Control Pro)
CENA: 73 900 (wersja podstawowa) / 81 240 zł (wersja testowa)
Importer:
www.bmw-motorrad.pl

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
  • Systemy antynurkujące Systemy antynurkujące
  • Ducati Monster na wagę złota | Ducati Monster 1200R DA#15 - Diamond Atelier
  • Honda Neowing - koncepcyjna hybryda Trójkołowiec hondy! Szykuje się nam ekstrawagancka premiera?
Skomentuj:
BMW R1250GS - Pierwsze wrażenia
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy